Jump to content

Skall vi vara med På Elmia 2006


Tommy

Skall vi vara med På Elmia 2006  

22 members have voted

  1. 1. Skall vi vara med På Elmia 2006

    • Ja! Oavsett om vi får sponsorer eller ej.
      14
    • Ja! Men endast om vi får sponsorer
      4
    • Nej. Det räcker med 1 gång
      0
    • Nej! Vi hittar på något annat till 2006.
      0


Recommended Posts

Jag passar på att lägga in en undersökning nu när Elmia ligger färskt i minnet.

Priset för en Monter är ca: 3000:- för en förening!

Vad tycker ni om mässan?

Vad var bra och vad var mindre bra?

Förslag på förbättringar?

Tacksam för alla komentarer ang mässan 2005 och ev om 2006

# Det vi lärt oss av 2005 är väl att man skall vara där i tid.

# Så att man får tag på Mattor, Staket och tid och plats att installera sig i montern.

# Lite mera ljus och ev en monterdisk

# Vi kan inte ha en mindre monter . Max 4 bilar. 3 bilar var behagligt.

# Bra att visa bilar som inte är klara!

# Ev, fixa egna mattor

# Kanske en presentation av klubben i A4-A5 format att dela ut

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker ni(vi) gjorde ett lysande jobb med monter, samt information för besökare...

Dock kanske man skulle ha ett litet A4 med info om vad locost är samt hur billigt det ändå är att bygga.. många verkar tro att det är betydligt dyrare vilket kanske kan bero på Caterhams höga priser ??

Sedan vet jag inte vad prisskillnaden är mellan sponsrat eller osponsrat så jag vet inte hur jag skall rösta... :icon_oops:

dock skulle det garanterat blivet "Ja! Oavsett om vi får sponsorer eller ej." eller "Ja! Men endast om vi får sponsorer"... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

--klipp--

Sedan vet jag inte vad prisskillnaden är mellan sponsrat eller osponsrat så jag vet inte hur jag skall rösta... :icon_oops:

--klipp--

Ca: 3000:- för en förening med boende och en sponsor för montern

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker definitivt att vi ska vara med nästa år.

Den respons vi fick där och även efteråt så var det värt det. Visst var det långa dagar och kvällar ;)

Men kul var det.

Men vi ska definitivt byta sovställe. Scandic var ju ett bättre alternativ och inte mycket dyrare om dom kör samma erbjudande nästa år också.

Link to comment
Share on other sites

med tanke på att vi fick in ca: 20 nya medlemmar så tycker jag vi skall vara med oavsett vi fixar sponsring eller inte.. :)

det hänger ju iof på att vi har lika bra uppslutning och att många kan tänka sig att ställa upp utan betalning :thumbup:

jag hänger gjärna på nästa år oxså.. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag röstade Ja, oavsett... fastän jag själv inte var på mässan. Anledningen är att jag tycker det verkar vara ett lysande tillfälle att få fler personer till klubben = bättre ekonomi = större möjligheter att anordna träffar med bankörning etc! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag röstade Ja oavsett och metiverar på samma sätt som Friberg. Montern kostad 2500:-. Vi fick 26 nya medlemmar: 220x26=5720 Kr. Kom då ihåg att viår monter var sponsrad av Dala7. Det ger ett bra resultat även om man tar med utgiftssidan. :D

Jag är övertygad att vi kan få montern sponsrad även nästa år...och därtill ytterligare inkomster som vi har funderat lite omkring.

Men jag vill inte bli "rånad" en gång till som vi blev på campingen. 110:- för en torr macka och en kopp kaffe, och därtill ha mage att ta 100:-/timma i lokalhyra. Sedan fick vi gå tillbaka till stugan och skura golvet!!!!! :icon_angry:

Nej vi bör så snabbt som möjligt ta ett beslut om vårt deltagande och sedan gå in till Scantic med en prel. bokning.

Det är dags redan nu att sätta igång organisationen :whip:

Eddy "Kassör´n"

Link to comment
Share on other sites

Klart vi ska vara med igen! :wohow:

Helst med sponsor. :)

Jag tycker också att vi ska vara tyligare med att vi inte är ett företag som säljer prylar utan att vi är en intresseförening för de som gillar att bygga och köra amatörbyggda sportbilar!

Locost Sweden- Bygg din egen sportbil

Locost Sweden- Vi som bygger egen sportbil

eller något liknande :D

Link to comment
Share on other sites

Klart vi ska vara med igen, jag tyckte vi(eller rättare sagt ni som var där) hade en oerhört seriös och bra monter!

Mer locost åt folket!

Mer sjuor vore ännu roligare, fast det kanske inte fanns mer plats!

Kanske lite diskretare "fikabord", det var det enda som såg lite "halvtattigt" ut!

Kanske lite infomaterial om bilbyggnad/locost/forumet! För dom som inte vågar/hinner snacka!

