Jump to content

Växellådsproblem


Ingenjören

Recommended Posts

Tjena alla.

Mycket tjat från min sida här på forumet men bygget har gått in i slutskedet så allt måste klaffa.

Fråga: Är det någon som helt hundra vet hur det ligger till med Sierrans två olika växellådor?

Passar de på Pintomotorn båda två? Som jag har förstått sitter typ-9-lådan på SOHC/Pinto och mt-75 på DOHC-motorn men ser de likadana ut vid infästningen till motorn?

Kan jag fästa en mt-75 på en Pinto?

/fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tjena alla.

Mycket tjat från min sida här på forumet men bygget har gått in i slutskedet så allt måste klaffa.

Fråga: Är det någon som helt hundra vet hur det ligger till med Sierrans två olika växellådor?

Passar de på Pintomotorn båda två? Som jag har förstått sitter typ-9-lådan på SOHC/Pinto och mt-75 på DOHC-motorn men ser de likadana ut vid infästningen till motorn?

Kan jag fästa en mt-75 på en Pinto?

/fredrik

Ja

Link to comment
Share on other sites

Ford är lata och använder standarder till det mesta om jag inte har fel så är det samma infästning till alla fords motorer/växellådor

Nästan alla (europeiska), har för mig Duratec skall ha en "Ny" passning.

Sen har ju v6orna en egen och jänkemaskinerierna skiljer sig de med, men ibland är det samma växellåda till V6 och V8 men med olika transkåpa.

Link to comment
Share on other sites

Tänk dock på att "djupet" på lådan/sprängkåpan skiljer, om jag minns rätt. DOHC har mycket tjockare svänghjul, så ingående axeln på MT-75 kan sitta längre in från anliggningsytan mot blocket. Därför kan du behöva svänghjul från DOHC på Pinton.

Att det går att få ihop vet jag säkert, jag har kört och sett en Sierra med Pinto och MT-75.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Går det att "konvertera" en MT-75 till en typ-9  genom att montera över kopplingskåpan?

????

MT75 har ingen lös kopplingskåpa

och hur menar du med konvertera, begge passar ju mot samma motorer, även om det är vissa mindre skilnader.

Link to comment
Share on other sites

Tjena alla.

Mycket tjat från min sida här på forumet men bygget har gått in i slutskedet så allt måste klaffa.

Fråga: Är det någon som helt hundra vet hur det ligger till med Sierrans två olika växellådor?

Passar de på Pintomotorn båda två? Som jag har förstått sitter typ-9-lådan på SOHC/Pinto och mt-75 på DOHC-motorn men ser de likadana ut vid infästningen till motorn?

Kan jag fästa en mt-75 på en Pinto?

/fredrik

Om bygget håller på att slutföras så borde du väl ha en låda på plats ;) :) ?

Det är ju inte det sista man gör att sätta i den... Eller har jag fel:)?

Link to comment
Share on other sites

Jo faktiskt. Har ett rullande chassi en färdig kardan och måste nu bara ha en växellåda att montera på motorn för att kunna passa in drivlinan och borra hålen för motorfästena.

Kanske är en överdrift att säga att det bara sedan är att vrida om startnyckeln :D

Men tydligen är det inte meningen att jag ska åka något denna sommar för skroten som faktiskt hade en växellåda stängde i fredags för semester :(

Allt ordnar sig nog i slutändan...

Link to comment
Share on other sites

Jo faktiskt. Har ett rullande chassi en färdig kardan och måste nu bara ha en växellåda att montera på motorn för att kunna passa in drivlinan och borra hålen för motorfästena.

Kanske är en överdrift att säga att det bara sedan är att vrida om startnyckeln :D

Men tydligen är det inte meningen att jag ska åka något denna sommar för skroten som faktiskt hade en växellåda stängde i fredags för semester :(

Allt ordnar sig nog i slutändan...

Ordna sej brukar det göra:)

Lycka till!!!

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara svåra att få tag på. Har ringt 10 olika skrotar och det enda svar jag fått är av typen:

"sånt skit sparar vi inte på". Sedan är det inte lätt att finna något som är öppet så här i semestertider.

Löser sig nog med tiden :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...