Michael Posted May 31, 2005 Posted May 31, 2005 Äntligen efter en lång och olidlig väntan kantad av en god portion otur :icon_angry: så kunde min kära bil få sin jungfrufärd i dag. Skyltarna anlände hem vid 11 tiden. Jag ställde på bilen från datorn på jobbet och när jag kom hem vid sextiden fästes skyltarna med tape och sedan bar det av. Under kvällen har vi kört 10,6 mil trots kyla och regn så nu känner jag mig mest så här :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: Kör väl Michael W Quote
Arrowsmith Posted May 31, 2005 Posted May 31, 2005 GRATTIS !! :toot: :toot: :toot: :toot: :toot: :toot: :toot: Quote
Acke Posted May 31, 2005 Posted May 31, 2005 Wheee.. de börjar bli dags för garagebesök me andra ord.. :D Grattis... :thumbup: Quote
conco Posted May 31, 2005 Posted May 31, 2005 Det är lite för långt till Småland för Jonte och mig för ett G-besök... :D :D :D men: Blåst regn & vind......din Seven går som en hind.... Bromsa bara i tid för grannens grind... :prop: Conco Quote
Eddy Posted June 1, 2005 Posted June 1, 2005 GRATTIS till den nya familjemedlemmen :toot: :toot: :toot: Quote
Jocke E Posted June 1, 2005 Posted June 1, 2005 :thumbup: :thumbup: GRATTIS !!!!! :thumbup: :thumbup: Quote
_coffe_ Posted June 1, 2005 Posted June 1, 2005 Grattis :thumbup: det blir snart en runda i alla garage i göteborg snart.... Quote
JonteN Posted June 1, 2005 Posted June 1, 2005 Gratulerar! Ännu en mk på vägen! :toot: Börjar bli ett gäng nu va!!! Quote
Michael Posted June 1, 2005 Author Posted June 1, 2005 Tack för alla glada tillrop. :wohow: För er som bor nära småland ( läs Göteborg ) så tänkte jag att bjuda på en liten fika med biltittning i all enkelhet nu på söndag. Var befinner sig bilen. Jo i Sjövik som ligger i Lerums kommun ca 3,5 mil från Göteborg. se kartskiss Kaffet står på vid 12 tiden på Söndag Ring eller hör av er på annat sätt så jag vet om någon kommer. Vi ses Michael Wänström Sjöviksvägen 8 443 45 SJÖVIK 030243153 0734030076 wanstrom@glocalnet.net Quote
Michael Posted June 1, 2005 Author Posted June 1, 2005 Jag glömde ju att säga att det blev 10 mil i dag oxå betydligt trevligare att köra sjua i bra väder. Min bror provkörde och men ser tydligt på smilet att han trivdes Godis är gott Michael Quote
_coffe_ Posted June 1, 2005 Posted June 1, 2005 ja hade banne mig kommit, om de inte hade varit så fint planerat med studentbal på söndag :mad: Quote
Michael Posted June 2, 2005 Author Posted June 2, 2005 I dag var det extra roligt att åka till jobbet. Man är ju lite tokig att åka öppet till jobbet trots regn. :wohow: Kör väl Michael Quote
Gripenland Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 Det var då F-N att man är bortrest på söndag :icon_angry: Fast det kanske blir fler tillfällen, Michael ? ;) ;) :) Quote
_coffe_ Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 Det måste de bli... då kanske man kan passa på att komma över till dig också gripenland?? hur är statusen i ditt bygge för tillfället?? sen så har vi ju acke å pixbo också som häckar i götet.... har vi någon mer?? (har vi säkert) Quote
Michael Posted June 2, 2005 Author Posted June 2, 2005 Självklart :wohow: Hör av er när det är aktuelt Lev väl Michael Quote
Jonas H Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 Grattis, till att bilen är klar bes o allt, trevligt att du/ni bjuder in varandra på garage träffar o fika. Härlig bak grunds bild på brorsan! kör fösiktigt. mvh Jonas Quote
