Marcus a Posted July 26, 2005 Posted July 26, 2005 Har problem med att få till varningsblinkersen. Har kopplat ihop relän till vanliga blinkersen så det funkar som det ska men hur gör jag för att få till varningsblinkersen? Man måste väl ha yterligare ett relä för det med 2 utgångar till lamporna som bryts när man kopplar ifrån strömen... Har varit runt i Uppsala och kolla men ingen som har. Micro kunde fixa fram men då var man tvungen att ha nummer på relät och något sånt ha jag ju inte... Någon vet vet något bra relä???? Plockade bort varningsblinkers knappen på min V70 och där satt relä och allt i knappen och så vill jag inte ha. Är ute efter ett löst relä... Hjälp någon...... Nästa bara det kvar nu så sen är det dax för slutbesikning :thumbup: Quote
Arrowsmith Posted July 26, 2005 Posted July 26, 2005 Det finns ju mer än ett sätt att lösa detdär så det beror till viss del på hur du redan har dragit kablarna till blinkers och spak... du kanske kan förklara det lite närmare först.. Quote
Marcus a Posted July 26, 2005 Author Posted July 26, 2005 Hur jag har dragit det:) Jadu... Finns det så många sätt att göra det på? Har iaf gjort så att + och - till relät, från relät har jag kopplat till lamporna genom en strömbrytare. Lika på andra sidan. Två relän. Quote
Tommy Posted July 26, 2005 Posted July 26, 2005 Hur jag har dragit det:) Jadu... Finns det så många sätt att göra det på? Har iaf gjort så att + och - till relät, från relät har jag kopplat till lamporna genom en strömbrytare. Lika på andra sidan. Två relän. Kommer inte ihåg vilken färg det är men det skall vara 1 kabel till som skall ha + från ratt reglagen om du använder ford!. annars skall det väl räcka med 1 relä! Quote
Arrowsmith Posted July 26, 2005 Posted July 26, 2005 måste du ha två relä så låter det som att du satt det fel sida blinkersspaken.... jag har mitt relä på kabeln in till spaken . inte ett relä på varje utgång H resp. V blink. Quote
Marcus a Posted July 26, 2005 Author Posted July 26, 2005 Har ingen spak... :) Har strömbrytare på instrumentpanelen. Quote
Marcus a Posted July 27, 2005 Author Posted July 27, 2005 Ingen som kan komma med ett bra snabbt bra svar innan jag åker till garaget:) Quote
Arrowsmith Posted July 27, 2005 Posted July 27, 2005 Har ingen spak... :)Har strömbrytare på instrumentpanelen. spak eller brytare kvittar väl i detta fallet.... de gör ju samma jobb.... Quote
Kjelle Posted July 27, 2005 Posted July 27, 2005 Ingen som kan komma med ett bra snabbt bra svar innan jag åker till garaget:) Är varningsblinkers ett krav? Ifrågasätter om det verkligen är det. Besiktade nyligen utan varningsblinkers. Enligt VVs föreskrifter är det inget krav. Är dock varningsblinkers installerad ska den fungera enligt 21 kap enligt paragrafterna 167-169. Kanske läser jag föreskriften som fan läser bibeln... ;) Quote
Olofson Posted July 27, 2005 Posted July 27, 2005 Ingen som kan komma med ett bra snabbt bra svar innan jag åker till garaget:) Är varningsblinkers ett krav? Ifrågasätter om det verkligen är det. Besiktade nyligen utan varningsblinkers. Enligt VVs föreskrifter är det inget krav. Är dock varningsblinkers installerad ska den fungera enligt 21 kap enligt paragrafterna 167-169. Kanske läser jag föreskriften som fan läser bibeln... ;) I lumpen hade vi ett gäng lastbilar som saknade varningsblinkers - men det var ju 30-40 år gamla saker, och det var närmare 10 år sedan! :) Om VV utan förbehåll säger att det inte är något krav så borde det väl inte vara det...? :D Sedan att det kan vara bra att ha ändå, som så mycket annat... Quote
Mrlynx Posted July 27, 2005 Posted July 27, 2005 Varningsblinkerknappen är väl en tvåpolig brytare. koppla in blinkreläet så det får + och jord. sen dra en kabel till blinkerspaken och en till varningsblinkersknappen. på varningsblinkersknappen kopplar du in blinksignalen på två stift. Sen är det bara att koppla in höger och vänster blinker på två andra stift på knappen så borde det fungera. Quote
Megablade Posted July 27, 2005 Posted July 27, 2005 Ingen som kan komma med ett bra snabbt bra svar innan jag åker till garaget:) Jag har en jättebra lösning, skit i varningsblinkers. :thumbup: Jag har ingen och ingen har sagt något i någon besiktning. Quote
