Jump to content

XCO531 Är invigd


Recommended Posts

Äntligen efter en lång och olidlig väntan kantad av en god portion otur :icon_angry: så kunde min kära bil få sin jungfrufärd i dag. Skyltarna anlände hem vid 11 tiden. Jag ställde på bilen från datorn på jobbet och när jag kom hem vid sextiden fästes skyltarna med tape och sedan bar det av. Under kvällen har vi kört 10,6 mil trots kyla och regn så nu känner jag mig mest så här :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow:

Kör väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla glada tillrop. :wohow:

För er som bor nära småland ( läs Göteborg ) så tänkte jag att bjuda på en liten fika med biltittning i all enkelhet nu på söndag. Var befinner sig bilen. Jo i Sjövik som ligger i Lerums kommun ca 3,5 mil från Göteborg. se kartskiss

Kaffet står på vid 12 tiden på Söndag Ring eller hör av er på annat sätt så jag vet om någon kommer.

Vi ses

Michael Wänström

Sjöviksvägen 8

443 45 SJÖVIK

030243153

0734030076

wanstrom@glocalnet.net

Link to comment
Share on other sites

Jag glömde ju att säga att det blev 10 mil i dag oxå betydligt trevligare att köra sjua i bra väder. Min bror provkörde och men ser tydligt på smilet att han trivdes

Godis är gott

Michael

Link to comment
Share on other sites

Det måste de bli... då kanske man kan passa på att komma över till dig också gripenland?? hur är statusen i ditt bygge för tillfället??

sen så har vi ju acke å pixbo också som häckar i götet.... har vi någon mer?? (har vi säkert)

Link to comment
Share on other sites

Grattis, till att bilen är klar bes o allt, trevligt att du/ni bjuder in varandra på garage träffar o fika.

Härlig bak grunds bild på brorsan! kör fösiktigt. mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

:icon_angry: :icon_angry: :icon_angry: :icon_angry: :icon_angry: :icon_angry:

Jag skulle ta en testtur för att utvädera justeringen av toeinen Bilen tapade sting och lade av efter en halmil. Vakumklockan till fördelaren hade trtillat loss. efter fältreparation kunde jag hanka mig hem på några burkar. Jag pillade ihop fördelaren och grovistälde och vist det blev en enorm skilnad men fan inte bra ingen gång under 1500 varv på höga varv så gick den relativt hyfsat. Jag har ringt Bosse och han kommer troligen i morgon. :)

Tacksam för alla ideer

Bygg väl

Michael

ps det är ingen som har en vakumfördelare till en pinto liggandes. ds

Link to comment
Share on other sites

Nu är motorn isärplockad och dommen lyder den idioten :whip: som planade toppen åt mig har gjort ett otroligt dåligt jobb. Toppen är så skev det syns med en linjal ( nej den har ej kokat) så packningen är helt sönder mellan 3an och 4 an och på väg mellan dom andra. Kompretionsprovaren gav inget utslag då blev vi misstänksamma Så jag måste få toppen planad i ett huj

Eventuella fikasugna är välkomna vid ett senare tillfälle när bilen är mer till sin fördel

Laga väl

Michael Wänström :(

Link to comment
Share on other sites

Det kommer han att göra :whip: men han får fanimej inte röra mina prylar igen. Jag har ej namnet på firman för tillfället men de ligger i Vårgårda VARNING :icon_angry: :mad: :(

Nu får en kompis som är verktygsmakare fixa det i stället.

Vi hörs

Michael W

Link to comment
Share on other sites

jag funderar på å svänga förbi dig i veckan då jag ändå skall till sjövik å kolla på en bakdiff... :)

någon mer som är intresserad av ett garagebesök ???

Link to comment
Share on other sites

tänk på att lagerlägena för kammen inte blir i linje om toppen är väldigt skev,och då skär dom ganska omgående, är själv också verktygsmakare, så din polare har med all säkerhet utrustning för att mäta upp lagerlägena efter planing.

LYCKA TILL

Link to comment
Share on other sites

Han som tidigare slipat toppen hade slipat tvärs och inte längs med toppen.

Nu är den fixad Återmontering på fredag om allt går i lås.

Link to comment
Share on other sites

Det är viktigt hur man spänner fast toppen på fräsbordet och hur man lägger underläggsbitarna. jag har själv fått plana om toppar som varit fel uppsatta. dvs att om den är spänd i vågmönster och man kör den plan så blir den skev när man lossar den. sedan ska det inte sjunka mellan cylindrarna för att den är körd på tvären.

Link to comment
Share on other sites

Det är viktigt hur man spänner fast toppen på fräsbordet och hur man lägger underläggsbitarna. jag har själv fått plana om toppar som varit fel uppsatta.  dvs att om den är spänd i vågmönster och man kör den plan så blir den skev när man lossar den. sedan ska det inte sjunka mellan cylindrarna för att den är körd på tvären.

Jag har även sett exempel på när fräshuvudet inte varit paralellt med bordet och fräskronan har

doppat i skärsnittets framkant och gjort en yta över hela toppen där mitten är marginellt djupare än

där kanterna av kronan gått. :whip:

och den toppen var också gjord av ett "proffs" (dock inte om ni frågar mej)

Link to comment
Share on other sites

Han som tidigare slipat toppen hade slipat tvärs och inte längs med toppen.

Blir det inte till och ha en djävligt bred fräs om man ska fräsa en topp tvärs? :blink:

Finns det specialmaskiner för toppslipning (annanstans än på bilfabriker då)?

MVH Borken

Link to comment
Share on other sites

Toppen är ej fräst utan slipad och jag har absolut ingen ide hur det skall gå till det var Kjell som arbetat i mekanisk verkstad i 47 år som utbrast den är ju slipad på tvären med stor förvåning. Den doppade ej mellan cylindrarna utan hela toppen hade bananens form.

