Olzon Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 (edited) Finns en hel del saker som man stöter på när man läser runt på diverse rejsing eller locost forum som man antingen inte förstår eller blir fundersam över...radar upp en hel hög här som jag funderar på. Bakaxel funderingar som kommer när man läser, skillnaden mellan stel och delad känner jag till men denna förstår jag mig inte på. *De-deion axel...Vad är det som gör den så speciell? är den bättre? om den är bättre hur kommer det sig att så många sportbilar har delad bakaxel? det pratas en hel del om utväxling på bakaxlar...vad menar man med det? vad är skillnaderna och hur märks dem? och vad är en diffbroms? Med diverse chassie funderingar osv...så är jag nyfiken på en jämförelse... *Dala7. VS. MK...Vad är det som skiljer? hur är det med gemoetrin? kostnadseffektivtet? vikt? osv...(behövs tex en sierra axel kortas på det bredare Dala7 chassiet?) Nästa fundering gäller bromsar, *Trummor. VS. Skivor...Prestanda skillnad? klarar trummor hårdare/extremare körning som inte sköts på gatan? är skivor onödiga pga den låga vikten? Vad är argumenten? Många seven bilar är turbo konventerade, funderar därför över hur ni gör... *Turbo...regbesiktar ni med turbo? för reglerna säger enligt vad jag förstått en hel del emot detta? om det inte står med i papprena att ni har turbo, hur gör ni vid besiktningen? *Bärarmar? hur tålig är konstruktionen från boken? har sett på locostbuilders.co.uk forum flera som har böjt sina bärarmar...är det någon som har förstärkt eller räknat med en annan och kraftigare geometri för extremare körning? *Chassie inställningar? hur känsligt eller viktigt är det med olika inställningar? vilka möjligheter finns att ändra? eller är det "one pace settings"? *Fälgar? Förstår inte detta med ET, helt novis. Vad är det som gäller på Seven bilar? vilka tum används på fälgar? till vilka syften? och vad strävar man efter? *krängningshämmare? finns behovet på en seven? om svaret är beror på användningsområdet så behövs den på en seven för extrem körning? *Bur/störtbåge, är det lätt att volta sin seven;) ?tyngdpunkten ligger ju väldigt lågt. Skulle era störtbågar klara sig om ni voltade? Vad är SFRO och SBPs krav? *Viktfördelning? hur är det med det på seven? hur är det för er? stor skillnad på olika chassie och bilar? Detta är några små funderingar jag hade som jag finner dåligt med svar på...Hoppas det bara är jag som har dålig koll? :icon_oops: Edited July 11, 2005 by Olzon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 hej ock välkomen till forumet jag svarar så got jag kan så får andra fylla i mer sen. * en di deon axel är en stel axel men diffen sitter inte fast på axeln utan är fast monterad i bilen. man får då en lägre ofjädrad vikt jämnfört med en stel axel. om den är bätre eller inte vet jag inte. du har ju en typ av vinkelvexel i bakaxeln och utvexlingen på denna kan skilja. man brukar ha en utväxling som passar den motor och växellåda man har. en diffbroms gör så att man inte förlorar all kraft till ett hjul som har lite fäste och börjar spinna. diffbromsen låser då och för över kraften till det hjul som har det bätre fästet. *vad jag vet har ingen använs sierra axel till en dala7 de flästa dala 7 orna bygs enbart av volvodelar så de flästa kör med volvo 740 bakaxel. det som skiljer mäst är väll att dala 7 är bredare och kanske längre en en mk. *skivor är så klart bätre än trumor men på en så pass lätt bil så går det aldeles utmärkt med trumor *många av dom som bygger med turbo använder en motor med lågtrycksturbo tex den i volvo 740 på 136 hk (tror jag) sen kan man ju rätt lätt trimma denna motor efter besiktning. *dom som är i boken borde hålla för det mästa. anledningen till att folk har böjt rören är nog för att lätare få plats med stötdemparen som går upp genom övre bärarmen. * kan du utväkla frågan? * sök här på forumet fins ett par trådar om et och vilka efekter olika et har. det används väll alt från 13 till 18 tum på fälgar. sök så hittar du trådar om för och nakdelar med olika tumstorlekar då detta har diskuterats förr. * om man tävlar med sin bil kan det ju va en fördel att ha en krägningshämmare fram då den ger dig möjligheter att justera bilens uppförande, finns även trådar om detta på forumet. * det är inget krav från sfro eller sbp att