Jump to content

Planering för "from scratch" bygge


Varg

Recommended Posts

Hej!

Jag är och kommer antagligen att förbli i planeringsstadiet ett tag. (tankarna har gått ifrån seven till mittmotor till seven igen till ombyggd 924 med ett par små avstickare in imellan för att just nu ha hamnat på en seven variant igen fast ariel atom inspirerad :wacko: ) Och (jag vet att det är fult att börja meningar på och men jag gör det ändå) jag är inställd på att bygga den helt efter eget huvve, så jag satt och funderade på vilka delar av bilbygget som man ska ha genomfört för att nästa ska bli bra... Kort sagt i vilken ordningsföljd man skall genomföra planeringen? Så jag satt och klurade lite och kom fram till följande schema:

1 Rita skisser av hur bilen ska se ut

2 Välj konfiguration frontmotor/mittmotor/transaxel...

3 Utforma sittbrunn

4 Välj motor

5 Välj växellåda/slutväxel

6 Bygg modell / rita och mät ut placering av drivlina samt sittbrunn

7 Rita och hållfasthets beräkna chassi runt drivlina och sittbrunn

7.5 Chassit ritas med en bränsletank samt ett avgassystem bakhuvet

8 Uppskatta vikt samt placering av interiör samt lampor och kaross

9 beräkna vikt av den ofjädrade massan samt den ofjädrade massans tygndpunkts placering i tre dimmensioner

10 Välj däck och fälgar

11 Välj bromsar

12 Välj markfri gång

13 Välj fjädringlägnd*

14 Rita och beräkna hjulupphägningsgeometri samt styrgeometri

15 Räkna ut stötdämparna

16 Anpassa chassit efter länkarmarnas infästningspunkter

17 Bygg

*hur vet man hur lång fjädringsväg man vill ha?

Vad tror ni om detta? Skulle ni vilja byta ordning på några punkter och isåfall varför? Har jag glömt någon viktig punkt?

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Oj!Om det här är så man borde göra,då har jag inte gjort något rätt.

Att veta på ett ungefär hur bilen ska se ut är ju bra.Det är bra att rita ramen så som du vill att den skall vara(lite längre,lite bredare...).

Motor och växellåda bör du ha bestämt,då du inte vill kapa upp ramen i efterhand.

Bakaxelkonstruktion bör vara vald,olika bakvagnar vid stel samt delad axel.

Resten kommer av sig självt.

Tanken formas i mån av plats,körhöjden behöver du inte bestämma förrän den dagen du skall svetsa fästena för främre bärarmar och styrväxel.Jag började med 12 cm,slutade på 9.

Jag har reviderat mina planer många gånger,och kommer att göra det igen.

Provsitt gärna lite olika byggen i ditt närområde.Ingen är den andra lik.

Önskar jag gjort det,då hade jag haft en MK Indy!

mvh pixbo :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Gör som jag:

" Hoppa fallskärm för första gången och läs manualen på vägen ner" ;)

He he. jag kanske verkar lite överambitiös... Men jag ser mig själv mer som en ingenjör / tekniker än en förare och tycker att det är minst lika roligt att planera och räkna på det kommande bygget som att köra runt i en färdig bil :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dej, det är roligt att planera.

Jag tycker din lista ser bra ut. Själv skulle jag börja med motor och drivlina. Du nämde 924. Varför inte bygga seven av en sådan. Det är en bil jag själv hade i baktankarna men det blev alfa iställen eftersom jag hade en stående.

Är det nån som vet om det finns någon seven baserad på 924?

Link to comment
Share on other sites

924 baserat, jag tror att den seven med 924 låda kommer att ha ett stort överhäng bakåt , lådan bygger nog en halvmeter bakom den pungt där drivaxlarna går ut (har jag för mig)

Ja, jag håller med, lådan från 924 är ingen höjdare i en seven. Då får man nog rita om bilen ganska ordentligt.

