Jump to content

Att para ihopp motor & växellåda


Janne

Recommended Posts

Funderar lite på hur man gör adapterplattor för att para ihopp en motor med en växellåda. Har sökt lite på forumet men lite frågor kvarstår.

Frågor:

Blir det inte problem eftersom en platta "flyttar ut lådan från motorn"?

Är alla (om inte vilka) växellådor lämpliga/möjliga att använda?

Vilken koppling använder man; motorns, lådans eller blandar fritt?

Har nån några bilder på sina lösningar samt kan beskriva hur ni gjort. Det kanske skulle passa som en FAQ???

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för motor du tänker använda?

Som jag förstår det "måste" man använda en lamell som hör ihop med växellådan eftersom det är dit kraften skall överföras. Tryckplattan borde på samma sätt höra ihop med motorn man tänker använda...

Link to comment
Share on other sites

Motorn är från en alfa 75:a med växellådan bak. Men jag vill ha generell information för att lära mig :thumbup:

Jag har inte bestämmt om det blir orginallådan mellan stolarna eller en transplantation till "normal" låda.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Adapterplattor är enkla att tillverka, jag kan dock inte garantera att det funkar smärtfritt då jag inte provkört men så här löste jag det:

H Borken

Edit:

Hoppsan var visst helt ute å seglade här..... :icon_oops:

post-4-1112604038.jpg

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

>>Janne

Kan du sätta svänghjulet vid motorn annars blir det ju lite svårt? ;) Fast det fanns ju nån Alfa med växellådan monterad direkt på motorn så man kanske kan plocka delar därifrån och para ihop med din motor...

För bilder på en adapterplatta mellan Saabmotor och BMW-låda kolla här: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=13

Samma motor fast ihop med en Porsche-låda: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=28

Link to comment
Share on other sites

De alforna som finns med twincam motorn och konventionell växellåda och bakhjulsdrift är inte aktuella pga pris och att det skulle skära allt för mycket i alfa-hjärtat att slakta en sådan.

Däremot tror jag att svänghjulet från 164TS går att använda, alternativt har Plysche gjort så att han monterat ihopp svänghjulet från lådan med svänhjulet från motorn.

Jag har inte monterat ur motorn och låda ännu så jag vet inte riktigt hur allt ser ut, så som sagt tidigare så söker jag mer generella tips och ideér nu. Sen får tiden utvisa vad slutresultatet blir.

Link to comment
Share on other sites

Här är en länk till en sida där det är en kille som i bilder och ord (på engelska) beskriver hur han gick till väga för att fixa sin adapter. Har inte testat att göra någon själv. Men du kan ju kolla om det är nått som du har användning av:

locost7.info

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Är det någon som kan bekräfta montering av Zetec mot typ-9 låda.

Detta skulle tydligen gå med Zetec original tryckplatta och lamell men med urtr, lager från Capri ?!

Någon som vet..... Eller har någon gjort anorlunda?

Link to comment
Share on other sites

Japp, det kan jag bekräfta

Så här ser min uppsättning ut

Svänghjul: Escort Zetec 1800 orginal

Låda: typ 9

koppling (lamell och korg) Mondeo 1600, denna bil fanns aldrig i sverige men min lokala bildelsnasare fixade fram en sats.

Urtrampningslager: Sierra

Spiggot lager: Sierra

startmotor: Sierra DOCH (viktigt)

Kopplingsvajer: Escort MKII

Micke

Link to comment
Share on other sites

Det beror på vad för Sierra men tar den i från.

Det finns två (minst) olika startmotorer till Sierran. En liten och en stor, den stora som verkar vara vanligast tar i oljatråget på Zetecen medan den lilla precis går förbi.

Min startmotor kommer från en Sierra DOHC -93. 350:- på skroten

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för motor du tänker använda?

Som jag förstår det "måste" man använda en lamell som hör ihop med växellådan eftersom det är dit kraften skall överföras. Tryckplattan borde på samma sätt höra ihop med motorn man tänker använda...

Hejsan!

Nu känner man sig lite dum, men varför "måste" man använda en lamell som hör ihop med växellådan? För att kraften skall överföras dit??. :icon_blink: :icon_oops: Det är tydligen något jag inte begriper.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för motor du tänker använda?

Som jag förstår det "måste" man använda en lamell som hör ihop med växellådan eftersom det är dit kraften skall överföras. Tryckplattan borde på samma sätt höra ihop med motorn man tänker använda...

Hejsan!

Nu känner man sig lite dum, men varför "måste" man använda en lamell som hör ihop med växellådan? För att kraften skall överföras dit??. :icon_blink: :icon_oops: Det är tydligen något jag inte begriper.

m :D h

Janne

Måste och måste.

På ingående axel i växellådan är det splines.

Hålet i lamellcentrom har motsvarande splines.

De måste passa ihop.

Link to comment
Share on other sites

ja det är ju självklart! Själv har jag provat att sätta ihop saabmotorn med en opellåda utan problem vad gäller splinsen. Jag läst nog in något annat i mitt förra inlägg. Jag har nog tänkt att försöka att ändra/justera så lite som möjligt för att få det att fungera ihop.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...