Jump to content

Blindmutter tång?


Leffe

Recommended Posts

Hej alla bensin skallar!!

Var f*n kan jag köpa en blindmuttertång som inte kostar skjortan???

Snälla hitta en åt mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga om blindmuttertång. Har själv skaffat en för jag tänkte ha vissa plåtar demonteringsbara istället för nitade. Man nu tvekar jag eftersom man måste borra gigantiska hål i ramen för att exempelvis använda en m6-mutter, jag tänker på hållfastheten. Det går ju att nita fast den på en plåt som man sen svetsar fast men då kan man ju lika gärna använda svetsmutter. Hur har ni gjort?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte en plåt på hela bilen som är nitad. Allt är skruvat med M4 insex, fjäderbrickor och blindmuttrar.

Jag kollade med min SFRO och enl honom var det inga problem.

För en M4 skruv behöver du borra M6 för blindmuttern.

Nu kanske man inte skall sätta skruv varannan cm men jag har inte upplevt några problem med rassel eller så. För att dämpa alla plåtar satte jag tunn fönstertätningslist på ramen. Blir stumt och bra.

Link to comment
Share on other sites

Om du ska ha många skruvar så ta självborrande skruv istället så slipper du en massa jobb och stora hål.. Till mina sidor runt motorutrymmet ha jag en bock på plåten i underkant och sen 3 skruv däruppe.

Link to comment
Share on other sites

det här låter intressant!!

jag har själv funderat på att göra karossplåtarna runt motorn avtagbara för bättre tillgänglighet, men inte riktigt vetat hur jag skall bära mig åt.

Det vet jag fortfarande inte :D

Så, skulle nån kunna förklara vad en blindmutter eller blindmuttertång är för ngt :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Om du ska ha många skruvar så ta självborrande skruv istället så slipper du en massa jobb och stora hål.. Till mina sidor runt motorutrymmet ha jag en bock på plåten i underkant och sen 3 skruv däruppe.

Hej!

Jag har inte själv kommit till panelerna, men har sett en kompis som byggde med i princip allt skruvat med sjävgängande skruv. Fungerade perfekt! Jag har för mig att det var Biltemas (tro't den som vill... ;-). Det är visst viktigt att de är vaxade, eller vad de nu brukar vara, annars skär de fast och går av.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...