MvH Borken :)

Link to comment
Share on other sites

--klipp--

Men vi ska definitivt byta sovställe. Scandic var ju ett bättre alternativ och inte mycket dyrare om dom kör samma erbjudande nästa år också.

ABSOLUT ! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

--klipp--

Kanske lite diskretare "fikabord", det var det enda som såg lite "halvtattigt" ut!

Kanske lite infomaterial om bilbyggnad/locost/forumet! För dom som inte vågar/hinner snacka!

MvH Borken :)

Jag håller med! :D

En disk och ev en liten avskärming för ett fikabord skulle varit bättre!

Vi får ta 1:a året som läroår och återkomma med mer "kött på benen" .

Fortsätt att våga tycka till om vad som var bra och mindre bra. :thumbup:

Edit: Håller med jonte här nedan.... Vi var i alla fall först ut! :D

Link to comment
Share on other sites

Visst finns det många punkter vi kan förbättra oss på. Å som sagt var så var detta ett test med lyckat resultat för framtida mässor. Å Visst såg det spartanskt ut i vår monter, men vi var nog snabbast därifrån :lol:

Link to comment
Share on other sites

Själklart skall vi vara med nästa år. :D

Synpunkter angående boende håller jag helt med om. Jag ställer gärna upp nästa år då jag tyckte det var hur kul som helst :wohow: . Om vi planerar tidigare så kan vi delegera mer och därmed höja kvalitén på montern. Klubben bör bestämma hur många vi bör vara och boa in så tidigt som möjligt. Vi borde vidare ha skrivet material om eget bygge samt från de vanligaste tillverkarna både svenska och utländska. Detta får naturligtvis respektive tillverkarna stå för själva.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker absolut att vi ska ställa upp nästa år igen!! Vi fick ju skitbra respons och bra tillskott i föreningen med nya medlemmar :D ....

något som man kanske kan tänka på när det gäller prisuppfattningen på våra byggen är kanske att den som ställer ut gör en liten kalkyl kanske på vad det har kostat, hur mycket det har kostad o.s.v.... man kanske även kan göra lite olika prisförslag... "en sierra kan kosta så å så mycket att köpa en för den som väljer den donatorbilen och en mondeo så å så mycket", "chassi beroende på hur mycket man vill göra själv å hur mycket man vill köpa färdigt"

själv så ställer jag väldigt gärna upp (och kanske ut) nästa år om jag kan.... rycker in i lumpen vid årsskiftet, så jag kanske inte har ledigt då.... jag tycker att det var kanonkul å väldigt inspirerande att stå i montern.... jag står där gärna fler, om inte alla dagar :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Jag röstade "Oavsett..." eftersom jag instämmer med tidigare inlägg. Utmärkt tillfälle att nå ut med vår hobby. Visst vore det väl kul om vi kunde locka fler sponsorer och utställare än Dala7 till nästa år!

Varför inte samla flertalet av Sveriges generalagenter och tillverkare av Seven-replikor i en jättemonter!

Vi får hota de andra med att besökarna annars tror att Locost = Dala7...

Om många är med och delar så blir kostanden inte så farlig, den brukar dessutom inte vara rakt proportionell mot monterytan.

Information om bilarna och klubben, länkar till bra sidor m.m. är naturligtvis perfekt att kunna dela ut.

Man kanske kunde ta emot intresseanmälningar för garagebesök? Möjligheten att knyta kontakter med byggare i sin egen närhet tror jag är viktig. Så länge vi inte lämnar ut namn eller adress på byggare så är det sedan upp till var och en om man vill jobba ifred eller under glada tillrop. :)

Bengt

Link to comment
Share on other sites

--klipp--

Varför inte samla flertalet av Sveriges generalagenter och tillverkare av Seven-replikor i en jättemonter!

--klipp--

Just detta måste jag nog erkänna att vi redan har fått som förslag...

Det finns svenska tillverkare/ återförsäljare som är intresserade av ett sammarbete under 2006 både under mässan och via reklambanners på vår hemsida... och dom vill betala för sig... :D

De märkte att vi fick en stor respons av publiken under mässan och kontaktade oss!

Men som sagt vi arbetar fortfarande med att ta fram ett samarbetsavtal, och vi står bara i startgroparna, inget är klart så vi ligger lite lågt ett tag till och återkommer när vi vet lite mer.

Link to comment
Share on other sites

Just detta måste jag nog erkänna att vi redan har fått som förslag...

Det finns svenska tillverkare/ återförsäljare som är intresserade av ett sammarbete under 2006 både under mässan och via reklambanners på vår hemsida... och dom vill betala för sig...  :D

De märkte att vi fick en stor respons av publiken under mässan och kontaktade oss!

Men som sagt vi arbetar fortfarande med att ta fram ett samarbetsavtal, och vi står bara i startgroparna, inget är klart så vi ligger lite lågt ett tag till och återkommer när vi vet lite mer.

Svinbra :thumbup:

Ett bra samarbete med generalagenter/svenska tillverkare och Locost Sweden är ju ovärderligt. Både för oss och för dem!

