Jump to content

Min nya plenum...


iceman

Recommended Posts

Var bara tvungen att visa vad som skall bli min nya plenumkammare.

Detta är alltså första stadiet.

½ flaska fogskum.

Detta skall senare(imorrn) skäras till, slipas och spacklas.

Sedan skall det på 4-5 lager glasfiber.

Om allt går vägen så har jag en ny och fräsch plenumkammare för ca:250:-

Skulle man för syns skull vilja ha den i kolfiber, så skulle det gå lös på ungefär 200:- till.

post-3-1118605333.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var bara tvungen att visa vad som skall bli min nya plenumkammare.

Detta är alltså första stadiet.

½ flaska fogskum.

Detta skall senare(imorrn) skäras till, slipas och spacklas.

Sedan skall det på 4-5 lager glasfiber.

Om allt går vägen så har jag en ny och fräsch plenumkammare för ca:250:-

Skulle man för syns skull vilja ha den i kolfiber, så skulle det gå lös på ungefär 200:- till.

Hur gör du ett plenum? skall det göras i flera delar och sammanfogas??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
hur gör du för att få ut gjutmallen sen då?? alltså byggskummet och folien, om du nu ska gjuta allt i en enda stor bit?!

Plenumen är ju öppen i botten, så det är bara att skära med kniv och sedan dra ut i småbitar.

Alu-tejpen( alu-tejp från biltema. 29:-/rulle ) är så blank att plasten inte fastnar.

Tog ca.15 minuter att få ut formen.

Edited by iceman
Link to comment
Share on other sites

jaha, då så :D ... då är jag med igen... jag gillar ditt lilla bygge... ser verkligen bra ut... hur har du räknat ut just den formen?? hur mycket pallar insuget?? turboinsug måste ju vara väldigt stabila, för det är ett rätt högt tryck inne i plenumet... hur är det på sugbilar??

Link to comment
Share on other sites

jaha, då så  :D ... då är jag med igen... jag gillar ditt lilla bygge... ser verkligen bra ut... hur har du räknat ut just den formen?? hur mycket pallar insuget?? turboinsug måste ju vara väldigt stabila, för det är ett rätt högt tryck inne i plenumet... hur är det på sugbilar??

på sug bilar så är det ju inget tryck annat än om motorn baktänder....

jag har hört talas om ett liknande bygge där plenumet blev som ett bananskal efter

en baktändning så det gäller att ha grejorna i ordning och tillräkligt stort luftfilter.

Annars så är det ju mest undertryck i plenumet på en icke överladdad motor.

och det frestar ju på ganska hårt det med eftersom plenumet då vill implodera.

Link to comment
Share on other sites

Jag har INTE räknat speciellt vetenskapligt på formen.

Det enda jag tänkt lite på är storleken, som enligt folk som kan skall vara

runt dubbla motorstorleken.

Vad gäller hållfasthet så hoppas jag att det skall hålla.

Om jag nu får tummen ur och sätter på turbon(som jag har liggande)

så blir det ju ändå inte mer än ca: 2-2.5 bar, vilket inte borde bli några problem.

Skulle det gå åt skogen så det ju inte hela världen, då det inte kostat mer än ca:300:-

Link to comment
Share on other sites

Jag har INTE räknat speciellt vetenskapligt på formen.

Det enda jag tänkt lite på är storleken, som enligt folk som kan skall vara

runt dubbla motorstorleken.

Vad gäller hållfasthet så hoppas jag att det skall hålla.

Om jag nu får tummen ur och sätter på turbon(som jag har liggande)

så blir det ju ändå inte mer än ca: 2-2.5 bar, vilket inte borde bli några problem.

Skulle det gå åt skogen så det ju inte hela världen, då det inte kostat mer än ca:300:-

2,5 bar....... Nä det var ju inte så mycket .... :whistling:

Provtryck det först avstängt med vanlig kompresor och gasspjällen stängda är mitt tips.

300 för plenumet är ju billigt men det kan vara så att det följer med splitter och skräp in i motorn

om det skulle gå åt pipan och det kommer inte att sluta på 300:- isåfall

Link to comment
Share on other sites

2,5 bar....... Nä det var ju inte så mycket ....  :whistling:

Jag kommer INTE att ladda 2.5 bar.

1-1.5 bars övertryck alltså (närmare 1 bar tror jag)

Skall man över det så börjar det bli dyrt...

Men det var ju inte så dumt att provtrycka med kompressorn, Tack för det tipset :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på med en liten "plenum" i glasfiber. Jag gör om mitt original förgasarinsug till ett insprutsinsug. Eftersom jag inte har så mycket plats mellan huv och motorn så blir den här burken lite speciell. (Bild kommer...)

Jag bygger en plugg i styrenplast (blåa block, typ frigolit fast "trådig") vilken jag klär in i glasfiber. Pluggen motsvarar innervolymen i burken. När sedan GF har härdat så häller jag i aceton vilket löser upp styrenplasten. Kvar blir bara en liten klibbig klump att peta ur. Klart!

Det går att göra plenum på flera sätt.... :)

Link to comment
Share on other sites

divinycell är trevlig att karva i... den finns i olika hårdheter (vikt/ m3) den tål styren och 2 komponent spackel ypperligt...så den går inte att lösa upp så där enkelt som ``frigolit´´ om man kör en kärna `` plugg´´ i frigolit kan man isolera den med så kallad plastfärg .stryk minst 2 lager... sedan när man är färdig skrapar man hål idet issolerande skicktet och öser på tinner,aceton eller bensin tex...och vips är den borta...

har byggt upp diverse karossformer i divinycell den senaste tiden och även gjort pluggar som jag sedan gjutit av.. då får man ju en trevlig utsida oxå på detaljen.

obs använd andnings skydd mot styren och även när ni slipar glasfibern... man kan bli ``dum i huvudet´´ för mindre... + att det kliar...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...