pixbo Posted April 23, 2005 Posted April 23, 2005 Skall generatorn jordas separat,eller jordas den via motorn? mvh pixbo :icon_blink: Quote
Marcus a Posted April 23, 2005 Posted April 23, 2005 På pinton så jordar den genom motorn är jag nästan helt säker på... Kollade på en sierra och där var det bara två sladdar ifrån generatorn. En till batteriet och en till instrumentpanelen! Men se till att motorn är ordenligt jordad innan du kopplar in generatorn, annrs så kan det säga klick och sluta fungera:) Jag gjorde så med två stycken :prop: Quote
Gustav Sundberg Posted April 23, 2005 Posted April 23, 2005 Skall generatorn jordas separat,eller jordas den via motorn?mvh pixbo :icon_blink: Det är lite olika från generator till generator... Skruvas den stumt i motorn (metall mot metall) så behöver man egentligen inte nån separat jord. Sitter den däremot i gummibussningar så måste man ha en separat jordkabel. Är man osäker så tillverkar man en liten kabelstump mellan generatorn och motorn, så behöver man inte fundera mer! :) Quote
pixbo Posted April 24, 2005 Author Posted April 24, 2005 Tack för svaren.Jag har ju pinto ,men kör en extra jord för säkerhets skull. Förresten,det finns en skruv på generatorn som heter "W".Vad är det? mvh pixbo :icon_blink: Quote
Eddy Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Skall generatorn jordas separat,eller jordas den via motorn?mvh pixbo :icon_blink: Det är lite olika från generator till generator... Skruvas den stumt i motorn (metall mot metall) så behöver man egentligen inte nån separat jord. Sitter den däremot i gummibussningar så måste man ha en separat jordkabel. Är man osäker så tillverkar man en liten kabelstump mellan generatorn och motorn, så behöver man inte fundera mer! :) Vi blev av med "gnistregnet" på det sättet...två jordkablar. Quote
viggen Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 lite ot....jag va ute och körde min mazda 323 som jag hadde för ett par år sen det va natt och duggregnade. helt plötsligt dör motorn och all el slutar att funka. har nog aldrig vart så skraj i hela mitt liv. så se till att ni har en bra jordfläta mellan motor och chasie. efter lite kontaktsprej och åtdragen mutter så gick bilen fint igen och varken jag eller bil kom till skada som tur va. Quote
dennis_f Posted May 1, 2005 Posted May 1, 2005 Om jag inte minns fel så brukar W stå för varvräknarutgången. Dvs, en utgång som är tagen innan dioderna så man får en växelspänning man kan använda till varvräknaren, men det används bara på dieselmotorer. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.