Jump to content

Megasquirt


Recommended Posts

Här behövs goda råd snarast !

I södra sverige finns nu två stycken helt

olika bilar som åker med megasquirt och har exakt samma problem.

En av dom är min....

Boxarna har inget med varandra att göra och är båda byggda på olika håll.

En av bilarna kom ut i år och en har gått två säsonger nu.

Problemen kom båda som en blixt från klar himmel utan att några modifieringar

gjordes eller att något rördes....

Till problemet:

Bilen / bilarna går helt riktigt tills motorn kommer upp i temperatur.

När min tempmätare på instrumentpanelen når 85 grader så börjar motorn gå

ojämt, och vid gaspådrag så bara hostar den och går inte på alla cylindrar.

enligt lambda sensorn så verkar den gå magert.

att rika på i tune mappen hjälper inte

acc pumps inställningarna hjälper inte att ändra.

fuel requirement inställningarna hjälper inte att ändra.

att av-aktivera lambdan och köra utan hjälper inte.

jag kör men hög ohms spridare så PWM inställningarna används ej.

Alla givarevärden är helt okej på datorskärmen när

motorn är igång och allt ser helt riktigt ut i menyerna.

vad ska man kolla mer?

vad kan felet bero på ?

Problemet kom helt plötsligt när jag var ute och körde.

bilen är lättstartad både varm och kall.

Kör med V2.2 kortet och megatune 2.16

Link to comment
Share on other sites

Jag har vidarebefodrat frågan till mina kompisar på STCS (saab turbo club sweden)... Det finns en kille där som är riktigt bra på just MS... Jag ska se va dom svarar.... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag svarade via PM men är osäker...så här skrev jag:

Hej

Jag har inte upplevt något liknande men en sak jag kan misstänka är att ni har något fel i inc-filerna till tempgivaren.

Vad är det för tempgivare? MS-standard eller något annat? Har ni i så fall modifierat koden för icke standard tempgivare?

Om lookup-tabellen är fel så kanske tempgivaren maxar ut vid 85 grader och sprutet får fnatt.

Man skulle kunna testa med att koppla ut tempgivaren temporärt och ersätta med ett fast motstånd som motsvarar säg 80 grader på mätaren, för att försöka hitta om det är kopplat till signalen för motortemp eller inte.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

jag har varit med om att en bil gick ruttet när den blev varm, å på den var tändspolen kass.

Annars finns ju Weber :prop:

Annars finns ju Weber ! :whistling:

Ja så skall en slipsten dras! ;)

Skämt å sido... hoppas problemet löser sig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...