Jump to content

Blivande MK Indy


Eklöf

Recommended Posts

Jag köpte en Sierra i går, årsmodell -88 med insprutning och kat, den ska nu slaktas och de delarna jag ska använda ska renoveras under vintern.

Planen är att köpa ett MK Indy Chassi i vår och jag ska försöka få så många delar som möjlig klara innan, för att korta bygg tiden.

Jag kanske börjar i fel ände, men nu är jag i alla fall igång.

Jag vill gärna komma i kontakt med personer som bygger, har byggt, eller funderar på att bygga en MK Indy.

/Eklöf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag är en dessa som definitivt funderar på att bygga en bil, om det blir MK Indy vet jag ännu inte. Det verkar dock luta mest åt det hållet.

Jag tror att du börjar i rätt ände, du har tid att fixa det mekaniska ordentligt först.

Din Sierra är alltså med den beryktade Pinto motorn.

Vad gav du för den å vilket skick var den?

Link to comment
Share on other sites

Jag gav 4000 för Forden och den var i skapligt skick, nybesiktigad och helt ok för mitt ändamål. Den har gått 16000 enligt säljaren men det kan lika väl vara 26000 mätaren slutar vid 9999, men vad spelar det för roll när den ändå ska renoveras.

För er som är intresserade av Indyn så har jag en artikel serie ur ”which kit?” om ett Indy bygge. Jag har scanat de tre första artiklarna och lagt dom i pdf-format, sista artikeln kommer ut om ca 1 vecka, om någon är intresserad så kan jag maila artiklarna.

/Eklöf

Link to comment
Share on other sites

Jag gav 4000 för Forden och den var i skapligt skick, nybesiktigad och helt ok för mitt ändamål. Den har gått 16000 enligt säljaren men det kan lika väl vara 26000 mätaren slutar vid 9999, men vad spelar det för roll när den ändå ska renoveras.

För er som är intresserade av Indyn så har jag en artikel serie ur ”which kit?” om ett Indy bygge. Jag har scanat de tre första artiklarna och lagt dom i pdf-format, sista artikeln kommer ut om ca 1 vecka, om någon är intresserad så kan jag maila artiklarna.

/Eklöf

Hej.

Du får hemskt gärna maila de artiklarna till mig också.

erik.weberup@hotmail.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är Sierran slaktad och körd till skroten och alla delar som jag tror mig kunna ha nytta av ligger staplade längs bak i mitt garage. Slakten gick relativt smärtfritt och jag gjorde det mesta jobbet på 2 dagar. Men det sista jag skulle göra innan polarna kom och hjälpte mig bära ut skrotet var att ta ner diffen, vilket visade sig vara lättare sagt en gjort, de genomgående bultarna vägrade släppa ur sina hål. Så diffen fick följa med till skroten där de skar ner den åt mig, gas är effektivt ibland :)

.

Nu kommer ett tips:

Om ni kör en gammal diff i bilen se till att den inte vippar, gammal transmissions olja luktar vidrigt och är hopplöst att få ur mattorna. :( :angry: :(

Jag har spenderat flera timmar med att skur min Saab de senaste dagarna för att bli av med lukten, i går gick jag lös med motortvätt och lukt borttagare, hoppas att det luktar mindre i bilen i dag.

Jag har köpt det nya numret av ”Which Kit?”, men inte scanat artikeln än, jag skickar den så fort jag hinner, kanske senare i dag eller i morgon.

Jag trodde att detta skulle vara den sista artikeln men den fortsätter även i nästa nummer.

Filerna ligger på ca 700kb styck (4st), så jag har haft problem med att skicka dem till vissa personer, jag ska se om jag kan få ner filstorleken annars så får jag bränna dem på cd och skicka med snigel post till dom som önskar.

/Eklöf

Link to comment
Share on other sites

Filerna ligger på ca 700kb styck (4st), så jag har haft problem med att skicka dem till vissa personer, jag ska se om jag kan få ner filstorleken annars så får jag bränna dem på cd och skicka med snigel post till dom som önskar.

Annars kan du få lägga dom på min server

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu börjar det bli dags

Jag har inte varit inne på forumet på länge men jag tänkte att jag skulle lägga ut en blänkare om att jag de närmsta dagarna kommer att beställa ett kit från MK.

http://www.mk-sportscars.fsnet.co.uk

Om någon har planer på att köpa något från MK så bestäm er snabbt så kan vi kanske samordna leveransen till Sverige.

Projektet har legat nere ett tag men nu är det dags att dra igång igen.

Renoveringen av donator delarna är långt gången så nu är det bara kittet som saknas (nästan).

Om någon har några frågor maila mig på anderseklof@bredband.net

Link to comment
Share on other sites

Du har inte övervägt att hämta själv.

Jag skall hämta min den 15 november. Jag har räknat och kommit fram till att detta blir roligast :prop: och billigast. Jag berättar när jag kommer hem hur det gick

Lev väl

Michael

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

Du har inte övervägt att hämta själv.

Det är en av lösningarna jag funderar på.

Men båt + förlorad arbetsinkomst blir också rätt mycket pengar.

Vilken färjelinje åker du och vad kostar det?

Jag var och besökte MK för ett par veckor sedan och då blev det massa strul med trafik kaos och missade flyg m.m., så jag rekommenderar att inte har för tight schema, för det hade jag.

