ake Posted May 19, 2005 Share Posted May 19, 2005 Ja det har tagit tid att bestämma sig om man ska bygga egen super 7:a Men nu ska det bli av och materialet är på hyllan nu och väntar på kap mått. Men man har massor av frågor som man inte har hittat svar på änn. Men ni ska vara säkra på att det kommer frågor senare. Mvh ake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 19, 2005 Share Posted May 19, 2005 Välkommen in i träsket :D Du hittar garanterat svar på dina frågor här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ake Posted May 23, 2005 Author Share Posted May 23, 2005 Bara man har lite is i magen och orkar läsa så man hittar faktiskt mycket. Men ibland så får man leta efter helt annat än det man är ute efter och så hittar man av en ren slump svar på sin fråga. Jag tycker att Locostforum är kanon bra :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Utan forumet hade det inte blivit något bygge för mej... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ake Posted May 30, 2005 Author Share Posted May 30, 2005 Och som vanligt så går det för bra och åt H*****E :icon_angry: Nu är man i ruta ett igen och ritar för det blev lite fel med ramen. Ja den är tyvärr svetsad som oturen är och det enda tolerans felet är +3mm på totala längden. Men det blev lite fel i framvagnen och då tycker jag att jag tar och börjar om. Men nu blir det efter ritningarna från biblioteket för då ska det stämma. Inte så farligt ca 1400kr i material samt 23 timmar i arbete :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Och som vanligt så går det för bra och åt H*****E :icon_angry: Nu är man i ruta ett igen och ritar för det blev lite fel med ramen. Ja den är tyvärr svetsad som oturen är och det enda tolerans felet är +3mm på totala längden. Men det blev lite fel i framvagnen och då tycker jag att jag tar och börjar om. Men nu blir det efter ritningarna från biblioteket för då ska det stämma. Inte så farligt ca 1400kr i material samt 23 timmar i arbete :thumbup: Aj då... :( Kunde ju varit värre iaf. Hoppas det går bättre denna gången! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Och som vanligt så går det för bra och åt H*****E :icon_angry: Nu är man i ruta ett igen och ritar för det blev lite fel med ramen. Ja den är tyvärr svetsad som oturen är och det enda tolerans felet är +3mm på totala längden. Men det blev lite fel i framvagnen och då tycker jag att jag tar och börjar om. Men nu blir det efter ritningarna från biblioteket för då ska det stämma. Inte så farligt ca 1400kr i material samt 23 timmar i arbete :thumbup: Är det så mkt jobb att du inte bara kan göra om felet. Lite "surt" att bygga om allt! :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ake Posted May 31, 2005 Author Share Posted May 31, 2005 Nu har jag malt hela natten på problemet och det är enklast att börja om så det blir kapmaskinen efter jobbet. Det blir lite surt ibland men det käns bätre att allt blir perfekt :) Gillar inte att fuska samt slarva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ake Posted June 10, 2005 Author Share Posted June 10, 2005 Så ja!! Nya tag i rambygget. Det ska bli delad bakaxel om det inte går åt skogen igen. Men då är det frågan om man ska behöva ha kränghämmaren fram???? Jag ska bygga en del efter ritningen som fins i biblioteket och resten efter eget huvud. Bakaxeln tar jag från Ford Sierra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Så ja!! Nya tag i rambygget.Det ska bli delad bakaxel om det inte går åt skogen igen. Men då är det frågan om man ska behöva ha kränghämmaren fram???? Jag ska bygga en del efter ritningen som fins i biblioteket och resten efter eget huvud. Bakaxeln tar jag från Ford Sierra. Det finns många teorier och varierande erfarenheter när det gäller krängningshämmare - men allmänt så brukar man ha en fram och ingen bak, eller en grövre fram och en klenare bak. Med bakhjulsdrift har man gärna en ännu klenare (eller ingen) bak, för att få mer tryck på innerhjulet - men har man diffbroms så minskar behovet av det något. Endast en hämmare bak kan nog bli ganska mysko, misstänker jag. Blir nog framvagnen som bestämmer när man bromsar, och den stackars hämmaren bak jobbar förtvivlat, med enda resultat att inre bakhjulet lättar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ake Posted August 12, 2005 Author Share Posted August 12, 2005 Ramen tar form och det är nu dax för fram samt bakvagns infästningpunkter. Om det vill sej väl så är det klart imorgon :thumbup: Sen ska motorn i för andra gången och tillverka motorfästen. Ja man får väl sätta fart om det ska vara färdigt nästa sommar :whip: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 22, 2005 Share Posted August 22, 2005 Behovet av krängningshämmare styrs till stor del av placeringen av RC i kombination med bilens tyngdpunktshöjd och fjädrarnas hårdhet, saker som kan variera väldigt mycket mellan fram och bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.