Michael Posted June 3, 2005 Author Posted June 3, 2005 :icon_angry: :icon_angry: :icon_angry: :icon_angry: :icon_angry: :icon_angry: Jag skulle ta en testtur för att utvädera justeringen av toeinen Bilen tapade sting och lade av efter en halmil. Vakumklockan till fördelaren hade trtillat loss. efter fältreparation kunde jag hanka mig hem på några burkar. Jag pillade ihop fördelaren och grovistälde och vist det blev en enorm skilnad men fan inte bra ingen gång under 1500 varv på höga varv så gick den relativt hyfsat. Jag har ringt Bosse och han kommer troligen i morgon. :) Tacksam för alla ideer Bygg väl Michael ps det är ingen som har en vakumfördelare till en pinto liggandes. ds Quote
Michael Posted June 4, 2005 Author Posted June 4, 2005 Nu är motorn isärplockad och dommen lyder den idioten :whip: som planade toppen åt mig har gjort ett otroligt dåligt jobb. Toppen är så skev det syns med en linjal ( nej den har ej kokat) så packningen är helt sönder mellan 3an och 4 an och på väg mellan dom andra. Kompretionsprovaren gav inget utslag då blev vi misstänksamma Så jag måste få toppen planad i ett huj Eventuella fikasugna är välkomna vid ett senare tillfälle när bilen är mer till sin fördel Laga väl Michael Wänström :( Quote
Jonte Posted June 4, 2005 Posted June 4, 2005 Tråkigt att höra Michael..... Jag förmodar att han som gjort jobbet får verkligen höa vad du tycker efter helgen Quote
Michael Posted June 4, 2005 Author Posted June 4, 2005 Det kommer han att göra :whip: men han får fanimej inte röra mina prylar igen. Jag har ej namnet på firman för tillfället men de ligger i Vårgårda VARNING :icon_angry: :mad: :( Nu får en kompis som är verktygsmakare fixa det i stället. Vi hörs Michael W Quote
Acke Posted June 6, 2005 Posted June 6, 2005 jag funderar på å svänga förbi dig i veckan då jag ändå skall till sjövik å kolla på en bakdiff... :) någon mer som är intresserad av ett garagebesök ??? Quote
Michael Posted June 6, 2005 Author Posted June 6, 2005 Det är lite tjockt i veckan pga att jag skall fixa toppen ring före så löser det sig nog. Lev väl Michael W Quote
Mathias78 Posted June 6, 2005 Posted June 6, 2005 tänk på att lagerlägena för kammen inte blir i linje om toppen är väldigt skev,och då skär dom ganska omgående, är själv också verktygsmakare, så din polare har med all säkerhet utrustning för att mäta upp lagerlägena efter planing. LYCKA TILL Quote
Michael Posted June 7, 2005 Author Posted June 7, 2005 Han som tidigare slipat toppen hade slipat tvärs och inte längs med toppen. Nu är den fixad Återmontering på fredag om allt går i lås. Quote
Thomas Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 Det är viktigt hur man spänner fast toppen på fräsbordet och hur man lägger underläggsbitarna. jag har själv fått plana om toppar som varit fel uppsatta. dvs att om den är spänd i vågmönster och man kör den plan så blir den skev när man lossar den. sedan ska det inte sjunka mellan cylindrarna för att den är körd på tvären. Quote
Acke Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 låter lördag bra för en snabbis ??? ( å då menar jag en snabbtitt och inget annat snuskhummrar där... ;) ) Quote
Arrowsmith Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 Det är viktigt hur man spänner fast toppen på fräsbordet och hur man lägger underläggsbitarna. jag har själv fått plana om toppar som varit fel uppsatta. dvs att om den är spänd i vågmönster och man kör den plan så blir den skev när man lossar den. sedan ska det inte sjunka mellan cylindrarna för att den är körd på tvären. Jag har även sett exempel på när fräshuvudet inte varit paralellt med bordet och fräskronan har doppat i skärsnittets framkant och gjort en yta över hela toppen där mitten är marginellt djupare än där kanterna av kronan gått. :whip: och den toppen var också gjord av ett "proffs" (dock inte om ni frågar mej) Quote
