Jump to content

Egen karos


Marcus a

Recommended Posts

Hallå!

Är det någon här inne som har gjort en egen kaross?

Från grunden till färdigt resultat.

Hur funderat på att göra det=).. har en bit kvar till det, har ju bara köpt järn än så länge=)

Hur har du iaf gått tillväga? Funderar på man börjar med någon tun skiva av något slag och byggare det grövsta sen så bygga upp en fin form med byggskum och masssssa spackel och bara lägga några lager glasfeber över sedan.

Det måste ju bli kanon. eller?

Vill gärna ha bilder if någon har?

Mvh Marcus

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag är en av de stollar som gett mig på att bygga egen kaross. Hade lite bilder från starten av bygget, men tyvärr så gick hårddisken åt skogen så bilderna gick förlorade. Borde ha sparat på diskett.....

Pluggen till noskon, huv och instrumentlåda har jag gjort som en enhet. Uppbyggt som en båt, med spant som klätts med masonit. Sedan spackel, slipning, spackel, slipning......... Är nästan klar med instrumentlådan. Mest jobb på noskonen, med att få till ytan.

Skarvarna mellan de olika delarna gjorde jag genom att sätta två spant med 2mm mellanrum. Fungerar som "sågmall" när delarna sågas loss.

Bakskärmarna är gjorda på samma sätt, ungefär. Det svåra här är att få skärmarna lika! Tyckte inte det blev snyggt med liksidiga skärmar som skulle passa både på höger och vänster sida, så jag får ta jobbet med att göra två separata pluggar. Puh..... :unsure:

Bagage och sidor gör jag formar i spånplatta som sprutspacklas, finslipas och vaxas.

Skall förhoppningsvis börja plasta någon gång under jul-ledigheten, om jag får hem gelcoaten i tid.

Håller fortfarande på att få till en hemsida. Där skall jag lägga in bilder efterhand.

Link to comment
Share on other sites

Vad ska du plaste med då? Inte glassfiber allså?

Det är ju ett litet projekt att göra en egen kaross=)...

Men man får som man vill(om man lyckas) och det blir ju betydligt billigare.

Vad kostar en färdig kaross? Är det bara karossen kvar för dej? Vad har du gjort själv?

Vad har det kostat?

Mvh Marcus

Link to comment
Share on other sites

Har följt ett antal byggen på nätet där personer byggt karosser själv, eller haft ambitionen att göra det. Av 10 olika är det bara 2 st som inte avslutat sitt projekt i förtid för de tröttnat...

www.televante.com (avslutat/avbrutet) och www.desicodesign.com/meerkat (pågår)

Link to comment
Share on other sites

Klart det är glasfiber! Gelcoaten är ju det yttre skalet, "färgskiktet" (jämför med en båt).

Kostnaden för glasfibern/gelcoat etc blir väl ca: 3000:- men då har jag gelcoat för 3-4 karosser, eftersom jag inte kan köpa mindre kvantitet än 20 kg.

Chassit är klart, återstår en del motorjobb samt inredning och el.

Om man lyckas är ju till 100% upp till byggarens ambition. Visst, det kanske är många karossprojekt som strandar, men det är också många hela bilprojekt som slocknar. Nöjet med en egen kaross är att man får en bil som är unik sett till utseendet. Min bil kanske inte kommer att skilja sig så fruktansvärt mycket från andra, men jag är nöjd med designen och det är det viktigaste. För mig är det värt jobbet! Sedan får olyckskorparna säga vad de vill. :angry: I sommar är den färdig! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Enligt min "leverantör", ett företag som tillverkar detaljer i glasfiberlaminat till fordonsindustrin, räcker det troligen med ett lager 450gr-matta, alt två lager 300 gr. Det beror väl på vilken karossdel det handlar om. Motorhuven, med sin relativt stora plana yta bör kanske ha lite tjockare laminat så den inte buktar, medan sidorna kanske klarar sig med ett lager 300 gr. Får väl prova och se.

Köpa gelcoat av mig? Det beror på om du vill ha en röd bil........ Annars går det väl bra, tror jag.

Inga karossbilder, ännu.

Link to comment
Share on other sites

Enligt min "leverantör", ett företag som tillverkar detaljer i glasfiberlaminat till fordonsindustrin, räcker det troligen med ett lager 450gr-matta, alt två lager 300 gr. Det beror väl på vilken karossdel det handlar om. Motorhuven, med sin relativt stora plana yta bör kanske ha lite tjockare laminat så den inte buktar, medan sidorna kanske klarar sig med ett lager 300 gr. Får väl prova och se.

