DIRAVI Posted July 22, 2005 Share Posted July 22, 2005 (edited) Jag läste just om en bil (VW typ1) Som hade Granada drivknutar och original (VW typ1 )drivaxlar. Min fundering är, då jag ännu inte vet om drivaxlarna var moddifierade eller inte. Har granada och typ1 samma splines? Har Sierra, Scorpio och Granada samma splines? Har typ1 och sena typ2 samma splines? Kan man få svar på några av dessa frågor kan en ny värd av drivaxlar till sierradiffen öppna sig! Sen har ju vissa forddiffar axlarna skruvade mot en fläns vid diffen, finns säkert fler bilar med den lösningen, så frågan är om man kan hitta något som passar, med lite kortare drivaxlar. Edited July 22, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted July 22, 2005 Author Share Posted July 22, 2005 Jag läste just om en bil (VW typ1) Som hade Granada drivknutar och original (VW typ1 )drivaxlar.Min fundering är, då jag ännu inte vet om drivaxlarna var moddifierade eller inte. Har granada och typ1 samma splines? Har Sierra, Scorpio och Granada samma splines? Har typ1 och sena typ2 samma splines? Kan man få svar på några av dessa frågor kan en ny värd av drivaxlar till sierradiffen öppna sig! Sen har ju vissa forddiffar axlarna skruvade mot en fläns vid diffen, finns säkert fler bilar med den lösningen, så frågan är om man kan hitta något som passar, med lite kortare drivaxlar. Granadans drivknutar, både yttre och inre passar på VW typ1 (sjuttotal) Granadans yttre knut har samma artickelnummer som Scorpions yttre knut. Någon som har en VW axel och lust att mäta längden på dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matchless Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 (edited) Granada, Scorpio och Sierra ( med skivor bak ) har samma drivknutar yttre och inre. En polare har en Lancia Delta Integrale som hade utsliten drivknut bak, han provade en knut från min Sierra bakvagn, den var helt identisk!! Han kunde alltså köpa Granada/Scorpio drivknutar på Biltema till sin Lancia! Om jag inte tar helt fel så är också Golf knutar likadana, kan kolla det i garaget vid tillfälle. Jag tror att många europeiska bilar har identiska knutar/splines, det kan vara damasker och liknande som skiljer i kartongerna, därav olika art.nummer. Alltså borde det finnas många drivaxlar med samma splines men olika längder att välja på? (Obs! Jag pratar om drivaxlar med bultad fläns, inte typ Sierra med trumbromsar.) Granadan tror jag är lika höger/vänster, vet dock inte hur långa. Vad sägs om att ta två korta Sierra drivaxlar? klumpen förskjuts åt passagerarsidan, men det gör väl inget? :) Edited July 23, 2005 by Matchless Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 mätte på driv knutar till volvo 360 BMW alfa.. alfa och 360 har samma bultcirkel dia. skruv dia. ca 79 mm bultcirkel dia 8 mm bultar ca cc 40 mm från varandra (6st) BMW ca 85 mm bultcirkel dia. 10mm bultar ca cc 42 mm från varandra (6 st) alla mått ca mått mätta med tumstock :D drivaxel längd från utsida på knut till andra utsidan 400 mmca 380-410 ihop tryckt till utdragen Alfa 75 BMW 320 -81 ca samma mått hoppas någon har nytta av detta.. driv-axeln till volvo 360 var längre... men kan mätas om intresse finns.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matchless Posted July 27, 2005 Share Posted July 27, 2005 Kollade Golf (Mk2 GTI 16V) splines igår, dom är inte likadana som Ford (tätare spl. på Golf) Men bultdelningen verkar va samma (mätt med ögonmått), så det går att använda Golf knutar och axlar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.