man ska ha störtbåge. det är nog inte så lätt att volta med en 7 det skulle väll va om man kör av vägen och voltar och om nu detta skulle hända kan det ju va bra med en störtbåge då det inte finns nått annat en ditt huvud som tar emot. *vissa har väll 50/50 andra lite mer fram andra lite mer bak. hur det är med vikfördelning på olika chassien vet jag inte det beror ju mycke på vilken moror du väljer och motorns plasering. om du har bateriet fram eller bak mm. läs lite mer på foremet och är det nått mer du vill veta så fråga på bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Ett tips börja att fundera vad du skall använda bilen till. Sedan hur du vill att den skall se ut. det är mycket stor skilnad i utsendet mellan olika sjuor. När detta är besvarat har du en tydlig spesifikaton leta sedan. Fundera väl Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olzon Posted July 11, 2005 Author Share Posted July 11, 2005 (edited) Hmm ursäkta om jag verkar bråkig, men de olika frågorna ställdes för att jag var nyfiken, kommer inte bygga något på de kommande två åren utan undrade bara rent allmänt. Vad det är som gäller, skillnader och annat matnyttigt. Till och från gällande olika frågor så är kunskapen lika med NOLL, så därför vill man utöka sin kunskap, svårt att veta om jag ska ha krägningshämmare, torrsump, diff osv när man inte vet något om det? om du förstår vad jag menar...alla har varit okunniga någon gång :icon_oops: Men hittils så är receptet följande, hjärtat består av en 4AGE motor, möjligen kanske en 4AGZE som har turbo, vill ha turbo på ett eller annat sätt ändå i slutändan. Chassiet får vara av färdigt fabrikat, tex Dala7 då jag varken äger svets eller kan svetsa, diverse behövliga tillägg för gemoetrin senare kan jag nog få svetsat av vänner. Delad bakaxel är tanken, har tillgång till sierra delar och informationen är massiv samt 140 spindlar. Detta är det enda som jag tänkt på och när man sitter på kvällarna och läser här...så vandrar tankarna på användningsområdet från crusa runt korvmojen samtidigt som man våldsamt rastar av sitt bygge med rejsa medlemmarna eller under ngn annan exterm situation. Tankar finns mot torrsump, R-däck och annat som ska vara för den extrema körningen men det tar man en annan gång. *Chassie inställningar? hur känsligt eller viktigt är det med olika inställningar? vilka möjligheter finns att ändra? eller är det "one pace settings"? -------------------------------------- * kan du utväkla frågan? Hur beter sig bilen? På gata? På bana? hade varit rätt fråga. Ber tusen gånger om ursäkt för min klumpiga och helt annorlunda formulering. Har aldrig suttit i en seven, det närmsta jag varit var montern på Elmia. Kanske dags att boka in studiebesök hos någon, någon i väst/södre sverige som har lust att skryta och demonstrera sitt bygge lite för mig :prop: *dom som är i boken borde hålla för det mästa. anledningen till att folk har böjt rören är nog för att lätare få plats med stötdemparen som går upp genom övre bärarmen. Såg på Locostforums en stor diskussion där en kille hade lyckats att kröka sina främreundre bärarmar, har någon varit med om liknande svagheter? de konstaterade tillslut att geometrin var för klen för den v8 han hade under huven, har jag för mig. därav min nyfikenhet. Edited July 11, 2005 by Olzon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 oki jag har bara åkt med i en 7a en gång och jag blev grymt impad.....nar bilen komm in i första svängen tenkte jag nu är det kört det går bara inte att ta en kurva i denna hastighet men det gick. och den bilen va anpassad för gata så det går aldeles utmärkt att köra på bana lite då och då med de hjulinstälningar man har på gatan. nu är det ju så att bärarmarna i boken är framtagna till en relativt lätt bil med en liten ford motor......om man i stället slänger i en v8 så är det klart att man får dimentionera godstjocklekar på material mm efter den tyngre motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Hej Några svar från min horisont...men ett allmänt tips är att du läser, läser och läser ;-) * Fördelen med DeDion är att man får konstant spårvidd, avståndet mellan hjulen förändras inte när det fjädrar, som det gör med en delad axel. Samtidigt undviker man en del av stela axelns nackdelar - hög ofjädrad vikt (dvs vikt som inte bärs upp