Köpa gelcoat av mig? Det beror på om du vill ha en röd bil........  Annars går det väl bra, tror jag.

Inga karossbilder, ännu.

Jag har också gjort mina egna sidopaneler och huv i glasfiber. De mängder matta som du skriver tycker jag verkar väldigt lite. Till sidorna använde jag två lager 300 gr matta och till huven kommer det nog bli 4 lager när det är klart. Mina sidopaneler är rätt sladdriga så med bara ett lager tror jag att dom blir rätt svåra att arbeta med. Men prova får du se...

Link to comment
Share on other sites

Jag har också gjort mina egna sidopaneler och huv i glasfiber. De mängder matta som du skriver tycker jag verkar väldigt lite. Till sidorna använde jag två lager 300 gr matta och till huven kommer det nog bli 4 lager när det är klart. Mina sidopaneler är rätt sladdriga så med bara ett lager tror jag att dom blir rätt svåra att arbeta med.

Hur har du satt fast sidopanelerna? Har tänkt nita fast dem i nederkant, plus att ha överkanten "vikt" och nitad uppåt..... :blink: typ, om ni fattar...... Hade väl också tänkt att "limma" mot övriga ramrör med butylgummi eller liknande så det inte skramlar och låter.

Har också sett några glasfiber-huvar med förstyvningar på insidan. Tänkte använda halvor av rörisolering.

Tänker du lacka dina karossdelar, eller använder du genomfärgad gelcoat?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Hur har du satt fast sidopanelerna? Har tänkt nita fast dem i nederkant, plus att ha överkanten "vikt" och nitad uppåt..... :blink: typ, om ni fattar...... Hade väl också tänkt att "limma" mot övriga ramrör med butylgummi eller liknande så det inte skramlar och låter.

Har också sett några glasfiber-huvar med förstyvningar på insidan. Tänkte använda halvor av rörisolering.

Tänker du lacka dina karossdelar, eller använder du genomfärgad gelcoat?

/Peter

Jag jar gjort mina sidopaneler som ett "U". Kommer att popnita och limma under och överkant . Men även en del silicon mot ramrören som du säger, för att slippa. Funderade ett tag på att använda gängad rörnit för att kunna plock bort panelerna. Men den idén har nog fått stryka på foten.

Japp jag tänker lacka mina delar. Har inte så fina formar till sidopanelerna så jag kan använda dom direkt. Lite sliparbete alltså.

Lite bilder:

IM001501.JPG

IM001502.JPG

IM001503.JPG

IM001504.JPG

Nu håller jag på och gjuter ihop huven, var tvungen att dela den för att den var för smal.

Link to comment
Share on other sites

Men det är en attans massa mer jobb med att tillverka en noskon i aluminium...... Skulle jag inte vilja ge mig på!

Om min kaross blir bra, och formarna blir så jämna som jag hoppas så vill jag så småningom gjuta upp delar i kolfiber.......

Lätt, lätt i lätt lätt!! :rolleyes: :D

Link to comment
Share on other sites

En glasfiber kaross väger nog ca 40-50% mer än en i aluminium.

Vitsen med glasfiber är inte att jaga vikt utan att det är lätt att tillverka komplicerade former, är det låg vikt man är ute efter så är kolfiberarmering ett annat alternativ.

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om jag har fattat dethär rätt.

Är det någon som kan förklara hur man ska göra steg förs steg?

Marcus

Det finns lite olika sätt att göra det, men här är några...

Det första använder du om du inte har några formar alls och vill börja göra kaross:

Bygg upp en plugg med den form du vill ha med hjälp av cellplast, aluminiumplåt, trä, jag vad du kan komma på för att få det utseendet du vill ha . Denna bygger du alltså på bilens ram för att få rätt mått på allt. När du är nöjd med utseendet i stora drag börjar det roliga slip och spackel arbetet. Nu gäller det att få bilen precis så slät och fin som du skulle göra den innan lack. Efter det lägger du en vanlig billack på pluggen föratt få en fin yta på formen. Använd gärna svart så syns missar i slipningen bättre. När du är klar med detta och bilen ser ut precis som du vill så gör du en avgjutning av pluggen. Denna avgjutning i glasfiber blir sedan din form. Här gäller det att tänka till så du får bort gjutningen när den härdat kan behöva göra formen i sektioner som man bultar ihop. När fomen är klar så gjuter du inne i formen och får samma snygga yta som du hade på pluggen på den färdiga glasfiberdel. Vid all arbete med glasfiber så är användandet av vax och släppmedel mycket viktigt. Har man inte jobbat med detta innan så prova på något annat först.... tex gjut en glasfiber huv till en vanlig bil. Träning är bra innan man börjar på ett sådant här projekt. Man kan ju hålla sig för skratt om avgjutningen av pluggen bränner fast och det ända du kan göra för att få bort allt är att såga sönder form och plugg som du jobbat på i ett halvår.

