Borken Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 Hur grov skall man göra ett panhardstag? Bilen är en sjua med escortaxel.. Känns som den inte behöver vara speciellt kraftig, det blir väl bara tryck och dragkrafter i en dylik? Jag funderade på att ta ett tunt 1,5 * 25 mm rör eller liknande. H Borken Quote
pixbo Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 Hej!Min SFROman hade synpunkter på mitt stag som var 22x2. Nu har jag 25x3,på hans rek.,och gummibussning i ena ändan. M12 uniball i den andra. mvh pixbo ;) Quote
Borken Posted April 5, 2005 Author Posted April 5, 2005 Det var tusans :o Kanske får köra med lite grövre då trots allt. Jag var inne på fordonsprogrammet, och kollade panhardstaget på en 245:a, den var 25mm i ändarna och 30 mm på mitten och godset "kändes" inte speciellt tjockt. Jag kör delrinbussningar i hela bilen, hoppas inte det blir för hemska brytningar. H Borken Quote
Jörgen Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 Hej!Min SFROman hade synpunkter på mitt stag som var 22x2.Nu har jag 25x3,på hans rek.,och gummibussning i ena ändan. M12 uniball i den andra. mvh pixbo ;) Ett 20 x 2 klarar tryck och drag på ca: 1100kg och det duger. tar man 22 x2 eller 3 mm så klarar det betydligt mer. Caper ;) Quote
Thomas Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 har det betydelse ifall det är runt eller kvadratiskt? i hållfasthetssynpunkt????????? Quote
Borken Posted April 5, 2005 Author Posted April 5, 2005 Är det ungefär samma tvärsnittsyta på samma avstånd från centrum så är nog skillnaden marginell mellan runt å fyrkantigt. Jag funderade på att använda ett 19*19 ett tag, men nu tycks det alldeles för klent. Så det får bli ett 25 mm rör med 2 i gods istället, blir det anmärkningar får man väl göra ett grövre. H Borken Quote
pixbo Posted April 6, 2005 Posted April 6, 2005 Jag hade delrinbussningar i båda ändar,icke godkänt.Det blir även vridningar i infästningspunkterna,så jag fick ha minst 1 gummibussning/PU-bussning. Det blev gummibussning i chassiet,uniball i axeln(lätt att centrera axeln). mvh pixbo ;) Quote
Borken Posted April 6, 2005 Author Posted April 6, 2005 Aj fan, SFRO är värsta STASI ;) Jag får väl trycka i några amazonbussningar ändå då :icon_blink: Hur är det i framvagnen, där blir det väl inga brytningar? Nu funderar jag på att ta ett 30 mm rör, klämma ihop det lite i ändarna så att det går svetsa på en rörbit som är 25 mm bred. Kommer klämmingen att påverka hållfastheten avgörande? H Borken Quote
Borken Posted April 6, 2005 Author Posted April 6, 2005 Hejsan igen! Bifogar en liten ritning för att illustrera vad jag menar i ovanstående inlägg. Längden på staget är "guesstimated" :) H Borken Panhard.pdf Quote
Borken Posted April 7, 2005 Author Posted April 7, 2005 Enligt stålbyggnadsnormen så skulle min konstruktion palla kring 2 ton med en säkerhetsfaktor på 2. Det borde väl räcka? H Borken Quote
Thomas Posted April 8, 2005 Posted April 8, 2005 Har någon provat med olika fästhöjder på panhardstag t.ex. ovanpå bakaxel eller under bakaxel för att se vilka skillnader det kan ge i förhållande till centrumplacerad infäetning på bakaxeln Quote
Borken Posted April 9, 2005 Author Posted April 9, 2005 Intressant fråga! Läser man på rejsa så är det maximalt långt, parallellt med bakaxeln och lågt som gäller. Är det nån som har koll på det här? rollcentrumhöjden? Sen undrar jag fortfarande om det är ok med delrin i framvagnen? Borken Quote
Thomas Posted April 9, 2005 Posted April 9, 2005 Delrin är OK och ävenuniballs. tänk bara på att göra en löphylsa i centrum på delrinbussningen,,,den är till för att när du drar bulten så skall hylsan kunna löpa (glida runt) i bussningen Quote
DIRAVI Posted April 9, 2005 Posted April 9, 2005 Bygger man med panhardstag så gäller det att placera det så lågt som bara går, gjärna lägre ;) På en bil med så låg tyngdpunkt som en Se7en endå har, så är det önskvärt att placera RC väldigt nära markplan, 25-50 mm vilket inte är möjligt med panhardstag, men man kan ju göra så gott man kan. Quote
RogerE Posted June 13, 2019 Posted June 13, 2019 Rollcenter är absolut viktigt för att få en balanserad väghållning. Traditionellt brukar man sikta på 3 tum fram och 4 tum bak om bilen har en vettig viktfördelning. Högre rollcenter bak ger ökad överstyrning. Sidolutningen påverkas av placerincen av fjädrar och krängningshämmare. Kraftigare kräng ingshämmare fram ger mer understyrning. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.