Edited by Gripenland
Link to comment
Share on other sites

Jag röstade Ja oavsett och metiverar på samma sätt som Friberg. Montern kostad 2500:-. Vi fick 26 nya medlemmar: 220x26=5720 Kr. Kom då ihåg att viår monter var sponsrad av Dala7. Det ger ett bra resultat även om man tar med utgiftssidan. :D

Jag är övertygad att vi kan få montern sponsrad även nästa år...och därtill ytterligare inkomster som vi har funderat lite omkring.

Men jag vill inte bli "rånad" en gång till som vi blev på campingen. 110:- för en torr macka och en kopp kaffe, och därtill ha mage att ta 100:-/timma i lokalhyra. Sedan fick vi gå tillbaka till stugan och skura golvet!!!!! :icon_angry:

Nej vi bör så snabbt som möjligt ta ett beslut om vårt deltagande och sedan gå in till Scantic med en prel. bokning.

Det är dags redan nu att sätta igång organisationen :whip:

Eddy "Kassör´n"

Jag tycker att klubben skall stå för kostnaden för monterpersonalen. Man kan inte kräva att dom som ställer upp gratis på fritiden och står på mässan även skall betala sitt boende/mat/fraktbensin.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att klubben skall stå för kostnaden för monterpersonalen. Man kan inte kräva att dom som ställer upp gratis på fritiden och står på mässan även skall betala sitt boende/mat/fraktbensin.

Detta skall vi naturligtvis försöka att se till...

Så som det var i år så kostade det en slant för varje person som deltog på mässan.

Boendet betalade klubben men vi fick betala resa och mat själva...

Själv tog jag tex, ut semester för Torsdagen. det gäller nog för några till.

Detta pga att klubben var så färsk och ekonomin minimal...

Vi som ställde upp gjorde det av eget intresse för det vi gör och för klubben.

Men nästa år skall det i så fall förhoppningsvis bli lite ändring på den ekonomiska ersättningen så att vi i alla fall kanske kan ge ett litet bensinbidrag för utställare samt samma boendebidrag som 2005.

Mat tror jag inte att det blir ersättning för... äta måste man göra oavsett om man är hemma eller på mässan.

Vi får inte glömma att det är en ideell förening och att vi gör detta för att det är roligt! :D

Link to comment
Share on other sites

angående ekonomisk ersättning så tycker jag inte att den behövs, om den gör det så ska den inte vara hög...

detta ska ju vara en intresseförening för oss med likasinnade bilar och då tycker jag även att man kan ställa upp ideelt när det kommer till diverse småjobb, i detta fallet monterarbete... visst, för er som tog ut ledighet så kanske det vore bra med en liten ersättning, men när det gäller mat och bensin så vet jag inte riktigt ifall jag håller med....

visst är det alltid trevligt med pengar, men med en ekonomi som inte är det absolut högsta å värsta, så kan man hellre jobba ideelt för något man brinner för :wohow:

Link to comment
Share on other sites

angående ekonomisk ersättning så tycker jag inte att den behövs, om den gör det så ska den inte vara hög...

detta ska ju vara en intresseförening för oss med likasinnade bilar och då tycker jag även att man kan ställa upp ideelt när det kommer till diverse småjobb, i detta fallet monterarbete... visst, för er som tog ut ledighet så kanske det vore bra med en liten ersättning, men när det gäller mat och bensin så vet jag inte riktigt ifall jag håller med....

visst är det alltid trevligt med pengar, men med en ekonomi som inte är det absolut högsta å värsta, så kan man hellre jobba ideelt för något man brinner för  :wohow:

Tack Coffe :wub: Jag tycker som du.

Det finns ett antal personer som lägger ner många timmar i det tysta med arbetet för klubben, det gör man för att man brinner för ide´n att samordna och puffa för byggande av sjuor. Jag kan bara upprepa vad jag sa på årsmötet. Jag har tagit ca.8000:- ur egen plånbok för att göra det möjligt att genomföra det program som vi hittills har gjort (då är tullinge inräknat), och jag är övertygad att det kostat en och annan krona för andra oxå i "ledningsgruppen"som man inte räknar så hårt på. Men jag och fler med mig trodde så fullt och fast på att det skulle betala sig i längden och det börjar bära frukt nu. Jag tror lika fullt och fast på att det kommer att det blir ett aktivt och framgångsrikt år 2006 :thumbup:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Varför jag är för att ha en ersättning är for att få klubben levande. Jag har varit med alldeles för många klubbar/samfälligheter som "dör" eller får problem med att få folk att hjälpa till.

Detta händer oftast när dom första "entusiasterna" börjar känna att dom har dragit sitt strå till stacken och vill att nästa "generation" skall ta över.

Ska man då kräva att folka skall pröjsa ur egen ficka för att hjälpa till kan det bli problem.

Man skall inte tjäna ekonomiskt på att "jobba" med klubben, men man skall inte gå back heller.

Jag hoppas att jag har fel, men jag har sett just detta ett antal ggr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...