Tommy Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Någon som kan hjälpa till med tips om en lämplig Kopplingsvire till Mk´n... [ Pinto-Typ9 ] Gärna justerbar. Tror det var nogon som sa Capri ???? :blink: Någon som kan fota pedalställ till Mk så att man ser hur ni löst fästen för kopplingsviren och bromsen. Tänk att små problem kan vara så stora... :blink: :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Då ska vi se :) Jag köpte en kopplingswire från england Description: CLUTCH CABLE, CORTINA MK3/4 1.6/2.0 OHC Other Info: TO 8/79. 123cm LONG £ 8.30 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Och en närbild på min bromspedal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Tjena ! Jonte Kan du ta ett foto på din koplingspedal för om min skall fungera så måste jag gräva ut ett hål iplåten . mvh leffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Jag får nog krypa ner i sittbrunnen å ta kort. Tror inte jag har det på datorn. Men det kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted June 23, 2005 Author Share Posted June 23, 2005 Då ska vi se :) Jag köpte en kopplingswire från england Description: CLUTCH CABLE, CORTINA MK3/4 1.6/2.0 OHC Other Info: TO 8/79. 123cm LONG £ 8.30 Vart köpte du den? :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Burton power Men finns den inte på FORD i sverige? Jag köpte den tillsammans med annat därifrån nämligen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Jag använde standadkabeln. För att få justering så använde jag en gängad rörstump och en rörmuff från byggmånglarn 25 kr vill jag minnas. Och ja den blir lite sned men det gör inget. För att fästa wiren i pedalen använde jag några små wirelås mao justerbart även där dock extremt bökigt. Jag har bilder på nästan allt hör av er om jag kan vara till hjälp Bygg väl Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 LIte sent kanske, men jag köpte en Escort MKII kabel och den är väldigt lik Jontes. Den har en ögla i ena änden samt en "plupp"i den andra. Sen är den justerbar. Har för mig att jag gav typ 150 bagis för den hos den lokala bildelsnasaren bild1 Bild2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted June 30, 2005 Author Share Posted June 30, 2005 Jag fick tag på en wire från en Golf.... Justerbar och rätt längd... :D Jag försökte få tag på en Mk lll Wire från Cortina men det var inte så lätt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Jag fick tag på en wire från en Golf.... Justerbar och rätt längd... :DJag försökte få tag på en Mk lll Wire från Cortina men det var inte så lätt! Kanske delvis för att Cortina MKIII Heter Taunus i sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted July 11, 2005 Author Share Posted July 11, 2005 Någon som har eller vet vart jag kan hitta på nätet: Elschema för Generatorn till en Nissan Micra -88 Eller en muntlig beskrivning :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 8, 2005 Author Share Posted August 8, 2005 Lite nya bilder från vårt Mk bygge: Vårt Mk-Indy Fotoalbum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted August 9, 2005 Share Posted August 9, 2005 Hallå där Det där går alldeles för fort att bygga :whip: :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted August 9, 2005 Share Posted August 9, 2005 Hallå därDet där går alldeles för fort att bygga :whip: :D Ja, man kanske borde "suga på karamellen" lite längre, men vi hoppas att vi ska få dra en provrepa innan vintern :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted August 9, 2005 Share Posted August 9, 2005 Hallå därDet där går alldeles för fort att bygga :whip: :D Ja, man kanske borde "suga på karamellen" lite längre, men vi hoppas att vi ska få dra en provrepa innan vintern :D Det känns som om jag har kommit lika långt som ni har gjort efter 7 timmar. I och för sig så tog det en stund att få ihop ramen.! Det ser mycket fint ut! Lycka till med bygget i fortsättningen. