Janne Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Funderar lite på hur man gör adapterplattor för att para ihopp en motor med en växellåda. Har sökt lite på forumet men lite frågor kvarstår. Frågor: Blir det inte problem eftersom en platta "flyttar ut lådan från motorn"? Är alla (om inte vilka) växellådor lämpliga/möjliga att använda? Vilken koppling använder man; motorns, lådans eller blandar fritt? Har nån några bilder på sina lösningar samt kan beskriva hur ni gjort. Det kanske skulle passa som en FAQ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Vad är det för motor du tänker använda? Som jag förstår det "måste" man använda en lamell som hör ihop med växellådan eftersom det är dit kraften skall överföras. Tryckplattan borde på samma sätt höra ihop med motorn man tänker använda... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Posted April 4, 2005 Author Share Posted April 4, 2005 Motorn är från en alfa 75:a med växellådan bak. Men jag vill ha generell information för att lära mig :thumbup: Jag har inte bestämmt om det blir orginallådan mellan stolarna eller en transplantation till "normal" låda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 (edited) Hej Adapterplattor är enkla att tillverka, jag kan dock inte garantera att det funkar smärtfritt då jag inte provkört men så här löste jag det: H Borken Edit: Hoppsan var visst helt ute å seglade här..... :icon_oops: Edited April 4, 2005 by Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 >>Janne Kan du sätta svänghjulet vid motorn annars blir det ju lite svårt? ;) Fast det fanns ju nån Alfa med växellådan monterad direkt på motorn så man kanske kan plocka delar därifrån och para ihop med din motor... För bilder på en adapterplatta mellan Saabmotor och BMW-låda kolla här: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=13 Samma motor fast ihop med en Porsche-låda: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Posted April 4, 2005 Author Share Posted April 4, 2005 De alforna som finns med twincam motorn och konventionell växellåda och bakhjulsdrift är inte aktuella pga pris och att det skulle skära allt för mycket i alfa-hjärtat att slakta en sådan. Däremot tror jag att svänghjulet från 164TS går att använda, alternativt har Plysche gjort så att han monterat ihopp svänghjulet från lådan med svänhjulet från motorn. Jag har inte monterat ur motorn och låda ännu så jag vet inte riktigt hur allt ser ut, så som sagt tidigare så söker jag mer generella tips och ideér nu. Sen får tiden utvisa vad slutresultatet blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Varg Posted April 5, 2005 Share Posted April 5, 2005 Här är en länk till en sida där det är en kille som i bilder och ord (på engelska) beskriver hur han gick till väga för att fixa sin adapter. Har inte testat att göra någon själv. Men du kan ju kolla om det är nått som du har användning av: locost7.info Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted April 7, 2005 Share Posted April 7, 2005 Hittade en lista med lite olika tillverkare av adapters... http://members.tripod.com/~grannys/engineadapters.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Är det någon som kan bekräfta montering av Zetec mot typ-9 låda. Detta skulle tydligen gå med Zetec original tryckplatta och lamell men med urtr, lager från Capri ?! Någon som vet..... Eller har någon gjort anorlunda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Japp, det kan jag bekräfta Så här ser min uppsättning ut Svänghjul: Escort Zetec 1800 orginal Låda: typ 9 koppling (lamell och korg) Mondeo 1600, denna bil fanns aldrig i sverige men min lokala bildelsnasare fixade fram en sats. Urtrampningslager: Sierra Spiggot lager: Sierra startmotor: Sierra DOCH (viktigt) Kopplingsvajer: Escort MKII Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 --klipp--startmotor: Sierra DOCH (viktigt) Passar inte original när man byter låda...? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Det beror på vad för Sierra men tar den i från. Det finns två (minst) olika startmotorer till Sierran. En liten och en stor, den stora som verkar vara vanligast tar i oljatråget på Zetecen medan den lilla precis går förbi. Min startmotor kommer från en Sierra DOHC -93. 350:- på skroten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Vad är det för motor du tänker använda?Som jag förstår det "måste" man använda en lamell som hör ihop med växellådan eftersom det är dit kraften skall överföras. Tryckplattan borde på samma sätt höra ihop med motorn man tänker använda... Hejsan! Nu känner man sig lite dum, men varför "måste" man använda en lamell som hör ihop med växellådan? För att kraften skall överföras dit??. :icon_blink: :icon_oops: Det är tydligen något jag inte begriper. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Vad är det för motor du tänker använda?Som jag förstår det "måste" man använda en lamell som hör ihop med växellådan eftersom det är dit kraften skall överföras. Tryckplattan borde på samma sätt höra ihop med motorn man tänker använda... Hejsan! Nu känner man sig lite dum, men varför "måste" man använda en lamell som hör ihop med växellådan? För att kraften skall överföras dit??. :icon_blink: :icon_oops: Det är tydligen något jag inte begriper. m :D h Janne Måste och måste. På ingående axel i växellådan är det splines. Hålet i lamellcentrom har motsvarande splines. De måste passa ihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 ja det är ju självklart! Själv har jag provat att sätta ihop saabmotorn med en opellåda utan problem vad gäller splinsen. Jag läst nog in något annat i mitt förra inlägg. Jag har nog tänkt att försöka att ändra/justera så lite som möjligt för att få det att fungera ihop. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.