Borken Posted June 9, 2005 Posted June 9, 2005 Han som tidigare slipat toppen hade slipat tvärs och inte längs med toppen. Blir det inte till och ha en djävligt bred fräs om man ska fräsa en topp tvärs? :blink: Finns det specialmaskiner för toppslipning (annanstans än på bilfabriker då)? MVH Borken Quote
Michael Posted June 9, 2005 Author Posted June 9, 2005 (edited) Toppen är ej fräst utan slipad och jag har absolut ingen ide hur det skall gå till det var Kjell som arbetat i mekanisk verkstad i 47 år som utbrast den är ju slipad på tvären med stor förvåning. Den doppade ej mellan cylindrarna utan hela toppen hade bananens form. Acke du är hjärtligt välkommen på lördag. Om du kommer på förmiddagen så står bilen för förevisning vid """"torget"""" nedanför affären då det är marknadsdag där. (om vi får igång den i morgon) Jag kommer nog att åka och handla en stund under seneftermidagen så ring gärna om du kommer efter tre 0734030076 Lev väl Michael W Edited June 9, 2005 by Michael Quote
Acke Posted June 9, 2005 Posted June 9, 2005 f.m passar mig bäst.. jag slår en signal när jag närmar mig... :) ingen annan som är sugen på å följa me å "sparka däck" ??? Quote
Mathias78 Posted June 9, 2005 Posted June 9, 2005 Toppen är ej fräst utan slipad och jag har absolut ingen ide hur det skall gå till det var Kjell som arbetat i mekanisk verkstad i 47 år som utbrast den är ju slipad på tvären med stor förvåning. Den doppade ej mellan cylindrarna utan hela toppen hade bananens form. ska inte ha nån betydelse om man har en fräsch planslip.... skulle tro att den slom slipat toppen tidigare har haft en kass slip. med en bra slip så blir de både plant(inom 0.005mm) och ytjämnhet inom Ra0.5 oavsett vilken väg man slipar Quote
Michael Posted June 10, 2005 Author Posted June 10, 2005 Acke Bara så du vet så är motagningen sporadisk i Sjövik om man använser snålafone :icon_angry: försök om du ej når mig med hemnumret 030243153. För att förtydliga så visar jag bilen på marknadsdagen i Sjövik med knallar loterier osv. Vi ses :wohow: Michael W Quote
Olla Posted June 10, 2005 Posted June 10, 2005 Toppen är ej fräst utan slipad och jag har absolut ingen ide hur det skall gå till det var Kjell som arbetat i mekanisk verkstad i 47 år som utbrast den är ju slipad på tvären med stor förvåning. Den doppade ej mellan cylindrarna utan hela toppen hade bananens form. ska inte ha nån betydelse om man har en fräsch planslip.... skulle tro att den slom slipat toppen tidigare har haft en kass slip. med en bra slip så blir de både plant(inom 0.005mm) och ytjämnhet inom Ra0.5 oavsett vilken väg man slipar Jag fick lära mig att det inte skulle vara "glas-plant" utan lite yta för att packningen ska kunna "bita" lite, skulle det vara om man ska plana en topp :icon_blink: vi hade ett svarvstål med en fastsvetsad hållare längst bak, så den skulle nå över hela toppen ca 20-25 cm så man kunde fräsa av hela toppen på en gång. Och med ett stål blir det ganska grov även om man kör med lägsta matningen.... Rätta mig gärna Quote
Acke Posted June 12, 2005 Posted June 12, 2005 jag har nu varit i metropolen Sjövik å titat på michaels MK å det är en fin maskin.. :) Quote