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 10, 2005 Author Share Posted August 10, 2005 Är det någon som vet om Mk har olika storlekar på framskärmarna? Och om det är någon som skall beställa något från Mk i England.... Säg till så kan vi gå i hop om frakten! Skall mkt snart beställa ett scoop till huven och en bagagebalja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted August 11, 2005 Share Posted August 11, 2005 Jag har aldrig hört att de skulle ha skärmar av någon annan storlek. Varför undrar du ?' Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted August 11, 2005 Share Posted August 11, 2005 Är det någon som vet om Mk har olika storlekar på framskärmarna?Och om det är någon som skall beställa något från Mk i England.... Säg till så kan vi gå i hop om frakten! Skall mkt snart beställa ett scoop till huven och en bagagebalja! Tommy Har du någon bild på baljan. Jag är ev. också intresserad. Har ställt frågan på locostbuilders, men inte fått svar än Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 11, 2005 Author Share Posted August 11, 2005 Jag har aldrig hört att de skulle ha skärmar av någon annan storlek. Varför undrar du ?'Michael W Jo.. Tycker att de är lite för breda för det däckval vi gjort... 185-55-13 men det kan ochkså vara en liten "synvilla" innan allt är fast monterat. Vad har du hör däckbredd? har du en bild? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lozec Posted August 11, 2005 Share Posted August 11, 2005 Jag har aldrig hört att de skulle ha skärmar av någon annan storlek. Varför undrar du ?'Michael W Jo.. Tycker att de är lite för breda för det däckval vi gjort... 185-55-13 men det kan ochkså vara en liten "synvilla" innan allt är fast monterat. Vad har du hör däckbredd? har du en bild? Hej Tommy, Jag har ett par framskärmar från Estfield, som var lite smala för mina hjul (205/55x15), tror dom skulle sitta som en smäck på 185or. Om du är intresserad så PM'a. Mvh //Bernt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted August 11, 2005 Share Posted August 11, 2005 185/70 13 skärmarna är för 195 15 så 10 mm fattas här finns en bild vad diggar ni mina besiktningsblinkers fabricerade av treotuber och krympslang. Bygg väl Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 När det gäller inkoppling av expansionskärl på Pinton.... Vart bör anslutningarna sitta? Jag har nämligen ingen anslutning på kylaren ( Renault ). :icon_blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolwig Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Du bör sätta den på den nedre anslutningen till kylaren, jag satte min först på en anslutning till värmepaketet, funkade inte blev tryck i burken vid gaspådrag. Nu sitter den på ett rör som jag har till kylarens nedre ingång, får på så sätt fyllning av systemet nerifrån som även underättar luften i systemet att komma ut. Roland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 Du bör sätta den på den nedre anslutningen till kylaren, jag satte min först på en anslutning till värmepaketet, funkade inte blev tryck i burken vid gaspådrag. Nu sitter den på ett rör som jag har till kylarens nedre ingång, får på så sätt fyllning av systemet nerifrån som även underättar luften i systemet att komma ut.Roland Tack ! :thumbup: Det är bara (Bara & Bara) :icon_blink: expansionskärlet, skärmarna, stolar och instrumenten som skall monteras kvar! Sedan blir det SFRO nr:2 innan det är för sent! Hoppas vi hinner med Regbes innan man måste ha vinterdäck! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Jag har ett T rör på den nedre slangen Polokyl Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 Jag har ett T rör på den nedre slangen PolokylMichael W Perfekt! Jag löser det så! :thumbup: Hur gör man om man har en liten anslutning (smalare än den nedre på kärlet) aldeles under locket i överkant... är detta bara till för en slang att dra ner under bilen vid ev kokning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Om jag fattar rätt så menar du den som sitter på flänsen till locket. Då är det troligt en avledning för att slippa klet i motorrummet vid överfyllning på mordärnare lock får de pysa där. Jag har en dylik och har koplat en slang som går ner under chasiet. Då man ändrat läget på tanken så stämmer inte markeringarna. Så jag toppfyde och lät överskottet pysa ut och fick därigenom korekt fyllnadsnivå. Bygg väl Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 15, 2005 Author Share Posted August 15, 2005 Om jag fattar rätt så menar du den som sitter på flänsen till locket. Då är det troligt en avledning för att slippa klet i motorrummet vid överfyllning på mordärnare lock får de pysa där. Jag har en dylik och har koplat en slang som går ner under chasiet. Då man ändrat läget på tanken så stämmer inte markeringarna. Så jag toppfyde och lät överskottet pysa ut och fick därigenom korekt fyllnadsnivå.Bygg väl Michael W Den sitter under flänsen och har m.a.o ingen tryckventil.... