Jump to content

Recommended Posts

Har ju förstått att man blir tvungen att betala en miljöavgift om man inte har katalysator på sin bil. Till mitt bygge har jag valt en insprutningsmotor som inte i originalutförande är försedd med katalysator. Motorn är en M20B20 från BMW, som senare även såldes med katalysator, men jag vet inte hur mycket övrigt som ändrades samtidigt.

Frågan är, hur mycket behöver jag ändra om för att slippa betala miljöavgiften? Efter vad jag har förstått så måste jag förutom katalysator också montera lambda, styrning till lambdan och kolkanister? Lambdan skall inte vara något större problem, det kan nog fixas till, men vilken funktion har kolkansitern? Läste någon annanstans på forumet att den skulle ta bort bensinångor?

Tacksam för alla klargöranden, gärna länkar till byggen där de gjort dessa ombyggningar också.

/Kalle Birgersson

Link to comment
Share on other sites

Jag skall bygga miljögodkänt och har köpt en kolkanister som hör till samma bilmodell som motorn kommer ifrån - dock skall detta inte vara ett krav, bara enklare för min del...

I Saabs styrsystem så finns styrningen för EVAP-ventilen, men om detta är något speciellt för turbomotorer vet jag inte. I ditt fall så hade jag kollat med nån BMW-kunnig person eller kollat med nån skrot efter delar som kan passa din motor.

Link to comment
Share on other sites

En sökning i BOSCH's reservdelslista ger att BMW's M20B20 finns i 5 olika varianter från 1977 till 1993

M20B20 (4A1) 122hk

M20B20 (K-Jetronic) 125hk

M20B20 (L-Jetronic) 125hk

M20B20 (L-Jetronic) 129hk

M20B20 (Motronic,Kat.) 129hk

Vad du vill ha är hela insprutningssystemet från en 520 eller 320 efter 88. Har du otur så måste du ha hela motorn för att bilprovningen ska bli nöjda.

Link to comment
Share on other sites

Okay, det är alltså Motronic insprutning man skall ha. Jag har L-Jetronic, och det är rätt stora skillnader.

En kolkanister skall väl inte vara någon större märkvärdighet att montera dit, och en katalysator är ju bara att skruva på. Sedan har jag en del elektronikkunskaper, och skulle nog kunna fixa styrning till lambdasonden. Om jag fixade detta, och fick ner avgasvärdena till bra värden, skulle man kunna bli godkänd då? Eller finns det regler om att det bara är vissa motorer som kan godkännas?

Riktigt trevligt forum det här förresten, och tack för alla svar!

/Kalle Birgersson

Link to comment
Share on other sites

Tänkte delge er svaret jag fick angående miljöavgifter när jag kontaktade

naturvårdsverket.....

en kopia på mailet följer här nedan

Hej Håkan,

För att slippa erlägga 7000:- som dispensen kostar, har du två möjligheter:

1. Motorn du monterar i bilen är avgasgodkänd enligt de senare kraven och

att tillverkaren/generalagenten intygar att den överensstämmer med

avgasgodkänt utförande.

2. Den motor du lägger i är försedd med styrt trevägskatalysatorsystem, dvs.

trevägskatalysator, syresensor, kolkanister, styrbox för motorelektroniken,

tankförstrypning. Med denna motor behöver man inte ha något intyg på

avgasgodkänt utförande.

Tänk på effekten kontra vikten.

Tommy Moodh på Bilprovningens huvudkontor kan allt som är värt att veta om

amatör/ombyggda bilar.

Hälsar

Mats Ericsson

Implementation and Enforcement Department

Swedish Environment Protection Agency

SE-106 48 Stockholm

Phone+46 8 698 10 00

Fax +46 8 698 12 22

mats.ericsson@naturvardsverket.se

-----Ursprungligt meddelande-----

Skickat: den 16 januari 2003 22:03

Till: mats.ericsson@naturvardsverket.se

Ämne: Miljö avgifts fråga.

Hej Mats !

Jag heter Håkan och håller på att bygga mej en egen bil.