Marcus a Posted July 27, 2005 Author Posted July 27, 2005 Har ingen spak... :)Har strömbrytare på instrumentpanelen. spak eller brytare kvittar väl i detta fallet.... de gör ju samma jobb.... Trodde du menade något med fel spak... Missförstog nog dej, Sorry! Mrlynx då blir det väl kontakt mellan sidorna hela tiden och så vill jag ju inte ha det... Eller missförstår jag dej också nu:)? Man måste väl ha ett relä med två utgångar som när relät slår itfrån bryter kontakten mellan dom utgångarna på relät. Hittintils så låter ju Kjelles och Megablades förslag bäst:) om det inte är något krav så behöver jag ju inte ha något, å då löses alla problem väldigt snabbt och bra. Om det nu är så? Om det är något som vet säkert så vill jag gärna veta hur det ligger till. Quote
Arrowsmith Posted July 27, 2005 Posted July 27, 2005 det står i SFRO´s bok att : Körriktningsvisare får vara särskilt anordnad som varningsanordning om den avger orangegult ljus. det är allt det står om varningsblinkers som jag kan hitta i ett kvicktag... Alltså så får den det men måste inte tolkar jag det som... bifogar en skiss som jag hade när jag funderade på alternativa relän... Quote
Mrlynx Posted July 27, 2005 Posted July 27, 2005 jag ska försöka rita ett schema: Relä----->spak------->höger blinkers--->jord | |----------->vänster blinkers---->jord | |------>båda polerna på tvåpolig knapp---->höger blinkers--->jord |--------->vänster blinkers--->jord om du förstår Quote
Marcus a Posted July 27, 2005 Author Posted July 27, 2005 2 poligt knapp, Visst menas det att det är på och av. eller? Arrowsmith förstår nu hur man hade kunnat koppla det på ett relä:) Självklart det verkar vara nu när man vet hur man ska göra... Men förstår fortfarande inte inkopplingen av varningen... Ska man göra så som Mrlynx menar så får jag fortfarande inte ihop det i huvudet:) Grejen som jag inte får till är ju att man kan väl inte... Bifogar en bild:) Är det ingen som förstår hur jag tänker, eller är jag så korkad:)? Quote
Arrowsmith Posted July 27, 2005 Posted July 27, 2005 som detta exklusiva högkvalitets elschemat......typ :whistling: Quote
Marcus a Posted July 27, 2005 Author Posted July 27, 2005 Nu bröjar det klarna... Jag måste allå ha en ny strömbrytre som har två lägen på och av men tre stift 1 för + in från relät och 2 stycken ut till lamporna som INTE har kontakt med varan när strömbrytaren är avslagen. Det är allså så man får göra eller?? Quote
cheetah1 Posted July 30, 2005 Posted July 30, 2005 En fundering bara... Hur får varningsblinkersen ström när tändningen är avslagen? För vanliga blinkersen brukar ju stängas av när man slår av tändningen ju... Quote
Marcus a Posted July 30, 2005 Author Posted July 30, 2005 Ja just det :) hur funkar det? Då måste man ju lik förbanat ha ett relä till, eller? Quote
Tommy Posted July 30, 2005 Posted July 30, 2005 Nej.. Endast ett Blinkrelä räcker! (1) Batteri ----> (Nyckel)---->| Relä(1) ---> brytare Hö- Vä (2) Batteri--------------------->| Relä(1) ---> brytare Varning Är det inte något likn,? Quote
Marcus a Posted July 30, 2005 Author Posted July 30, 2005 Nej.. Endast ett Blinkrelä räcker!(1) Batteri ----> (Nyckel)---->| Relä(1) ---> brytare Hö- Vä (2) Batteri--------------------->| Relä(1) ---> brytare Varning Är det inte något likn,? Men då funkar ju även blinkers när tändningen är av, Eller? Quote
viggen Posted July 30, 2005 Posted July 30, 2005 Nej.. Endast ett Blinkrelä räcker!(1) Batteri ----> (Nyckel)---->| Relä(1) ---> brytare Hö- Vä (2) Batteri--------------------->| Relä(1) ---> brytare Varning Är det inte något likn,? Men då funkar ju även blinkers när tändningen är av, Eller? nepp men varningsblinkersen. eftersom du har nyckeln mellan batteri och relä när du koplar blinkersen Quote
DIRAVI Posted August 1, 2005 Posted August 1, 2005 En tvåpolig brytare har fyra stift, den fungerar i princip som två brytare med samma knapp. Quote
Marcus a Posted August 2, 2005 Author Posted August 2, 2005 En tvåpolig brytare har fyra stift, den fungerar i princip som två brytare med samma knapp. Tack :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.