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 Kolla igen gummipackningen på locket tätar normalt nedanför men när trycket ökar presas fjädern tillbaka och vattnet strömmar ut genom hålet i stället för över hela behållaren. Lev väl Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 25, 2005 Author Share Posted August 25, 2005 Här är några av de senaste bilderna på vår Mk. (Det blev en "Racing-Bling") :prop: Nu skall den bara dammas av och är sedan redo för E-tuna. När vi kommer hem skall den köras i bänk och invänta SFRO-2. :D (Inga standard däck denna gång... :whistling: ) Mer bilder på vår hemsida! Fotoalbum på www.borgsgarage.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted August 25, 2005 Share Posted August 25, 2005 Här har det inte legats på latsidan må jag säga! Det ser ju mycket bra ut! Det blir skillnad med yokohama jämfört med toyo kan jag lova! :thumbup: :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 25, 2005 Share Posted August 25, 2005 Det gick fort att bygga den du....... F*n vad ni ska ha jobbat i det där garaget sedan jag var där för några veckor sedan... och ändå säger Eddy att det nästan bara är du som jobbat på den och inte han.... Fint blir det ser jag och det ska bli riktigt trevligt att träffa er här nere och se den live i sept. Bra val med rött & svart, kanon ! BRA JOBBAT !! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 25, 2005 Author Share Posted August 25, 2005 Här har det inte legats på latsidan må jag säga!Det ser ju mycket bra ut! Det blir skillnad med yokohama jämfört med toyo kan jag lova! :thumbup: :prop: Nä... lat har man inte varit! Skruvat så att man fått "tennisarm" :D Skall bli kul att få prova med riktiga R-däck... Funkar dessa så åker det på samma på Dala7:an, (När ekonomin tillåter) :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Bor ni i garaget :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats W Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Mycket snyggt bygge och lycka till med SFRO-2! Har ni själva sytt upp skyddet över bagaget eller finns det att köpa? Och i så fall var? Mats W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lozec Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 :wohow: FETSNYGG!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 :icon_coolp: :toot: :toot: ser ju mycket vackert ut !!!! ska bli kul att se på Uråsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Mycket snyggt bygge och lycka till med SFRO-2!Har ni själva sytt upp skyddet över bagaget eller finns det att köpa? Och i så fall var? Mats W Vi har sytt själva, kolla lite mer bilder på http://www.borgsgarage.se/index.php?module..._position=12:12 Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Bor ni i garaget :blink: Njaa...inte i men Tommy bor på garaget. ;) Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Mycket snyggt bygge och lycka till med SFRO-2!Har ni själva sytt upp skyddet över bagaget eller finns det att köpa? Och i så fall var? Mats W Vi har sytt själva, kolla lite mer bilder på http://www.borgsgarage.se/index.php?module..._position=12:12 Eddy Pris och leveranstid?? :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Jag måste hålla med superbra jobbat. Vi ses Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Mycket snyggt bygge och lycka till med SFRO-2!Har ni själva sytt upp skyddet över bagaget eller finns det att köpa? Och i så fall var? Mats W Vi har sytt själva, kolla lite mer bilder på http://www.borgsgarage.se/index.php?module..._position=12:12 Eddy Pris och leveranstid?? :prop: KrKrKrKrKrKrKrKrKr ;) Många KR.....Låååååååååång