Jag letade på http://www.naturvardsverket.se/ efter reglerna som gäller för

att klara sej igenom bilprovningen utan att behöva lägga de 7000:- i

miljöavgift.

Jag hittade tyvärr inte de regler som jag söker, och undrar därför om du

skulle kunna

hjälpa mej med att få fram de specifika regler som jag behöver ha för att

vara förberedd

inför registreringsbesiktningen.

Tack på förhand och ha en bra dag!

Link to comment
Share on other sites

Tommy som nämns i mailet jag bifogade här ovan hittar ni här....

en mailkopia till....

Hej,

Vår tekniska upplysning har tel 0771-600 800, du tas emot av en telefonist

som sedan kopplar Er till en tekniker. Tommy Moodh nås via vår växel 08-759

21 00.

Mvh Camilla

Kundtjänst

-----Ursprungligt meddelande-----

Skickat: den 17 januari 2003 21:56

Till: kundtjanst@bilprovningen.se

Ämne: Tel. nummer

Hej !

Jag skulle vilja ha telefon nummret till

bilprovningens tekniska upplysning

samt nummret till Tommy Moodh på bilprovningens huvudkontor.

Jag trodde det fanns sådan information på hemsidan men inte vad jag kunde

hitta......

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Men det låter ju positivt, då borde det funka fint. Sitter just nu och läser om MegaSquirt, ( http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html ) ett helt insprutningssystem som man bygger själv. Kommer kanske att använda det och modifiera en del, eller så bygger jag om originalboxen. Måste erkänna att motorelektroniken är en av de grejer med bygget som intresserar mig mest!

Tankförstrypning, vad innebär det?

Tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

Tankförstrypningen är en förstrypning som gör att bilen inte kan ta mer än 0,5 liter per mil... :P

Skämt å sido - det betyder att bensinpåfyllningshålet till tanken bara kan ta "blyfria" handtag på macken. Inga stora problem alltså! ;)

Link to comment
Share on other sites

Okay, det är alltså Motronic insprutning man skall ha. Jag har L-Jetronic, och det är rätt stora skillnader.

Det finns varienter av L-Jetronic som har lambdastyrning; LU2-Jetronic. Finns bla. på min Citroën BX 19 TRI. För tillfället är min bok om Bosch-inpsrutning utlånad annars hade jag kunnat lista fler bilar. Jag vet dock inte vad som skiljer styrboxarna från olika bilar åt.

Link to comment
Share on other sites

Du Baalzamon!

Jag ska köra megasquirt i min locost

har bara provat det i motorbänk än så länge men har stora

förhoppningar att det kommer funka bra...

Jag rekomenderar att du provar det .

det finns massor av info på internet som du säkert redan märkt

och det finns många många boxar i dagligt bruk i sverige....

Link to comment
Share on other sites

Satt och forskade en hel del om MegaSquirt i går kväll, och blev bara mer och mer sugen. Har nästan bestämt mig, det blir nog en modifierad MS för mig. Känns bra att man kan gå in och ändra så lätt, mycket bättre än en vanlig chippning!

Okay, var det inte värre med tankförslutning. Det skall väll inte vara några problem att ordna till!

Link to comment
Share on other sites

Du Baalzamon!

Jag ska köra megasquirt i min locost

har bara provat det i motorbänk än så länge men har stora

förhoppningar att det kommer funka bra...

Jag rekomenderar att du provar det .

det finns massor av info på internet som du säkert redan märkt

och det finns många många boxar i dagligt bruk i sverige....

Hej grabbar!

Ni som kan lite elektronik och kanske bygger eller kommer att bygga system typ "Megasquirt", kan ni inte ta fram en styrbox+ lista på delar som behövs till oss andra dödliga för försäljning till ett rimligt pris?

Skulle nog kunna vara en hit.

Priset vet jag inte vad det skulle kunna vara men kanske 2000:- för ett halvfabrikat (färdigt kort) och så får man göra resten själv.

En liten undran bara ;)

Caper B)

Link to comment
Share on other sites

Du Baalzamon!

