rallyelwood Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 (edited) Är det någon här som har byggt, eller ska bygga sin Locost på BMW E30? 316, 318, 320,...? Hur gick det? Vad är nackdelarna/fördelarna jmf Ford Sierra (eller annan bil)? Några bilder/beskrivning? Edited May 11, 2005 by elwood Quote
Borken Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 Tere Tulemast! Jag bygger med en äldre M10 motor som är kopplad med en volvokardan till en escortbakaxel, vet inte hur det kommer att funka då jag har inte startat motorn ännu. Vet inte heller om det finns några direkta fördelar, men som nackdel kan man ta att motorn lutar väldigt mycket och det blir lite trångt här och där pga lutningen. Kolla på estfield www.racetech.ee under cars, där finns det ett par tre bmw locosts. Joachim på forumet har byggt klart på BMW-bas, sök lite så hittar du. H Borken Quote
DIRAVI Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 En fördel kan ju vara att det är enklare att hitta difbromsar till BMW än till ford.(i vättigt prisläge) En nackdel kan ju vara att BMW E30 ofta är dyrare än Sierra. Vilket håll lutar motorn åt, och hur mycket? Det kan ju även vara en fördel med lutande motor, höjdmässigt, förutsatt att den går in på bredden. Quote
Borken Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 Precis, ska man bygga med individuell bakaxel så finns det nog bmwdiffar runt om i skogarna. 518 e28 kan vara ett donatoralternativ verkar finnas många billiga på marknaden. Jo M10 motorn lutar nog en 20-25 grader åt höger avgassidan, tråget på vänstersidan hammar otäckt nära ramröret men det är nog bara att skära ut en bit. Kan bli tight med styrningen, å andra sidan är det massor med plats för insprutningen, motorn är hyfsat låg förutom "fördelartornet" som sticker upp en 10 cm ovan ventilkåpan(ska bytas ut mot EDIS). H Borken Quote
DIRAVI Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 Tror min B23 Lutar nästan i den regionen med. minst 20 grader uppfattar jag det som, men det är ju uppskattat och kan vara uppåt väggarna fel ;) Det ger ju mycket plats för långa insugningsrör, och trattar innanför huven ;) Quote
Joachim Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 Klart att du skall bygga på BMW Roligare än sura ford prylar ;) http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16362 Köp en 318i bil som donator, finns billiga på blocket. köp med M42 motorn , då får du en nyare motorkonstruktion, lätt att hitta reservdelar. Bra Getraglåda och motor som är lätt att trimma. Det som måste fixas är oljetråget. Sen får man en fin vikt i bilen också med motor vriden åt höger. /Joachim Quote
Sonett7 Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 Det enda som man nog inte kan ta från E30:n är nog framspindlarna - men Opel Ascona har väl spindlar liknande de som sitter på Ford Taunus och de har väl också 100*4-bultcirkel så du kan ha samma bultmönster fram och bak. Quote
Baalzamon Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 BMW:s bakvagnar är inget vidare att bygga locost på. Diffklumpen funkar för all ypperligt, och drivalxarna funkar också. Men det krävs en hel del ombyggnad innan spindlarna funkar tyvärr. Jag förstår inte varför inte fler bygger med BMW-delar, bilarna var ju sportiga från början så delarna är gjorda för att gå hårt. För den som vill så finns mängder med trim att köpa, allt från vassare kammar till färdiga kompressorkit att bara bulta på. Och det finns gott om billiga donatorbilar att köpa. Mitt förslag är att försöka hitta en rostig 318i från -88 eller nyare, för dom har M40-motorn som funkar perfekt i en locost. Som Joachim sa så får man bygga om oljetråget, men det är ju ingen omöjlighet. Försök bara hitta en motor som inte rasslar allt för illa i ventilerna. Sedan skall man också vara noga med att byta kamrem och spännrullar i tid, denna motor är extra känslig för dåliga kamremmar, tyvärr går den lätt av och då får man krokiga ventiler. Annars finns ju M42, en sextonventilersvariant på M40. Denna motor är en riktigt lyckad konstruktion utan kända brister. Tyvärr kostar den därefter också... Sedan Finns M43 och M44, nyare varianter av M40 och M42. Dessa är dock nästan omöjliga att hitta begagnade. Dessa är riktiga lättviktsmotorer som bland annat har insug i plast för att hålla nere vikten. Quote
94482 Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 jag har haft en 318is -90 m42, tyvär blev den stulen men jävlit rapp, det kändes som det var mer kråm än det igentligen var, och det var den mäst soppa snåla bil jag haft, hur mycket jag än svinade ,söade,mishandlade denna bil så drog hon aldrig mer än litern Quote