av bilens fjädrar) är den främsta. DeDion är en bra kompromiss men har sina nackdelar * Trummor vs skivor, trumbromsar är kanonbra, billiga, enkla och effektiva - men bara en gång! (lite tillspetsat) Trummor är svåra att kyla lika effektivt som skivor, därför är skivor att föredra vid banåka i många fall. Bak har man ofta så lite bromskraft på en normal bil att trummor räcker väldigt långt. * På ett amatörbyggt fordon är det inga problem att regga med en turbokonverterad motor bara man kan visa att effekten ligger inom 15kW/100kg tjänstevikt * Bärarmarna i boken är inte överdrivet starka. Man kan gärna öka rördiametern lite för att de ska hålla bättre. * Chassieinställningar är skillnaden mellan att vinna och förlora rejsen, men en Locost är så extrem jämfört med en vanlig bil att även med halvdana inställningar åker man åttor runt det mesta som rullar på gatan. Vilka inställningar man kan göra beror på hur man bygger. Är man sugen på att veta mer om hur olika vinklar kan påverka bilen, kolla boktipsen på www.rejsa.nu * Fälgar, ET beskriver hur mycket hjulen breddar utåt/inåt, lägre ET breddar mer utåt. Sök på ET så hittar du skisser och mått. Vilket ET man "ska" ha beror på vilka spindlar/hjulupphängningar man använder, bland annat. Tum är ett längdmått, så att fråga "vilken tum man ska ha på fälgarna" är som att fråga vilken kilometer det är mellan Stockholm och Peking... ;-) Många väljer små lätta hjul, 13" diameter, men eftersom det ofta är lättare att hitta större däck blir 15" mer och mer vanligt. * Bur/båge, om man välter så gör man det oftast för att man åker ut i naturen och att hjulen "slår fast". I så fall ska man ha rätt mycket tur om en enkel båge ska skydda, det bör vara en helbur. Det finns som sagt inga krav på detta, välj själv... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 (edited) SKall försöka ge MINA svar på dina frågor. Finns en hel del saker som man stöter på när man läser runt på diverse rejsing eller locost forum som man antingen inte förstår eller blir fundersam över...radar upp en hel hög här som jag funderar på. Först och främst välkommen, och jag hoppas du kommer att få trevligt här på forumet, de svar jag ger bygger på mina intressen och preferenser, vilket kanske inte stämmer överens med dina, så det jag tycker du skall ägna tiden åt tills du verkligen börjar bygga (för det kommer du göra wink.gif ) är att besöka så många av oss som redan hjar bilar eller bygger så du får prova och titta och bilda dig egna uppfattningar. Bakaxel funderingar som kommer när man läser, skillnaden mellan stel och delad känner jag till men denna förstår jag mig inte på. *De-deion axel...Vad är det som gör den så speciell? är den bättre? om den är bättre hur kommer det sig att så många sportbilar har delad bakaxel? det pratas en hel del om utväxling på bakaxlar...vad menar man med det? vad är skillnaderna och hur märks dem? och vad är en diffbroms? bakaxeln är ju egentligen två saker, dels differentialen/slutväxeln/klumpen, dels pryttlarna som håller i hjulen, och drivaxlarna däremellan. "Klumpen" innehåller dels en vinkelväxel, som även reducerar varvtalet, dels en differential, som ger hjulen möjlighet att snurra olika fort. Utväxling är hur mycket varvtalet reduceras i slutväxeln, exempelvis en 3,73:1 innebär att ingående axel får snurra 3,73 varv för varje varv på bakhjulen. Diffbromsen är en mackapär som försöker förhindra att bakhjulen snurrar olika fort, meningen med det är att man skall ha drivning även om greppet skiljer väldigt mycket mellan bakhjulen. En DeDionaxel är en "stel axel", där diffklumpen flyttats till chassiet, vilket ger fördelen med lägre ofjädrad vikt, visavi stel axel. På bilar som är så lätta som våra sjuor är det viktigt att ha en relativt lätt axel för att få ner den ofjädrade vikten. (om man siktar på max väghållning) Delade axlar har fördelen/nackdelen att hjulen förendrar sig i förhållande till varandra, vilket ibland kan utnytjas för olika saker, exempelvis kamberkompensation vid krängning, och medstyrning/motstyrning om man vill ha såna funktioner, delade axlar är därmed mycket mer komplexa, och det är många mer parametrar att hålla reda på De flesta produktionsbilar, även sportbilar, har så mycket mer än bara väghållning att ta i beaktande vid konstruktion, pris, utrymme, komfort, mm. Därför är det få produktionsbilar som har ideala hjulupphängningar. vill du se ett mycket bra exempel på nästintill ideala upphäng, titta på Opel Speedster. Med diverse chassie funderingar osv...så är jag nyfiken på en jämförelse... *Dala7. VS. MK...Vad är det som skiljer? hur är det med gemoetrin? kostnadseffektivtet? vikt? osv...