Jump to content

bygga "locost" ställning i ett släp


Micael

Recommended Posts

Tjenare,

Har börjat att fundera på om det går at bygga nån typ avställning till mit vanliga släp få man kan transportera locosten. Mitt släp är 2800*128 till måtten. Detta betyder att om man kör upp locosten så kommer hjulen mitt på lemmarna.

Nu går mina tankar åt att man skulle bygga en liten ställning som man ställer på flaket. Ställningen har ramper över lemmarna som däcken på locosten kan stå på. På så sätt skulle man kunna köra Locosten på ett vanlig släp.

Mitt släp har dessutom tippfunktion så det blir nog inga problem att få upp locsten på släpet.

har någon funderat i liknanden termer?

Link to comment
Share on other sites

Svågern har gjort det. Problemet är att den husvagnen var för smal mellan hjulhusen (1400 mm) så det funkade inte köra upp locosten på den :(

Det är inte helt lätt att få tag på husvagns undereden.

Sen har jag ett släp redan som jag använder till annat så denna "ställning" måste gå att ta bort.

Link to comment
Share on other sites

Vingligt och vingligt, man har väl ratt ;)

Locosten är 60 cm hög plus markfrigången 15 det ger 75 cm. Sen är väl typ lemmarna 15 cm höga och om man bygger en stälning som vilar både på flaket och lemmarna så borde den inte bli högre än

5 cm ovanför lemmarna.

Det ger 75+20=95 cm från flaket och upp (båge ej inräknad)

Så det borde funka

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Det största problemet blir väl när den skall upp!

Vinkeln mellan lämmarna och flaket kommer att bli för stor.

Locosten kommer kanske att ta i under oljetråg osv.

Link to comment
Share on other sites

Mja...

I och med att jag har ett tippflak "skotersläp" så tror jag inte att det blir nåt problem. Men när man väl kommer upp och flaket ändrar tyngdpunkt så kår det nog snabbt :D

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Hittade ett boggi husvagn på blocket som kostade 2500kr... Vart lite sugen skulle ju vara klockrent att ha en egen transport:)

Men någon som vet hur det funkar med registrering och grejor? är det tilllåtet?

Link to comment
Share on other sites

Hittade ett boggi husvagn på blocket som kostade 2500kr... Vart lite sugen skulle ju vara klockrent att ha en egen transport:)

Men någon som vet hur det funkar med registrering och grejor? är det tilllåtet?

Jag kan inte svara på din fråga, men jag vill bara nämna att vi var inne till Karlstad där det finns en husvagnsskrot för att köpa ett underrede till en båtkärra. Det fans i stort sett ingen bärighet alls i plattan när vagnen var strippad. Det kanske var en särskilt dålig konstruktion på den, men vi bedömde att det inte gick att bygga nå´t vettigt på det. :(

Link to comment
Share on other sites

Tanken var igentligen att få någon slags papper som man kunnde bygga vidare på...

Man måste ju kunna bygga en klockrent släpp för typ 10000-20000kr

Någon som vet om man får bygga ett "amatör byggt" släp då?

Link to comment
Share on other sites

Varför ta bort den eminenta överbyggnaden på husvagnen?

Kumlan har planer på att behålla sitt skal och bara göra aktern öppningsbar. Än så länge är bara insidan rensad, men det dyker nog upp bilder på groups.msn.com/Super7Karlstad så småningom.

Man kanske kan behålla en överslaf i fronten? Vore suveränt när det är banträffar odyl! ;)

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Har man lasten/bilen så högt kan släpet bli lite instabilt.

Bygger man av ett husvagnschassie som har smalt mellan hjulen så kan man gör så att man kör framhjulen över vagnshjulen och ner på andra sidan. En Locost är ju oftast mellan en meter och en och tio på mitten, och man har inga dörrar att slå upp mot vagnens hjul.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...