Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag samlar fortfarande delar till mitt bygge och tänkte börja bygga till vintern.

Jag har skaffat mig en Volvo bakaxel med lamell diff som jag tänkte använda, men nu börjar jag få beslutsångest!

Jag pratade med en kille på Sportvagnsmeetinget på Knutstorp som byggt med ungefär samma grejor som jag tänkt (R1 motor, stel bakaxel osv..). Han sa att om han byggt i dag så hade han byggt med delad axel eftersom komforten inte var någon höjdare med stel, blev lite skumpig åkning när man körde på slitna landsvägar.

Jag har nu börjat snegla på IRS eller De Dion och eftersom jag inte börjat bygga ännu så kan jag ju fortfarande ändra mig (förutom att jag får börja leta efter en Sierra diff med diffbroms istället).

Fördelen med den axel jag har är att den är förskjuten lite till höger (bakifrån sett) så att jag kan få över motorn lite till höger (så att jag kan köra vä styrt)!

Ska jag bygga med grejorna jag redan har (stel) och hoppas på att man inte behöver njurbälte eller ska jag skrota mina planer och bygga med De Dion eller IRS??

Ha en bra dag!

/Jonas

Posted

Jag åker med stel axel och stolarna består av 2 mm:s aluplåt klädda med 14 mm:s liggunderlag och jag tycker det funkar !!!

Visst är det så att man får vara med på dåliga vägar men det har nog oxå sin förklaring i den korta fjädringsvägen.

Posted

Frågan är svår Jag åker med delad axel och på minder underhållna vägar skumpar det ordentligt. Du planerar att använda MC motor och detta innebär att bilen är betydligt mindre gatorienterad än minn. Mitt råd bygger du för att åka små slingriga vägar på landsbygden använd delad axel på banan är stel helt ok.

Bygg väl

Michael W

Posted (edited)
Hej!Tänker du tävla,måste du ha stel axel.

mvh pixbo

I Roadsport så är det ok med delad axel.

När det gäller stötigheten så tror jag inte att typen av fjädring har så stor betydelse. Det är nog snarare hårdheten på fjädrar/dämpning som spelar in.

Jag har själv IRS bakbagn och det studsar ordentlig på dåliga vägar men det är för att jag valt ganska hård sättning på fjädringen.

Edited by Megablade
Posted

Tack för svaren!

Det verkar inte som att det spelar så stor roll vad man väljer, med tanke på stötigheten.

Så mycket bankörning blir det nog inte, lite banträffar blir det säkert men det blir ju nog ändå 95% vanliga vägar.

För enkelhetens skull kanske jag ska hålla fast vid axeln jag redan skaffat.

Posted

Med stel axel så får man mycket hör ofjädrad vikt, vilket bidrar till studsande på ojämt underlag.

Det är dessutom med stel axel svårt(ovanligt) med någon lösning som ger rimlig fjädringsväg, vilket blir ett realistiskt handikapp på ojämna vägar.

Posted
Med stel axel så får man mycket hör ofjädrad vikt, vilket bidrar till studsande på ojämt underlag.

Det är dessutom med stel axel svårt(ovanligt) med någon lösning som ger rimlig fjädringsväg, vilket blir ett realistiskt handikapp på ojämna vägar.

Har vägt min Taunus axel komplett med trumbromsar och den väger 57kg.

Kompisen som har en deDioin axel väger(den ofjädrade vikten) ca: 10 till 15kg mindre,

Han har skivor på den.

Skiljer inte så mycket som man kan tro.

JCaper ;)

Posted

De Dion räknas väl som delad bakaxel när det gäller Se7en och tävlingsklasser, förresten? Då kan man väl lika gärna gå hela vägen och köra dubbla länkarmar istället, tycker jag... (Dubbla triangel + toe-stag, alternativt över triangel plus undre Z, som Westfield m fl kör med. Diffhus i ramen + drivaxlar med knutar blir det ju oavsett om man kör dubbla eller De Dion.)

Tycker iaf 10-15 kg låter som en väldigt liten skillnad... Jag menar, det är ju ungefär diffhus, diff, halva drivaxlarna och halva kardanen som ska räknas bort från den ofjädrade massan, och de grejorna borde väl väga mer än så? Sedan kan man ju alltid flytta in bromsarna till diffen också, oavsett om man kör De Dion eller dubbla länkarmar...

Posted (edited)

Jo, taunusaxeln är ju ganska lätt, vi som kör med 240-axel har tyngre problem ;)

Men jämför du en lätt stel axel med en tung DeDion blir inte skilnaden stor.

Jämför du en Lätt Stel axel med el Lätt DeDion blir skilnaden större.

ett DeDionrör med nav behöver inte väga över 30 kg

Men de stora fördelarna som jag ser det får man av att bygga på ett sätt som ger lite(mycket) mer fjädringsväg än vad bokchassiet medger.

Skall man rita om för en stel axel krävs en hel del tankearbete, och då kan man lika gjärna rita för en med dubbla A-armar när man ändå håller på.

Edited by DIRAVI
Posted

240:ins axel väger ca: 59 kilo utan olja å kåpa.. givetvis inga bromsbackar eller något annat...

Posted
En komplett 1031 axel med bromsar och olja börjar närma sig de hundra.

