iceman Posted June 12, 2005 Posted June 12, 2005 Var bara tvungen att visa vad som skall bli min nya plenumkammare. Detta är alltså första stadiet. ½ flaska fogskum. Detta skall senare(imorrn) skäras till, slipas och spacklas. Sedan skall det på 4-5 lager glasfiber. Om allt går vägen så har jag en ny och fräsch plenumkammare för ca:250:- Skulle man för syns skull vilja ha den i kolfiber, så skulle det gå lös på ungefär 200:- till. Quote
Jonte Posted June 13, 2005 Posted June 13, 2005 Skulle vara intressant att se resultatet i kolfiber. Det imponerar iaf på mig och pokemonbilsägarna :D Quote
Magoo Posted June 13, 2005 Posted June 13, 2005 Var bara tvungen att visa vad som skall bli min nya plenumkammare.Detta är alltså första stadiet. ½ flaska fogskum. Detta skall senare(imorrn) skäras till, slipas och spacklas. Sedan skall det på 4-5 lager glasfiber. Om allt går vägen så har jag en ny och fräsch plenumkammare för ca:250:- Skulle man för syns skull vilja ha den i kolfiber, så skulle det gå lös på ungefär 200:- till. Hur gör du ett plenum? skall det göras i flera delar och sammanfogas?? Quote
iceman Posted June 13, 2005 Author Posted June 13, 2005 Jonte: Eftersom det är locost, så blir det inget kolfiber för min del. Man kanske kan hälla lite svart färg i plasten på sista lagret ;) Magoo: Har tänkt att gjuta det i ett stycke. Skruvas fast mot insug/trattar. Se:Bild från rejsa.nu Quote
iceman Posted June 25, 2005 Author Posted June 25, 2005 Ha nu sågat, filat och tejpat Nu skall plasten & glasfibern på Quote
iceman Posted June 25, 2005 Author Posted June 25, 2005 här är det gjutet 2 lager. Skall slipa rent och gjuta 3-4 lager till. Sedan skall fästena för spjällhus fixas till också. Quote
_coffe_ Posted June 26, 2005 Posted June 26, 2005 hur gör du för att få ut gjutmallen sen då?? alltså byggskummet och folien, om du nu ska gjuta allt i en enda stor bit?! Quote
iceman Posted June 26, 2005 Author Posted June 26, 2005 (edited) hur gör du för att få ut gjutmallen sen då?? alltså byggskummet och folien, om du nu ska gjuta allt i en enda stor bit?! Plenumen är ju öppen i botten, så det är bara att skära med kniv och sedan dra ut i småbitar. Alu-tejpen( alu-tejp från biltema. 29:-/rulle ) är så blank att plasten inte fastnar. Tog ca.15 minuter att få ut formen. Edited June 26, 2005 by iceman Quote
_coffe_ Posted June 26, 2005 Posted June 26, 2005 jaha, då så :D ... då är jag med igen... jag gillar ditt lilla bygge... ser verkligen bra ut... hur har du räknat ut just den formen?? hur mycket pallar insuget?? turboinsug måste ju vara väldigt stabila, för det är ett rätt högt tryck inne i plenumet... hur är det på sugbilar?? Quote
Arrowsmith Posted June 26, 2005 Posted June 26, 2005 jaha, då så :D ... då är jag med igen... jag gillar ditt lilla bygge... ser verkligen bra ut... hur har du räknat ut just den formen?? hur mycket pallar insuget?? turboinsug måste ju vara väldigt stabila, för det är ett rätt högt tryck inne i plenumet... hur är det på sugbilar?? på sug bilar så är det ju inget tryck annat än om motorn baktänder.... jag har hört talas om ett liknande bygge där plenumet blev som ett bananskal efter en baktändning så det gäller att ha grejorna i ordning och tillräkligt stort luftfilter. Annars så är det ju mest undertryck i plenumet på en icke överladdad motor. och det frestar ju på ganska hårt det med eftersom plenumet då vill implodera. Quote
iceman Posted June 26, 2005 Author Posted June 26, 2005 Jag har INTE räknat speciellt vetenskapligt på formen. Det enda jag tänkt lite på är storleken, som enligt folk som kan skall vara runt dubbla motorstorleken. Vad gäller hållfasthet så hoppas jag att det skall hålla. Om jag nu får tummen ur och sätter på turbon(som jag har liggande) så blir det ju ändå inte mer än ca: 2-2.5 bar, vilket inte borde bli några problem. Skulle det gå åt skogen så det ju inte hela världen, då det inte kostat mer än ca:300:- Quote