Jag ska köra megasquirt i min locost

har bara provat det i motorbänk än så länge men har stora

förhoppningar att det kommer funka bra...

Jag rekomenderar att du provar det .

det finns massor av info på internet som du säkert redan märkt

och det finns många många boxar i dagligt bruk i sverige....

Hej grabbar!

Ni som kan lite elektronik och kanske bygger eller kommer att bygga system typ "Megasquirt", kan ni inte ta fram en styrbox+ lista på delar som behövs till oss andra dödliga för försäljning till ett rimligt pris?

Skulle nog kunna vara en hit.

Priset vet jag inte vad det skulle kunna vara men kanske 2000:- för ett halvfabrikat (färdigt kort) och så får man göra resten själv.

En liten undran bara ;)

Caper B)

Visst, jag skall kolla upp det. Vissa delar kan vara knepiga att få tag på i Sverige, som tillexempel MAP-sensorn. Jag såg att ELFA har en del andra sensorer, men inte just den som de använder i MS. Jag skall ta reda på vilka skillnaderna är, och vad som behöver modifieras. Processorn finns åtminstone att köpa från ELFA, och det är huvudsaken. Resten av komponenterna är mer eller mindre basic, och skall inte vara något problem att få tag på i Sverige.

Vad gäller själva kretskortet så skall jag höra mig för lite, det finns folk som kan fixa det för ganska billiga pengar. 2000kr för en hel sats skall inte vara några problem alls.

Link to comment
Share on other sites

Har kollat lite på olika MAP-sensorer. Skillnaden mellan MPX4250 och de som ELFA säljer är vilket tryck de klarar av. MPX4250 arbetar med tryck mellan 20-250 kPA, medan den av ELFAS som funkar bäst, MPX5100AP, arbetar mellan 15-115 kPa. Det verkar dock som om MPX4250 också skall funka på bilar med turbo, och de har ju ett helt annat tryck i insuget. Jag vet inte hur högt trycket blir i en bil utan turbo, det kanske räcker med 115kPA? I sådana fall kan man använda den sensor som ELFA säljer. Sedan måste man förstås ändra om i mjukvaran också, men det borde inte vara några problem.

Frågan är bara, vilka tryck arbetar en bil utan turbo med?

Link to comment
Share on other sites

I insuget så är det ett undertryck, om jag inte minns fel så på Saab motorn utan turbo så sitter det en sensor som mäter undertrycket i insuget i stället för som på vissa andra system som har luftmängdsmätare.

Det gör ju att det blir lite enklare, tror jag ;)

Kanonbra om du försöker att ta fram ett Kit till en billig penning, nog många med mig som kommer att vara intresserade av ett sådant Kit.

Håll oss uppdaterade hur det går.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Det finns så O_T_R_O_L_I_G_T mycket info på nätet om Megasquirt...

Ni som är intresserade börja med att kolla Yahoo groups och på en av de större

svenska sidaorna med bl.a. megasquirt FAQ, FORUM och allt möjligt annat på länken nedan...

http://msnordic.mine.nu/

Annars finns risken att det blir väldigt mycket frågor här .

Inget illa menat men den som är intresserad bör börja med att läsa där och kommer på så vis lättare

in i ämnet och kan ställa alla frågor på "rätt" forum och får på så sätt även svaren av de stora gossarna

som "häckar" där och kan msq på sina fem fingrar......

Link to comment
Share on other sites

Det finns så  O_T_R_O_L_I_G_T  mycket info på nätet om Megasquirt...

Ni som är intresserade börja med att kolla Yahoo groups och på en av de större

svenska sidaorna med bl.a. megasquirt FAQ, FORUM och allt möjligt annat på länken nedan...

http://msnordic.mine.nu/

Annars finns risken att det blir väldigt mycket frågor här .

Inget illa menat men den som är intresserad bör börja med att läsa där och kommer på så vis lättare

in i ämnet och kan ställa alla frågor på "rätt" forum och får på så sätt även svaren av de stora gossarna

som "häckar" där och kan msq på sina fem fingrar......

Bra länk! Skall kika runt en hel del där tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...