iceman Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Detta kanske hamnat i fel kategori, men iaf: Eftersom man (iaf jag) inte vill ha massa vingar och dylikt på min seven, funderar jag på att bygga en venturitunnel. Är det någon som vet hur man räknar på en sådan? Eller är det bara att bygga på frihand och hoppas att den gör någon nytta? Jag har sökt, sökt och åter sökt, men inte hittat något konkret som talar om bredd, höjd, djup mm. Bara princip-teckningar i olika varianter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 jag vet att det snackats en del om det på rejsa.nus forum... det är nog det bästa rådet jag kan ge dig.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Jag har en uppsats som nån på Chalmers skrivit om aerodynamik för långloppsbilar. Det står lite intressant i den. http://dauta.mine.nu/files/7/aerodynamik.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 12, 2005 Share Posted April 12, 2005 blir det inte svårt att få plats med en venturitunnel under bilen. du kan ju bygga en defusor (nog felstavat) borde få plats om du har en liten tank. så får man i varje fall lite mer downforse i bakvagnen. har dock iungen info om hur man bygger en men nån vet väll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iceman Posted April 13, 2005 Author Share Posted April 13, 2005 blir det inte svårt att få plats med en venturitunnel under bilen. du kan ju bygga en defusor (nog felstavat) borde få plats om du har en liten tank. så får man i varje fall lite mer downforse i bakvagnen. har dock iungen info om hur man bygger en men nån vet väll Det är mest tokiga funderingar jag har, kanske är så att det inte får plats. Fast kan dom få plats på en F1:a så borde det ju gå på en Super7. Jag vet att dom INTE använder det idag, men tidigt 90-tal fanns det. Diffusor har jag sett på några super-7:or, så det borde inte bli några prolem. Man får sätta tanken lite högre upp bara. Efter att ha läst i PDF:en i länken ovan, så verkar det som man utan massa konstiga formler och dylikt kan få märkbar effekt genom att bygga en tunnel / diffusor. Skall man jaga hundradelar sedan så är man nog tvungen att uppsöka vindtunnel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 13, 2005 Share Posted April 13, 2005 Speciellt när resten av bilen har så extremt bra aerodynamik ;) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 13, 2005 Share Posted April 13, 2005 de skall väll vara smalare i fronten för att breddas längre bak har jag för mig i korta drag... sedan hur mycket man märker på våra bilar vetefan.. men jag funderar oxså på att testa att bygga lite på det hela längre fram... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted April 13, 2005 Share Posted April 13, 2005 Kan du inte bara sätta en vinge under bilen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Kan man inte fixa någon slags mjukare kjolar på sidorna, helt platt golv och en diffusor längst bak! Det borde väl skapa lite undertryck i alla fall. Är det hjulen som ställer till det med aerodynamiken? Om så är fallet kanske det gick att lösa med antingen inkapslingar eller sånna fyrkantiga lådor mellan hjulen som dom har på gockarts :D Fast då är det ju ingen sjua längre. H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Själv bygger jag med absolut helt platt golv under hela bilen. Lägre markfrigång fram och en diffuser längst bak. Inget vetenskapligt men kanske hjälper det något :). Iden är ju uppochnervänd vinge. Helst skall man ju täcka sidorna med rörliga kjolar som anpassar sig efter marken så att det inte läcker in luft från sidorna som förstör undertrycket med det är nog lite omständigt och överdrivet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 jo, jag har funderat på någon form av gummi att ha längs med sidorna.. Ofta har långtradare ganska tjocka "stänkskydd" som borde gå att använda.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 ...... en diffuser längst bak. Hur ser en sådan ut? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rushowner Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Hur ser en sådan ut? Lite otydlig bild men...... diffusor.doc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.