Då föreslår jag hellre en sprängkåpa från volvo 240 diesel, och sedan valfri växellåda på den. Trotts allt funkar det bäst med växellådan fram på en sjua.

Link to comment
Share on other sites

Nu finns ju 924 med olika växellådsalternativ.

vissa har växellådshuset bakom diffen och andra framför som på bifogad bild.

Och varför skall man göra det enkelt för sig om man nu tycker om att konstruera.

Jag tror att det skulle vara en utmärkt donator!

Nån måste ju vara först och Porsche är ju alltid Porsche! (även om det bara är en 924)

post-2-1113576613.gif

Link to comment
Share on other sites

jo du värkar ha rätt jag ha ju inte sitt alla 924 lådor, den på bilden, är det en med ettan ner till vänster ? , varför inte (med lite blytyngder under stolarna) en 944 snurra på 163 hk i aluminium, vet ej vad motorn väger , men har för mig att 944:an har en vikt fördelning på 51/49, jag undrar hur vikt fördelningen skulle bli med dessa komponenter i en seven

Link to comment
Share on other sites

Det ser väl ut som en vettig ordning på sakerna. Jag tänker mig något liknande, även om jag tror många saker blir mer eller mindre samtidiga. Ska du bygga något helt eget är det nog helt rätt att lägga lite mer tid på planeringen.

Ett litet sidospår... Jag funderar på hur man ska kunna räkna ut var tyngdpunkten kommer att bli, det är ju rätt intressant när man kommer till hjulupphängningarna. Det blir liksom lite "hönan och ägget", man vill veta något man behöver för att bygga men man måste bygga först för att få reda på hur det blir :) . Tar man helt enkelt och väger varenda bit och placerar dess tyngdpunkt på rätt ställe i ritningen och sen när man placerat ut alla delars individuella tyngdpunkter så räknar man ihop allting på nåt sätt? Eller hur kan man gå till väga(!)?

Link to comment
Share on other sites

Det ser väl ut som en vettig ordning på sakerna. Jag tänker mig något liknande, även om jag tror många saker blir mer eller mindre samtidiga. Ska du bygga något helt eget är det nog helt rätt att lägga lite mer tid på planeringen.

Ett litet sidospår... Jag funderar på hur man ska kunna räkna ut var tyngdpunkten kommer att bli, det är ju rätt intressant när man kommer till hjulupphängningarna. Det blir liksom lite "hönan och ägget", man vill veta något man behöver för att bygga men man måste bygga först för att få reda på hur det blir :) . Tar man helt enkelt och väger varenda bit och placerar dess tyngdpunkt på rätt ställe i ritningen och sen när man placerat ut alla delars individuella tyngdpunkter så räknar man ihop allting på nåt sätt? Eller hur kan man gå till väga(!)?

Det borde väll funka att man gör en uppskattning av tygndpunkten så får man fram ganska exakta värden på länkarmarnas fästpunkter i chassit. Sen när själva byggandet drar igång så bygger man hela chassit förutom där som länk armarna ska sitta fast, väger det paket och ser ifall tygndpunkten avviker såpass mycket ifrån uppskattningen att man måste revidera sin planerad hjulupphägning någonting och sen svetsar man ihop det sista

Link to comment
Share on other sites

Du har nog rätt. Tyngdpunkten är nog inte så kritisk vanligtvis. Det som gjorde att jag började fundera på det var när jag läst om anti-dive i hjulupphängningen. Då måste man veta det mer exakt... ska nog inte ge mig på det. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
jo du värkar ha rätt jag ha ju inte sitt alla 924 lådor, den på bilden, är det en med ettan ner till vänster ? , varför inte (med lite blytyngder under stolarna) en 944 snurra på 163 hk i aluminium, vet ej vad motorn väger , men har för mig att 944:an har en vikt fördelning på 51/49, jag undrar hur vikt fördelningen skulle bli med dessa komponenter i en seven

Baktungt. mycket baktungt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...