Jump to content

Soppapumpar Bosch


Acke

Recommended Posts

Tjo.. har en liten fråga..

Har 2 st soppapumpar Bosch och enligt polaren skall man kolla på de 3 sista siffrorna på pumpen för att klura ut vilken modell de är..

den ena står de 127 i slutet på och på den andra 047...

Han trode iof att både skulle ge 120 l/h men var inte säker..

Jag har kollat både här å sökt på nätet men inte funnit något matnyttigt...

någon som vet ??

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Det var verkligen inte lätt att hitta info om dom. Jag hade hoppats att det skulle ha stått specifierat på Boschs hemsida hur mycket dom flödade, med det gjorde det inte. Det enda jag kom fram till är att den med slutsiffrorna 047 satt i saab 9000 2,0T. Uppenbarligen räckte den för 185hk i alla fall. Den andra kunde jag tyvärr inte utläsa hela numret på.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju bygga någon liten testutrustning med pumpen och den bränsletrycksregulator du skall köra med (eller i alla fall en med samma tryck) och sedan köra respektive pump i lämplig tid för att se vilken som ger mest...

Fast iofs är det mindre slabbigt om någon redan vet svaret! ;)

Link to comment
Share on other sites

Kompisen kör två bosch pumpar som är till 740T två räcker åtminstonde till 590hk på bakhjulen med liten V8.

ska be han kolla vilka nummer de har.

Edited by urstad
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dom flesta pumparna från "vanliga" bilar klarar runt 120liter/timmen/3bar, eller gott å väl 200 hk.

En populär pump som jag har för mig flödar ca 250liter/t/5bar, är den med sista siffrorna 044...

Edited by torparn
Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Ok då.. så om man "teoretiskt" ( :whistling: ) skulle ha den "044-pumpen" till en bil som ger ca: 240-250 Hästar så skall det räcka med andra ord ?? :)

om 3 bar räcker till 200 Hkr så skall väll 5 bar räcka tills ca: 330 kusar eller tänker jag fel ??

200Hkr / 3 bar = ca: 66 hkr per bar så då blir 5 bar x 66 Hkr ca: 330 Hkr.. eller kan man inte tänka så ?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hmm..  Ok då..  så om man "teoretiskt" ( :whistling: ) skulle ha den "044-pumpen" till en bil som ger ca: 240-250 Hästar så skall det räcka med andra ord ?? :)

om 3 bar räcker till 200 Hkr så skall väll 5 bar räcka tills ca: 330 kusar eller tänker jag fel ??

200Hkr / 3 bar = ca: 66 hkr per bar så då blir 5 bar x 66 Hkr ca: 330 Hkr..  eller kan man inte tänka så ?? :unsure:

nix så kan man inte räkna...

du måste ha dina spridares flöde i volym / min.

antalet spridare (4 i ditt fall)

ditt BSFC värde (brake specific fuel consumption)

och max procentuell spridareöppettid.

sedan kan du kalkylera unjefär hur långt SPRIDARNA räcker effektmässigt.....

då vet du hur mycket bensin du behöver och

kan utefter det välja pump....

det är nog rättast väg att gå i bensinpumpsvalet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...