Arrowsmith Posted June 26, 2005 Posted June 26, 2005 Jag har INTE räknat speciellt vetenskapligt på formen.Det enda jag tänkt lite på är storleken, som enligt folk som kan skall vara runt dubbla motorstorleken. Vad gäller hållfasthet så hoppas jag att det skall hålla. Om jag nu får tummen ur och sätter på turbon(som jag har liggande) så blir det ju ändå inte mer än ca: 2-2.5 bar, vilket inte borde bli några problem. Skulle det gå åt skogen så det ju inte hela världen, då det inte kostat mer än ca:300:- 2,5 bar....... Nä det var ju inte så mycket .... :whistling: Provtryck det först avstängt med vanlig kompresor och gasspjällen stängda är mitt tips. 300 för plenumet är ju billigt men det kan vara så att det följer med splitter och skräp in i motorn om det skulle gå åt pipan och det kommer inte att sluta på 300:- isåfall Quote
_coffe_ Posted June 26, 2005 Posted June 26, 2005 2,5 bar....... Nä det var ju inte så mycket .... :whistling: :lol: :prop: Quote
iceman Posted June 26, 2005 Author Posted June 26, 2005 2,5 bar....... Nä det var ju inte så mycket .... :whistling: Jag kommer INTE att ladda 2.5 bar. 1-1.5 bars övertryck alltså (närmare 1 bar tror jag) Skall man över det så börjar det bli dyrt... Men det var ju inte så dumt att provtrycka med kompressorn, Tack för det tipset :thumbup: Quote
pacman Posted July 1, 2005 Posted July 1, 2005 Jag håller på med en liten "plenum" i glasfiber. Jag gör om mitt original förgasarinsug till ett insprutsinsug. Eftersom jag inte har så mycket plats mellan huv och motorn så blir den här burken lite speciell. (Bild kommer...) Jag bygger en plugg i styrenplast (blåa block, typ frigolit fast "trådig") vilken jag klär in i glasfiber. Pluggen motsvarar innervolymen i burken. När sedan GF har härdat så häller jag i aceton vilket löser upp styrenplasten. Kvar blir bara en liten klibbig klump att peta ur. Klart! Det går att göra plenum på flera sätt.... :) Quote
Arrowsmith Posted July 1, 2005 Posted July 1, 2005 hur var det med att gjuta och göra pluggen i divinycell ? skulle vara rackarns bra enligt någon jag diskuterat det med här på forumet för länge länge sedan... Quote
Michael Th Posted July 1, 2005 Posted July 1, 2005 divinycell är trevlig att karva i... den finns i olika hårdheter (vikt/ m3) den tål styren och 2 komponent spackel ypperligt...så den går inte att lösa upp så där enkelt som ``frigolit´´ om man kör en kärna `` plugg´´ i frigolit kan man isolera den med så kallad plastfärg .stryk minst 2 lager... sedan när man är färdig skrapar man hål idet issolerande skicktet och öser på tinner,aceton eller bensin tex...och vips är den borta... har byggt upp diverse karossformer i divinycell den senaste tiden och även gjort pluggar som jag sedan gjutit av.. då får man ju en trevlig utsida oxå på detaljen. obs använd andnings skydd mot styren och även när ni slipar glasfibern... man kan bli ``dum i huvudet´´ för mindre... + att det kliar... Quote
Mathias78 Posted July 1, 2005 Posted July 1, 2005 har fräst ett par karosser till Luleå tekniska universitets SAE Formula projekt genom åren, och de är ett lätt bearbetat material, men de blir "lurvigt". Liten filmsnutt på formtillverkning (15mb) Quote
heralue Posted July 3, 2005 Posted July 3, 2005 (edited) jag har för mig att desssa tillverkar Devinycel, vi har använd det i konstruktioner på jobbet, http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=69129 Edited July 3, 2005 by heralue Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.