Jump to content

p-ände, Taunus


Jörgen

Recommended Posts

Vilka p-ändar brukar man använda till övre a-armen när man har Taunusspindeln och var kan man få tag på sådana i så fall?

Undrar även om den undre, vilken man använder och var den går att

finna? ,enligt boken så används Austin Minor(Morris??)men finns det några andra som passar Taunusspindel?

Tips mottages med stor tacksamhet.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Övre spindelled är Ford Transit styrled båda sidor höger gängade (för att slippa göra en vänter gänga på ena sidan).

Undre spindelled är Ford Taunus eller Austin Maxi enligt boken.

Jag köpte mina på Mekonomen.

Link to comment
Share on other sites

Övre spindelled är Ford Transit styrled båda sidor höger gängade (för att slippa göra en vänter gänga på ena sidan).

Undre spindelled är Ford Taunus eller Austin Maxi enligt boken.

Jag köpte mina på Mekonomen.

Kanon, tackar så¨mycket för hjälpen.

En fråga till bara,i boken använder dom Cortinans spindel om jag fattat det rätt?, dum fråga av mig men sitter styrleden framför axel på Taunusen och oket på baksidan?

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Vill bara tillägga att p-ändan till transit finns i två utföranden,M18x1,5 och M20x1,5.Muttern på ledkulan är M12x1,5.

mvh pixbo

Tänkte precis fråga lite mer om p-ändarna.

*Vilken årsmodell på Transiten ska man använda?,på Mekonomen visste dom inte var vi skulle börja leta.

*Vilken dimension rekomenderar du? M18x1.5 ?

* Undre P-änden ifrån minin, vilken årsmodell ska man ta ifrån? eller är dom samma fram till den nya versionen?

*Kan nån möjligen ha ett Artikelnr. (Mekonomen) tillgängligt så skulle det underlätta betydligt?

Är mycket tacksam för all hjälp Pixbo och Stefan som ni ger mig :D

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Köpte mina på HCJ i Göteborg,M20x1,5.219:-/st

Har kartongen på jobbet ,men skall lägga in detaljnummret här så fort som möjligt.

Jag skulle ha valt M18x1,5,mera gods kvar i röret,men hade gängtappen för M20.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Vill bara tillägga att p-ändan till transit finns i två utföranden,M18x1,5 och M20x1,5.Muttern på ledkulan är M12x1,5.

mvh pixbo

Tänkte precis fråga lite mer om p-ändarna.

*Vilken årsmodell på Transiten ska man använda?,på Mekonomen visste dom inte var vi skulle börja leta.

*Vilken dimension rekomenderar du? M18x1.5 ?

* Undre P-änden ifrån minin, vilken årsmodell ska man ta ifrån? eller är dom samma fram till den nya versionen?

*Kan nån möjligen ha ett Artikelnr. (Mekonomen) tillgängligt så skulle det underlätta betydligt?

Är mycket tacksam för all hjälp Pixbo och Stefan som ni ger mig :D

Caper ;)

Lite om den nedre spindelleden.

Det är samma led på Taunus som Consul och Granada.

Jag köpte mina hos Biltema (eller ska vi kalla dem Hemtema) art.nr 72-310 á 149:-/st

Roland

Link to comment
Share on other sites

Mycket tacksam för all hjälp jag får :D

Har precis varit på Mekonomen och där fick jag veta att Austin Maxi spindelleder har utgått ur sortimentet i hela Europa, lite synd ,så nu får man antinge använda Taunus orginal led eller hoppas att nån har en Maxi led på lager.

Bra tips om Taunus led på Biltema för 149:-/st ,för på Mekonomen kostar dom 309:-/st.

Pixbo, om du hittar art.nr. lägg gärna ut telnr och adressen till HCJ också.

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Fick ett tips av en bildels leverantör....

Biltema säljer samma varor som de övriga bilreservdelskedjorna men iochmed att de vill ha ett lägre försäljningspris så får de ej använda originalkartongen. Tillverkaren levererar utan embalage och grossisten ordnar emballage efter vilken firma de ska säljas i...

Nu menar jag inte att alla är precis samma men Biltema, Mekonomen och Micro har mig veterligen samma delar bara olika pris...

Link to comment
Share on other sites

Tjena grabbar, har precis fått tag på spindelleder till Maxi för 280:-/st.

Säljs av en firma i Uddevalla (Bodins bilservice AB) 0522-88000, han har som specialitet engelska bilar , dock ej Ford.

Han hade ett antal liggande hemma just nu och han trodde att det inte skulle vara nåt problem att beställa mer om det behövs.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

HCJ Bilutrustning AB, Backaplan, Göteborg

Tel: 031-23 51 03, 031-23 51 04

Fax: 031-50 85 75

Email:butik.hcjbil@telia.com

Öppettider: Vard. 10-19 Lörd. 10-16 Sönd. 11-16

Du hittar oss på BACKAPLAN, Deltavägen 4.

P-ände till Transit ,M20x1,5 högergängad,har det.nr. 850016050

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Köpte mina på HCJ i Göteborg,M20x1,5.219:-/st

Har kartongen på jobbet ,men skall lägga in detaljnummret här så fort som möjligt.

Jag skulle ha valt M18x1,5,mera gods kvar i röret,men hade gängtappen för M20.

mvh pixbo

Pixbo!

Du vet inte vilket artnr. det är på M18x1.5 leden?

På HCJkan dom inte hitta den annars,jag var där i helgen och dom var hur tröga som helst.

Vet du även till vilken årsmodell dom används vore det en hjälp?

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...