Det är lite det jag menar med att trummor inte väger så mycket jämfört med skivor och ok ;)

Det där med fjädringsväg, att det skulle vara lite kort med stel axel :blink: .. klart ska man köra offroad med sjuan så

kanske det stämmer :D

Det fungerar lika bra med stel axel som delad, allt hänger på hur duktig man är på att justera in dämpare. :thumbup:

Har sett på olika banträffar horribla inställningar på dämpare :( och personerna ifråga försöker lösa problemen

genom att hålla på med krängare hit och dit bla.

Dom allra flesta väghållningsproblem ligger i stötdämparinställnigarna

Det vanligaste felet som görs på alla typer av fordon är att man har för hårda fjädrar, då kan

inte stötdämparen göra det den är tänkt för.

Caper :)

Posted (edited)
En komplett 1031 axel med bromsar och olja börjar närma sig de hundra.

Det är lite det jag menar med att trummor inte väger så mycket jämfört med skivor och ok ;)

Det där med fjädringsväg, att det skulle vara lite kort med stel axel :blink: .. klart ska man köra offroad med sjuan så

kanske det stämmer :D

Det fungerar lika bra med stel axel som delad, allt hänger på hur duktig man är på att justera in dämpare. :thumbup:

Har sett på olika banträffar horribla inställningar på dämpare :( och personerna ifråga försöker lösa problemen

genom att hålla på med krängare hit och dit bla.

Dom allra flesta väghållningsproblem ligger i stötdämparinställnigarna

Det vanligaste felet som görs på alla typer av fordon är att man har för hårda fjädrar, då kan

inte stötdämparen göra det den är tänkt för.

Caper :)

Att de flästa kör med för hårda fjädrar håller jag med om. lagom är så mjuka man kan ha utan att det slår igenom.

Kör man bara på släta salsgolv behöver man inte någon fjädring alls, och då spelar det ju ingen roll hur axeln är beskaffad.

Kör man däremot på de vägar som vi har här på trakten vill man ha fjädring för att slippa ha hjulen i luften titt som tätt ;)

Har man vättigt mjuka fjädrar, men ingen fjädringsväg så åker man på bumpstoppen för det mesta, och det blir inte heller bra. ;)

Behovet av låg ofjädrad vikt blir ochså större vid ovämt underlag.

Edited by DIRAVI
Posted
En komplett 1031 axel med bromsar och olja börjar närma sig de hundra.

Det är lite det jag menar med att trummor inte väger så mycket jämfört med skivor och ok ;)

Det där med fjädringsväg, att det skulle vara lite kort med stel axel :blink: .. klart ska man köra offroad med sjuan så

kanske det stämmer :D

Det fungerar lika bra med stel axel som delad, allt hänger på hur duktig man är på att justera in dämpare. :thumbup:

Har sett på olika banträffar horribla inställningar på dämpare :( och personerna ifråga försöker lösa problemen

genom att hålla på med krängare hit och dit bla.

Dom allra flesta väghållningsproblem ligger i stötdämparinställnigarna

Det vanligaste felet som görs på alla typer av fordon är att man har för hårda fjädrar, då kan

inte stötdämparen göra det den är tänkt för.

Caper :)

Att de flästa kör med för hårda fjädrar håller jag med om. lagom är så mjuka man kan ha utan att det slår igenom.

Kör man bara på släta salsgolv behöver man inte någon fjädring alls, och då spelar det ju ingen roll hur axeln är beskaffad.

Kör man däremot på de vägar som vi har här på trakten vill man ha fjädring för att slippa ha hjulen i luften titt som tätt ;)

Har man vättigt mjuka fjädrar, men ingen fjädringsväg så åker man på bumpstoppen för det mesta, och det blir inte heller bra. ;)

Behovet av låg ofjädrad vikt blir ochså större vid ovämt underlag.

Om man har som du beskriver "vettigt mjuka fjädrar men ingen fjädringsväg så åker man på bumpstoppen"

då kan man inte ställa in stötdämpare på rätt sätt :blink: och då spelar det ingen roll om du har stel eller

individuell bakaxel, har åkt på dåliga vägar i sjuor med stel axel och rätt inställda dämpare och

det var inga problem .

Om man kör i potthål så slår det igenom ändå , om farten är tillräckligt hög :(

Våra bilar är sportbilar och inga offroadvarianter , så visst kan det vara otrevligt att köra på dåliga vägar

med dessa otroligt roliga bilar. :thumbup:

Jag ska nu sticka ut hakan och påstå att 98 % av alla som har sportbilar INTE kan ställa in dämpare på rätt sätt

och därmed tappar mycket av den körglädje som finns i bilarna. :icon_oops:

Av egen tävlingserfarenhet och kompisar på chassie teknik på SAAB så har man förstått att det finns massor

att hämta på dämparinställningar och pengar att spara då man inte behöver "bredare däck" för mer fäste och krängare

för att man "lyfter " hjul i kurvor .

Lägg pengarna och energin på bra dämpare och inställningen av dessa så ska ni få se på körglädje sen. :D

Caper ;)

Posted (edited)

Jag tror att det snarare handlar om mer än 99% som inte kan ställa in sina dämpare korekt ;)

Men har du en fjädringsväg på fem cm och en ojämhet på tio cm så såelar det ingen roll hur bra dämpare du har, det går endå inte att ställa in den så att det fungerar.

Edited by DIRAVI

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...