Jump to content

Drivaxel


DIRAVI

Recommended Posts

Jag läste just om en bil (VW typ1) Som hade Granada drivknutar och original (VW typ1 )drivaxlar.

Min fundering är, då jag ännu inte vet om drivaxlarna var moddifierade eller inte.

Har granada och typ1 samma splines?

Har Sierra, Scorpio och Granada samma splines?

Har typ1 och sena typ2 samma splines?

Kan man få svar på några av dessa frågor kan en ny värd av drivaxlar till sierradiffen öppna sig!

Sen har ju vissa forddiffar axlarna skruvade mot en fläns vid diffen, finns säkert fler bilar med den lösningen, så frågan är om man kan hitta något som passar, med lite kortare drivaxlar.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Jag läste just om en bil (VW typ1) Som hade Granada drivknutar och original (VW typ1 )drivaxlar.

Min fundering är, då jag ännu inte vet om drivaxlarna var moddifierade eller inte.

Har granada och typ1 samma splines?

Har Sierra, Scorpio och Granada samma splines?

Har typ1 och sena typ2 samma splines?

Kan man få svar på några av dessa frågor kan en ny värd av drivaxlar till sierradiffen öppna sig!

Sen har ju vissa forddiffar axlarna skruvade mot en fläns vid diffen, finns säkert fler bilar med den lösningen, så frågan är om man kan hitta något som passar, med lite kortare drivaxlar.

Granadans drivknutar, både yttre och inre passar på VW typ1 (sjuttotal)

Granadans yttre knut har samma artickelnummer som Scorpions yttre knut.

Någon som har en VW axel och lust att mäta längden på dem?

Link to comment
Share on other sites

Granada, Scorpio och Sierra ( med skivor bak ) har samma drivknutar yttre och inre.

En polare har en Lancia Delta Integrale som hade utsliten drivknut bak,

han provade en knut från min Sierra bakvagn, den var helt identisk!!

Han kunde alltså köpa Granada/Scorpio drivknutar på Biltema till sin Lancia!

Om jag inte tar helt fel så är också Golf knutar likadana, kan kolla det i garaget vid tillfälle.

Jag tror att många europeiska bilar har identiska knutar/splines, det kan vara damasker och liknande som skiljer i kartongerna, därav olika art.nummer.

Alltså borde det finnas många drivaxlar med samma splines men olika längder att välja på?

(Obs! Jag pratar om drivaxlar med bultad fläns, inte typ Sierra med trumbromsar.)

Granadan tror jag är lika höger/vänster, vet dock inte hur långa.

Vad sägs om att ta två korta Sierra drivaxlar? klumpen förskjuts åt passagerarsidan, men det gör väl inget? :)

Edited by Matchless
Link to comment
Share on other sites

mätte på driv knutar till volvo 360 BMW alfa..

alfa och 360 har samma bultcirkel dia. skruv dia.

ca 79 mm bultcirkel dia

8 mm bultar

ca cc 40 mm från varandra (6st)

BMW

ca 85 mm bultcirkel dia.

10mm bultar

ca cc 42 mm från varandra (6 st)

alla mått ca mått mätta med tumstock :D

drivaxel längd från utsida på knut till andra utsidan 400 mmca

380-410 ihop tryckt till utdragen Alfa 75

BMW 320 -81 ca samma mått

hoppas någon har nytta av detta..

driv-axeln till volvo 360 var längre... men kan mätas om intresse finns..

Link to comment
Share on other sites

Kollade Golf (Mk2 GTI 16V) splines igår, dom är inte likadana som Ford (tätare spl. på Golf)

Men bultdelningen verkar va samma (mätt med ögonmått), så det går att använda Golf knutar och axlar...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...