(behövs tex en sierra axel kortas på det bredare Dala7 chassiet?) För att krångla till det ytterligare så finns det fler chassien att välga på wink.gif i sverige tillverkas förutom Dala7, även DD7 och Esther. Sen finns det et uppsjö brittiska wink.gif Det jag tycker du skall bestämma innan du välger chassie är vad för storlek du skall ha på bilen, och det bestäms i första hand (om du inte tänkt tävla) av hur du vill ha det i sittbrunn, och av estetiska aspekter, så där kan inte jag råda dig annat än att provsitt, provkör, tittat på bilar som går på vägen. Nästa fundering gäller bromsar, *Trummor. VS. Skivor...Prestanda skillnad? klarar trummor hårdare/extremare körning som inte sköts på gatan? är skivor onödiga pga den låga vikten? Vad är argumenten? På en så lätt bil fungerar trummor ganska länge, men skall du köra hårt så är skivor att föredra. Många seven bilar är turbo konventerade, funderar därför över hur ni gör... *Turbo...regbesiktar ni med turbo? för reglerna säger enligt vad jag förstått en hel del emot detta? om det inte står med i papprena att ni har turbo, hur gör ni vid besiktningen? Som ovastående, se till att ha en turbo med låg *grundeffekt* sen går det ju att vikta upp bilen i viss mån. *Bärarmar? hur tålig är konstruktionen från boken? har sett på locostbuilders.co.uk forum flera som har böjt sina bärarmar...är det någon som har förstärkt eller räknat med en annan och kraftigare geometri för extremare körning? Det beror till en del på dimentionering som Gustav redan nämt, men jag har även sett en del bilar med stötdämparinfästningen(undre) ganska långt ifrån spindelleden. och det är hävarmen däremellan som knäcker. *Chassie inställningar? hur känsligt eller viktigt är det med olika inställningar? vilka möjligheter finns att ändra? eller är det "one pace settings"? [/qoute] Eftersom nästan alla Se7enbilar är individuella, med olika viktfördelning och geometri så finns inga generella inställningar som fungerar bra/dåligt, men som gustav nämner så är det väldigt potenta banbilar, så de fungerar bra, även med mediokra inställningar. *Fälgar? Förstår inte detta med ET, helt novis. Vad är det som gäller på Seven bilar? vilka tum används på fälgar? till vilka syften? och vad strävar man efter? Som vanligt är hjulen kompromisser, hjulen skall vara snygga, lätta, billiga, och ha mycket gummi i backen. för att få lätta hjul skall de vara små och smala, för att få mycket gummi i backen skall de vara stora och breda, dessutom är lätta fälgar oftast dyrare än tunga. Och sen kommer ju den estetiska aspekten... *krängningshämmare? finns behovet på en seven? om svaret är beror på användningsområdet så behövs den på en seven för extrem körning? Beror en hel del på hjulupphängningsgeometri och tyngdpungt, vissa bilar behöver, andra inte, sen är det ju en fördel att kunna finjustera balansen och beteendet. *Bur/störtbåge, är det lätt att volta sin seven;) ?tyngdpunkten ligger ju väldigt lågt. Skulle era störtbågar klara sig om ni voltade? Vad är SFRO och SBPs krav? Gustav har ju sagt det viktiga, bygg med bur om du skall köra hårt, jag planerar att ha skruvad bur/båge på min nästa bil, så jag kan byta mellan bur och enkelbåge beroende på läglighet. *Viktfördelning? hur är det med det på seven? hur är det för er? stor skillnad på olika chassie och bilar? Den stora skilnaden beror förmodligen på vad för komponenter du använder, och vart du placerar dem. I min bil med volvo240 drivlina och en tung förare wink.gif , ligger en övervägande majoritet av tyngden bak. (ca 400/300) Detta är några små funderingar jag hade som jag finner dåligt med svar på...Hoppas det bara är jag som har dålig koll? icon_oops.gif Mycket av det som avhandlas har diskuterats tidigare, och med mer utförliga diskussioner med flera ståndpungter som argumenterat mot varandra. Läs alla trådar du hinner, och framförallt besök oss alla i sommar, så du får åka sjua på riktigt. Edited July 12, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.