Jag kanske skulle se om de kan slänga ihop ett kit lite snabbt så kan du ta med det hem :)

Link to comment
Share on other sites

Jag gav 4000 för Forden och den var i skapligt skick, nybesiktigad och helt ok för mitt ändamål. Den har gått 16000 enligt säljaren men det kan lika väl vara 26000 mätaren slutar vid 9999, men vad spelar det för roll när den ändå ska renoveras.

För er som är intresserade av Indyn så har jag en artikel serie ur ”which kit?” om ett Indy bygge. Jag har scanat de tre första artiklarna och lagt dom i pdf-format, sista artikeln kommer ut om ca 1 vecka, om någon är intresserad så kan jag maila artiklarna.

/Eklöf

Jag är intresserad av artiklarna :prop:

Link to comment
Share on other sites

Hej vi åker med DFDS från Götet. För mig och min fru kostar resan och fyra nätter i GB strax över 7000 då ingår den mesta maten för överfarten och tillägg för hög bil på återvägen. I stället för att betala en transportör så kombinerar vi hämtningen med några dagars semester.

Jag såg denna bild :whistling: så det borde ej vara några problem att få med sig grejerna.

Lev väl

Michael W

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

Glömde kanske att säga det, men jag går och grubblar vilket kit jag ska bygga.

Dum som jag är har jag inte förräns nnu lyckats surfa in på mk indys hemsida :wacko:

grundkittet verkar vara väldigt prisvärt (biligt) :D

funder just nu mest på hur mycket frakten skulle kosta om man inte hämtar prylarna själv?

någon som vet?

ni som bygger mk indy, är ni nöjda med grejerna?

tacksam för svar!!!

/ jonte

Link to comment
Share on other sites

Jonte N En uppmaning skriv ut var du bor så är det lättare om man skall bry sig med tips om byggare om du är nyfiken. Denna uppmaning gäller alla nykomlingar uppge åtminstone förnamn och bostadsort :icon_angry:

Frakten kostar ca 6000 från MK så du förstår att jag hellre får en nästan gratis semestertripp. Kvalitén på grejerna från MK är mycket bra. Chassiet är mycket genomtänkt och rent. Min kompis har kommit en god bit på väg och han lovordar konstruktionen.

Lev väl

Michael Wänström

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

Oj! en sån arg smiley har jag aldrig fått förut...

Ni får ursäkta min blyghet, har tyvärr inte varit så entusiastisk att utfoska inställningarnas förtrollande värld.

Fast nu är ju det avhjälpt ;)

För er som inte orkar klicka på mitt namn så kan jag meddela att jag bor i Växjö.

Hoppas att alla är nöjda och glada nu :)

Förresten, är chassit och bågen lackerade vid leveransen??

Link to comment
Share on other sites

grundkittet verkar vara väldigt prisvärt (biligt) :D

funder just nu mest på hur mycket frakten skulle kosta om man inte hämtar prylarna själv?

någon som vet?

ni som bygger mk indy, är ni nöjda med grejerna?

tacksam för svar!!!

/ jonte

Jag är ytterst nöjd med kvaliteten på delarna från MK och kan verkligen rekommendera Phil å hans pojkar. Visserligen har jag inte byggt nåt annat men sett en del andra kit och visuellt jämfört.

Du kan ju alltid kika in på min webbsida och granska lite. Dock är den inte uppdaterad sedan 1½ månad tillbaka :(

Link to comment
Share on other sites

Förlåt om jag tog i.

Tyvärr så är det långt att åka (ca 20 mil) men min vän Bosse har en MK som är relativt långt kommen han bor mellan Borås och Alingsås. Han tar säker emot besök om du ringer före. Jag kommer hem med min ram den 16 nov. om allt går i lås. Då fins det ett mycket litet fönster att kika på en obyggd ram

Grejerna är blästrade och pullverlackade om du vill det vad det kostar kolla prislistan. Inte den som ligger på sidan utan den som ligger som Excel fil

Det är på sin plats med en STOR varning när vi diskuterar MK på MK: s sida finns det en länk till en återförsäljare i Norge Länken fungerar ej för närvarande. Han som har denna sida importerade förut ramar från MK. Han har nu kopierat plastdelarna från MK och även ramen. Dock är ramen modifierad då han ej har möjligheter till att bocka rör. Om ni skall köpa dessa var då medveten om att det ej är MK så kolla kvalitén och utförandet mycket noga. Främst med avseende på svetsningen. Andra norrmän uppger att dessa är av mycket dålig kvalitet. Jag kan ej bedöma detta. Varken uppgifterna eller svetsarna.

Lev väl

Michael Wänström

SJÖVIK

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

När det gäller leveranser från England till Sverige verkar hämtning vara det absolut bästa sättet. Varför då? Det är mycket vanligt att de fraktbolag som anlitas är mycket ovarsamma med prylarna. Mitt kit hade en skada i karossen och var tvungen att lackas om :( . Om man hämtar själv vet man att prylarna kommer hem hela och att inget försvinner. Även om fraktbolagen har försäkring som täcker ev. skador så skapar det en j**la massa extra arbete.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan då bara konstatera att jag hade tur. Jag hade inga skador på mitt stora paket när det kom.

Men att jag lyckades göra en spricka i bakdelen några veckor senare i garaget är en annan sak :(

För mig gick frakten på 3200:- eftersom jag utnyttjade firmans fraktavtal.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...