tiiiiiiiiiid ;) :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 26, 2005 Author Share Posted August 26, 2005 I dag fick vi problem med relät till bränslepumpen. Får dra om kablarna efter E-tuna. Tur att det börjar bli färdigmekat nu på ett tag... Grannen klagar på våra garageaktiviteter ! ? :blink: :blink: Först så klagade han på att vårt garageutbygge ( Carport). # Det låter från taket när det regnar! :icon_angry: Sedan kom klagomål 2 i dag på garaget.... innefrån garaget... # När vi jobbat på kvällarna så störs han av vårat ljus som lyser ut genom garagefönstret ( Betongglas ) ! ? :icon_angry: Inte nog med det, han klagar även på farsans nya växthus! ? Vid ett litet tillfälle på våren när solen står i en speciell vinkel så får han en "solkatt" mot sin altan under någon minut, vilket gör att han inte kan vara där! ? :icon_angry: Nu kan även tilläggas att mellan våra hus. 7m.... Så står en häck som är högre än vårt garagefönster.. Jag har hört talas om "böjt ljus" men vet inte hur det funkar.... får fråga grannen! :D Vår relation till grannen är nu helt körd, så farsan bad grannen om ett arbets-schema för när vi får vistas i vårt garage :D Men men .... inte mycket kvar på bilen nu så han får nog en lugn höst / vinter, speciellt när inte snön låter när den faller på taket! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 GRYMMESNYGG!!! :thumbup: :thumbup: Men ni måste ha byggt som idioter, min mk är inte ens i närheten, trots att jag fick kittet nån vecka efter er... Ser fram emot att se den i verkligheten!! / Jonte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 27, 2005 Share Posted August 27, 2005 jättesnygg. gillar specielt färgsättningen.. lowcost ;) ... det vore kul att veta vad det kostar att bygga så här... har själv begränsad bygg budget och räknar med mycket jobb och flera år byggtid.. alla sätt är rätt... mvh Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted August 27, 2005 Share Posted August 27, 2005 Tommy och Eddy ett tips i england använder man ett fruktat vapen mot störiga grannar leylandcypress täta mycket höga och extremt snabbväxande. Sätt en häck och om några år ser ni inte honnom ens från andra våningen bra va :whistling: Skämt åsid så måste grannen vara psykist sjuk det måst vara skitjobbigt. Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted August 27, 2005 Share Posted August 27, 2005 Jonas säger att hans kostade 80 papp och jag la nog ut 85. Lev väl Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted September 11, 2005 Author Share Posted September 11, 2005 Nu behöver vi lite hjälp! Det verkar som om KM´n är lite "Tungbromsad". Vi har monterat den lilla "burken" (Redussering) som sitter på bakre ledning original på Sierra i motorrummet vid vänster innerskärm. Rätta mig om jag har fel! Det är trummor bak! och då skall man väl ha en red, ventil... eller? Spelar det någon roll hur den sitter monterad.... när man satt den lodrätt så släppte den inte igenom något alls, mätte vinkel på donatorns placering och monterade den efter det... då funkar det... men är trycket rätt? Allt är nytt utom huvudcylindern och red, ventilen! Eller så är det lite mer tungbromsat utan skivor bak... vad vet jag? :unsure: Är det någon som har en justerbar Red-ventil till salu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted September 11, 2005 Share Posted September 11, 2005 (edited) I reduceringen från sierran finns det en kula som när bilen niger rullar fram och reducerar bakbromsarna. Detta innebär att den måste monteras i samma vinkel som på sierran. Däremot så niger en 7a inte nämnvärt. Jag har i och för sig sätt desssa monterade på flera 7 or men i england och där gör man inte retardationsprov. Enligt min SFRO man så måste man ha reducering för att få det att fungera pga trummornas förmåga till självlåsning Ring eller meilja Uno Germsjö besiktningsman på SFRO han tog med sig ett gäng från USA som han säljer till ungefär halva sverigepriset Min kom hem från USA på ca 14 dagar till ugefär samma pris. Annars tippsade Uno om att 140 hade justerbara. Bromsa väl Michael W Edited September 11, 2005 by Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.