Här finns en mycket bra sida på ett viperbygge:

http://www.mechcomp.com/gts/projectmain.html

Det andra sättet, som jag använt. Används om du har formar som inte riktigt passar...

Man gör en gjutning i den form man har. Sedan kapar man isär denna på lämpliga ställen, popnitar fast en aluplåt på utsidan och sen gjuter fler lager på insidan. Denna metod kräver mycket sliparbete på den färdiga prodikten och även lack. Det går även bygga formar direkt i formplyfa. Det har jag gjort till mina kaross sidor. Men även här så måste man efterberabeta en hel del.

Hoppas du blev lite klokare....

Link to comment
Share on other sites

Man måste inte lägga en billack på pluggen före gjutning!

När man är nöjd med ytor och jämnhet så lägger man ett lager sprutspackel som man vattenslipar med mycket fint papper, typ 1000-2000 korn. Funkar utmärkt att vaxa på. Firman som jag köper mitt material ifrån gör på detta sätt. Men man måste vaxa 4-5 gånger för att få en tillräckligt fin yta. Tror att det blir bra mycket billigare och enklare än att lacka med billack....

Under sliparbetet på pluggen bör man lägga på någon blank lack för att kolla jämnheten. Vill tipsa om en lack som används till båtar: Internationals "toplac". Superblank, och flyter ut jättebra = lätt att applicera med pensel, roller eller spruta. Svart eller röd rekommenderas.

Ytterligare en bra länk: http://www.desicodesign.com/meerkat/

/ Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

När det gäller kolfibergjutning så snackade jag i dag med en firma som utför detta!

I Dagsläget gjuter dom delar till vindkraftverk men kan tydligen tänka sig gjuta åt privatpersoner!

Det var en annan teknik med någon form av avanserad ugn med ett undertryck i och gjutformarna var tvungna att ha en plan kant runt detaljerna. Vid gjutningen så lägger dom på en folie med en ventil som suger ut all luft som kan bli kvar i formen under gjutningen.... jag bara nickade och försökte se ut som om jag fattade allt som nämdes.....

Väldigt intresant i alla fall...

men jag undrar om plånboken tål kolfiberkaross?

Mellan tummen och pekfingret skulle 4 skärmar och noskon kosta mellan 10 000 - 15 000 kr.

Dyrt eller billigt ? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

kallas för klava tror jag..

ju längre man bakar desto bättre blir slutresultatet har jag för mig...

å i glasfiber kostar de runt 5 tusen så om det kostar de dubbla med "riktig" kolfiber så tycker inte jag att det är dyrt...

www.mog-racing.de tar ca: 4500 för en noskon till en Caterham och 1100 för framskärmar och 2600 för bakskärm...

summa sumarum: 9300:- plus frakt... (fast då e de till en caterham så frågan e om de passar..)

Link to comment
Share on other sites

kallas för klava tror jag.. 

ju längre man bakar desto bättre blir slutresultatet har jag för mig...

å i glasfiber kostar de runt 5 tusen så om det kostar de dubbla med "riktig" kolfiber så tycker inte jag att det är dyrt...

"ugnen" heter Autoklav.

Link to comment
Share on other sites

Ang glasfibertank!

Efter att jag Breddat en Choppertank som var svår att få tät med svetsning (den var hårdlödd) , så fyllde jag den med Gelcoate och rörde den runt tills alla sprickor tätades från insidan! Det funkade perfekt!

Link to comment
Share on other sites

Det här står i föreskrifterna om plasttankar.

9 § Plasttank på bil av 1984 till och med 1997 års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34.

10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.

1. Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.

2. Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.

3. Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgöras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.

4. Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring.

Sen kanske det står nåt mer i SFRO-boken om det..

Conco :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Angående kolfiberseven så finns det en sådan byggd av en modellverkstad i Jönköping, förut kunde man se bilder och specifikationer på den under www.wiba.se men jag tror inte den finns kvar där.

Var nog i särklass Sveriges snyggaste sjua, men trots materialvalet och byggd av en proffessionell firma så vägde den över 650 kilo om jag minns rätt. Jag försökte köpa överblivna delar från det bygget men det fanns inget kvar tyvärr.

Men snygg var den....

Link to comment
Share on other sites

jepps.. den byggs på fortfarande..

(nick nyfiken som jag är så ringde jag å frågade.. :) )

men det finns mer info så använd bara "SÖK" upp till höger och sök på WIBA så hittar du mer info...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...