Acke du är hjärtligt välkommen på lördag. Om du kommer på förmiddagen så står bilen för förevisning vid """"torget"""" nedanför affären då det är marknadsdag där. (om vi får igång den i morgon) Jag kommer nog att åka och handla en stund under seneftermidagen så ring gärna om du kommer efter tre

0734030076

Lev väl

Michael W

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

Toppen är ej fräst utan slipad och jag har absolut ingen ide hur det skall gå till det var Kjell som arbetat i mekanisk verkstad i 47 år som utbrast den är ju slipad på tvären med stor förvåning. Den doppade ej mellan cylindrarna utan hela toppen hade bananens form.

ska inte ha nån betydelse om man har en fräsch planslip.... skulle tro att den slom slipat toppen tidigare har haft en kass slip.

med en bra slip så blir de både plant(inom 0.005mm) och ytjämnhet inom Ra0.5 oavsett vilken väg man slipar

Link to comment
Share on other sites

Acke Bara så du vet så är motagningen sporadisk i Sjövik om man använser snålafone :icon_angry: försök om du ej når mig med hemnumret 030243153.

För att förtydliga så visar jag bilen på marknadsdagen i Sjövik med knallar loterier osv.

Vi ses :wohow:

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Toppen är ej fräst utan slipad och jag har absolut ingen ide hur det skall gå till det var Kjell som arbetat i mekanisk verkstad i 47 år som utbrast den är ju slipad på tvären med stor förvåning. Den doppade ej mellan cylindrarna utan hela toppen hade bananens form.

ska inte ha nån betydelse om man har en fräsch planslip.... skulle tro att den slom slipat toppen tidigare har haft en kass slip.

med en bra slip så blir de både plant(inom 0.005mm) och ytjämnhet inom Ra0.5 oavsett vilken väg man slipar

Jag fick lära mig att det inte skulle vara "glas-plant" utan lite yta för att packningen ska kunna "bita" lite, skulle det vara om man ska plana en topp :icon_blink:

vi hade ett svarvstål med en fastsvetsad hållare längst bak, så den skulle nå över hela toppen ca 20-25 cm så man kunde fräsa av hela toppen på en gång. Och med ett stål blir det ganska grov även om man kör med lägsta matningen....

Rätta mig gärna

Link to comment
Share on other sites

Varmt väder ger körningen en ny dimention 15 mil i T-skirt UNDERBART :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow:

Jag och min fru besåg textilindustrimuseet i Borås där kan man snacka om mekanik. Det för sjuanbygget att framstå som grovsmide.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft obalans i kardanaxeln. Detta har inneburit en max hastighet på 110 sedan har det blivit otrevligt. Jag fick axeln balanserad i går och monterade den och nu var 160 :wohow: inget problem för bilen dock för mig. Visiret på hjälmen öppnade sig i denna fart och det är svårt att se utan visir. :whistling:

Michael W

Link to comment
Share on other sites

När jag kommer upp i (hög) fart så har min huv en tendens att vilja lyfta från scuttlen på mitten...

ser lite olustigt ut om man skulle tänka sej att få den i pannan....

har du någon sådan tendens?

Link to comment
Share on other sites

När jag kommer upp i (hög) fart så har min huv en tendens att vilja lyfta från scuttlen på mitten...

ser lite olustigt ut om man skulle tänka sej att få den i pannan....

har du någon sådan tendens?

hallå...du har ju volvo motor... en ford snurra kommer inte upp i så höga farter :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jag har en glasfiber huv och den är bergfast i upp till 160-170 i alla fall. Däremot skakar glaögonen svårt om man inte spånt åt dem mycket hårt. Jag överväger faxtiskt en intergralhjälm fast jag fulständigt hatar detta tortyrinstrument. Detta siktproblem har medfört att farten ej överskridigt 170 :twisted:

Gasa väl :wohow:

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Mathias 78

hallå...du har ju volvo motor... en ford snurra kommer inte upp i så höga farter 

Jag får be om ursäkt för att jag helt förbisåg detta faktum :whistling: :lol: :lol:

heralue

det är säkert hårfönen som skapar övertryck i motorrummet

Kan vara lite läckage i en intercooler slang kanske :lol: :lol: :lol: :thumbup:

michael

Jag överväger faxtiskt en intergralhjälm fast jag fulständigt hatar detta tortyrinstrument.

eftersom jag inte har någon ruta så ser jag det som ett måste med integralhjälm.

jag har även "stödkrage" om halsen för att hålla upp hjälmen lite och förhindra

att bli sjuk och tappa rösten :D Körde utan krage först men upplever att jag får ont i nacken

av att sitta och spänna sej i nacken iom. att fartvinden kastar runt huvudet i luftströmmen.

med hjälmen på så blir det jobbigt i längden faktiskt....

Något jag aldrig funderat över innan jag märkte det efter ett antal mil.

ännu ett argument för vindruta.

Link to comment
Share on other sites

Mina små "Brooklandskopior" funkar faktiskt väldigt bra efter lite skruvande, fartvinden är nu i regel inget bekymmer. Dock kan de bli kraftiga sidovindar då man möter timmerbilar (särskilt Volvo FH) men det hjälper nog inte en vindruta mot heller.

13117.jpg

http://surl.se/mzv

idag har de betydligt flackare vinkel efter justering :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag är mycket medveten om detta då flygare använde dessa tingestar i farter upp till ca 200. Tyvärr så har min schutle en fals för att fästa rutan i och det ser lite dumt ut i kombination med broklandsrutor. Men jag har ritningen på dina så den som lever får se

Vi syns

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...