Michael Posted June 19, 2005 Author Posted June 19, 2005 Varmt väder ger körningen en ny dimention 15 mil i T-skirt UNDERBART :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: :wohow: Jag och min fru besåg textilindustrimuseet i Borås där kan man snacka om mekanik. Det för sjuanbygget att framstå som grovsmide. Michael W Quote
Michael Posted June 23, 2005 Author Posted June 23, 2005 Jag har haft obalans i kardanaxeln. Detta har inneburit en max hastighet på 110 sedan har det blivit otrevligt. Jag fick axeln balanserad i går och monterade den och nu var 160 :wohow: inget problem för bilen dock för mig. Visiret på hjälmen öppnade sig i denna fart och det är svårt att se utan visir. :whistling: Michael W Quote
Arrowsmith Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 När jag kommer upp i (hög) fart så har min huv en tendens att vilja lyfta från scuttlen på mitten... ser lite olustigt ut om man skulle tänka sej att få den i pannan.... har du någon sådan tendens? Quote
Mathias78 Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 När jag kommer upp i (hög) fart så har min huv en tendens att vilja lyfta från scuttlen på mitten...ser lite olustigt ut om man skulle tänka sej att få den i pannan.... har du någon sådan tendens? hallå...du har ju volvo motor... en ford snurra kommer inte upp i så höga farter :prop: Quote
heralue Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 det är säkert hårfönen som skapar övertryck i motorrummet :prop: :prop: Quote
Michael Posted June 24, 2005 Author Posted June 24, 2005 Jag har en glasfiber huv och den är bergfast i upp till 160-170 i alla fall. Däremot skakar glaögonen svårt om man inte spånt åt dem mycket hårt. Jag överväger faxtiskt en intergralhjälm fast jag fulständigt hatar detta tortyrinstrument. Detta siktproblem har medfört att farten ej överskridigt 170 :twisted: Gasa väl :wohow: Michael W Quote
Arrowsmith Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 Mathias 78hallå...du har ju volvo motor... en ford snurra kommer inte upp i så höga farter Jag får be om ursäkt för att jag helt förbisåg detta faktum :whistling: :lol: :lol: heralue det är säkert hårfönen som skapar övertryck i motorrummet Kan vara lite läckage i en intercooler slang kanske :lol: :lol: :lol: :thumbup: michaelJag överväger faxtiskt en intergralhjälm fast jag fulständigt hatar detta tortyrinstrument. eftersom jag inte har någon ruta så ser jag det som ett måste med integralhjälm. jag har även "stödkrage" om halsen för att hålla upp hjälmen lite och förhindra att bli sjuk och tappa rösten :D Körde utan krage först men upplever att jag får ont i nacken av att sitta och spänna sej i nacken iom. att fartvinden kastar runt huvudet i luftströmmen. med hjälmen på så blir det jobbigt i längden faktiskt.... Något jag aldrig funderat över innan jag märkte det efter ett antal mil. ännu ett argument för vindruta. Quote
heralue Posted June 26, 2005 Posted June 26, 2005 Mina små "Brooklandskopior" funkar faktiskt väldigt bra efter lite skruvande, fartvinden är nu i regel inget bekymmer. Dock kan de bli kraftiga sidovindar då man möter timmerbilar (särskilt Volvo FH) men det hjälper nog inte en vindruta mot heller. http://surl.se/mzv idag har de betydligt flackare vinkel efter justering :thumbup: Quote
Michael Posted June 26, 2005 Author Posted June 26, 2005 Jag är mycket medveten om detta då flygare använde dessa tingestar i farter upp till ca 200. Tyvärr så har min schutle en fals för att fästa rutan i och det ser lite dumt ut i kombination med broklandsrutor. Men jag har ritningen på dina så den som lever får se Vi syns Michael W Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.