Joachim Posted May 14, 2005 Posted May 14, 2005 Tråget är ju som sagt det som ställer till det lite. Men det finns fördelar med BMW M40 motorns oljepump. (som jag alltså har, INTE M42 har svårt att få ut den ur huvudet ;) ) Oljepumpen sitter fint uppe i motorn och med det tråget jag fått till har jag riktigt bra markfrigång med motorn lågt i bilen Tråget var det massa labbande med och ett proffs fick svetsa det (dyyyrrt) utifrån orginal-tråget. Har testat hårt nu och har aldrig tappat oljetryck :twisted: :twisted: Vill ni går det bra att kopiera tråget. Tråget passar till M42:an också förmodlingen till nyare 4:or också. Om man använder M10:an så kan man enligt Walter på Estfield använda plåtråg från 520-motor från 70-talet som tydligen var grunt. Så har estländarna gjort. /Joachim Quote
rallyelwood Posted May 18, 2005 Author Posted May 18, 2005 (edited) Ok, det som det framförallt (e det ett ord?) kan bli problem med är tråget, man får väl bygga om det... ;) Vi är bara på planerings- och "läsa bok"-stadiet, men det vore onekligen kul att bygga på någon anorlunda bil, t.ex. BMW. Vi funderar även på att ta framspindlar från Citroën XM till både fram och bak... :icon_blink: Edited May 18, 2005 by elwood Quote
DIRAVI Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Ok, det som det framförallt (e det ett ord?) kan bli problem med är tråget, man får väl bygga om det... ;) Vi är bara på planerings- och "läsa bok"-stadiet, men det vore onekligen kul att bygga på någon anorlunda bil, t.ex. BMW. Vi funderar även på att ta framspindlar från Citroën XM till både fram och bak... :icon_blink: XM-spindlarna har fjäderben, och om jag inte missminner mig så är de inte lämpliga att konvertera till dubbla A-armar, då spindelaxellutningen då blir extremt stor, 30-40 grader eller så. Men CX har fina spindlar, jag har mätt upp dem och räknat en del på framvagn med CX-spindlar, och med dem kan man få riktigt smutt geometri. Bak skulle det kunna fungera med XM-prylar, man skall ju inte styra med bakhjulen. (har själv tittat på att köra BX-spindlar bak) Quote
rallyelwood Posted May 18, 2005 Author Posted May 18, 2005 XM-spindlarna har fjäderben, och om jag inte missminner mig så är de inte lämpliga att konvertera till dubbla A-armar, då spindelaxellutningen då blir extremt stor, 30-40 grader eller så.Men CX har fina spindlar, jag har mätt upp dem och räknat en del på framvagn med CX-spindlar, och med dem kan man få riktigt smutt geometri. Bak skulle det kunna fungera med XM-prylar, man skall ju inte styra med bakhjulen. (har själv tittat på att köra BX-spindlar bak) Jo, jag är ganska säker på att XM-spindlarna har fjäderben (kollade i en gammal Haynes-bok). Har inte CX det då? Spindelaxellutning, det är väl det man också kallar caster? Varför blir det så stor lutning om man skulle använda spindlar från XM (är inte så haj på chassisättningar, o dyl.)? ;) Quote
DIRAVI Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 CX har dubbla A-armar, och ca 5 graders styraxellutning. inte Caster, tänk Caster, men i sidled istället för i längsled. (statisk KPI/SAI) När man konverterar en styrspindel från McPherson till att använda dubbla A-Armar så tar man bort stötdämparröret och ersätter dt med en hållare för övre spindelled. Om infärstningen för övre spindelled då hamnar väldigt långt in från navet/hjulet, så blir lutningen på styraxeln stor. jag minns inte exakt hur XM'ns spindel ser ut, men har för mig den har stötdämparen lång in. Har du fler funderingar så är det bara att fråga. Quote
Sword Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 (edited) Lyfter denna igen eftersom det börjar dra ihop sig för donatorköp för oss... Vi har tänkt bygga på 318i och med DeDion bakaxel. Vad kan vi INTE använda från donatorn? Någon skrev att framspindlarna inte var lämpliga, någon annan detsamma om bakspindlarna. Varför är de inte lämpliga? Är det någon som bygger/har byggt någon likanande Locost i Stockholm med omnejd som kan tänka sig att vi får komma och "klämma/känna/spionera"? :whistling: Mvh Fredrik o Anna Edited June 3, 2005 by Sword Quote
rallyelwood Posted June 3, 2005 Author Posted June 3, 2005 Var tar ni DeDion-axeln från för bil? Quote
Sword Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 Hej elwood! Vi tänkte bygga bakaxeln själv efter modell som vi sett här på forumet med modifierade BMW spindlar. /Fredrik o Anna Quote
gka Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 (edited) Någon skrev att framspindlarna inte var lämpliga, någon annan detsamma om bakspindlarna. Varför är de inte lämpliga? Antagligen för att lagren sitter direkt i bärarmen. På sierran sitter de i en bit som man kan skruva loss, så det blir lite lättare att bara tillverka en spindel som man kan skruva fast lagerhållaren i. Edit: bakspindlarna alltså... framspindlarna är inte lämpliga för att det är McPerson i fram på dem... Edited June 3, 2005 by gka Quote
DIRAVI Posted June 5, 2005 Posted June 5, 2005 McPherson, prexis som på sierra, vissa McP-spindlar funkar bra att byta ut stötdämpar-röret mot en övre spindelled. Har för mig jag sett en som bygger med BMW-spindlar, men minns inte vilken modell. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.