Jump to content

Kröka


Bengt Norell

Recommended Posts

Jag hade tänkt mej att kröka de runda rören på egen hand och har tillverkat ett verktyg typ inner och ytterradie med urfäsning för röret. Men när jag pressar ihop dom viker sej röret.

Jag köpte svetsade stålrör, hade det varit bättre med hydraulrör?

Har någon nån idé om hur jag skall få det att lyckas?

Må gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hejsan,

Jag använde vanliga rör. Tillverkade ett verktyg med innerradien. Sedan sedan hettades röret(fylld med sand) upp med gassvets och kröktes sedan enkelt. Om man skall göra det utan att hetta upp röret så får man nog besöka en mekanisk verkstad eller bocka röret med små "knäckar" så att man får önskad radie(blir inte perfekt runt).

m :) h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej Bengt !

För att få snygga böjar till buren så använde jag en sådan här rörbockare.

http://www.spiralservice.se/produkter/prod...duktb/s808.html

Går säkert att tillverka enkla mothål själv och trycka i en hydralpress. Det är viktigt att verktyget ligger riktigt tajt mot röret sidor då har det inget utrymme för att deformera sig. Sen kan man inte ha allt för tunna rör när man använder detta...

Till bakbygeln använde jag en vanlig kopparrörsbockare och värmde röret först.

http://www.spiralservice.se/produkter/prod...duktb/s802.html

Värmer man vill rören deformeras (plattas till) lite men det blev så lite så gjorde inget men det är bättre att göra det kallt så länge dom inte spricker och verktyget "orkar med"

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tänkt mej att kröka de runda rören på egen hand och har tillverkat ett verktyg typ inner och ytterradie med urfäsning för röret. Men när jag pressar  ihop dom viker sej röret.

Jag köpte svetsade stålrör, hade det varit bättre med hydraulrör?

Har någon nån idé om hur jag skall få det att lyckas?

Må gott

Bengt

Hej Bengt!

Till ramen bak använde jag svarta vattenledningsrör 17.2 mm utv.

Dessa rör går att bocka utan att dom deformerar sig.

Jag bockade mina runt en bakre bromstrumman/skivan till en volvo 240, tänker klä min med stålplåt där bak så då svetsar jag plåten i röret och då gör det inget att det är lite klenare än vad som står i boken.

Roland

Link to comment
Share on other sites

När det gäller att bocka rör så kan man inte bocka mindre Radier än 2 x Diametern på röret, det veckar sig direkt.

Om man ska bocka tunnväggiga rör (mindre än 1.5 mm) så måste man ha en sk. Dorn inne i röret som stagar upp väggarna.

Efter bockning så dras Dornet ut genom röret.

Om man inte har tillgång till rörbock så får man sandfylla röret och värma det med en gassvets och sedan bocka för hand.

Till en konstruktion som skuffen bak (övre röret) så kan man använda sk vattenledningsrör, MEN använd ALDRIG denna sorts rör till något som har en bärande fuktion.

Det måste vara Konsruktionsstål till sådana detaljer.

Har faktiskt sett en framgaffel till MC som man provade sådana rör till och den vek sig efter 40 m körning,tur att dom inte fick upp nån hastighet att tala om.

Har byggt mig en egen rörbock, kostade mig ca. 2000:- allt som allt.

Den är elektrisk med givare så att man kan ställa önskad böjningsvinkel.

Klarar upp till 40-50mm rör, har ej provat de grövsta än.

Caper ;)

post-4-1071239719.jpg

Link to comment
Share on other sites

Många tack för all information.

Rören är svetsade stålrör 20x2 och radien är ca 90 mm.

Vettigaste alternativet för min del verkar vara att fylla med sand och värma, jag har en gammal svetsutrustning som jag helst velat slippa använda så jag börjar nog med gasol och en stor brännare.

Tack igen

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...