Jump to content

_coffe_'s bygge


Recommended Posts

  • Replies 205
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

okej, då ska jag fixa ihop dessa två slangarna...

jag kommer att svetsa ihop ramen själv... då får jag den lite längre och kanske även lite bredare...

lite frågor:

1. någon som vet hur bred bakaxeln är från sierran??

2. kan man konvertera trumbromsarna bak till skivor?? jag är personligen negativt inställd till trumbromsar....

3. Ni som byggt med Pinto-motorn, vart har ni skaffat grenrör från och hur dyrt har det varit??

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

De flesta motorer har cirkulation i toppen så sätt ihop slangarna så har du cirkulationen kvar annars överhettningsproblem,

Hur fungerar det när man stänger värmekranen till värmepaketet, då stänger man ju flödet, och det oftast när det är varmt?

Link to comment
Share on other sites

finns ofta 3vägs kranar på värmepaket där du dirigerar flödet genom eller förbi cellpaketet.

då blir det totala flödet detsamma fast det tar olika väg

Ok, då förstår jag hur det fungerar, och de som inte har trevägskranar kräver inte cirkulation.

Link to comment
Share on other sites

ingen som vill svara på mina förra frågor?!

Just nu så håller jag på att som bäst plocka ner växellådan och se så att den ser bra ut.... styrväxel kommer att gå fort att plocka ner med, så det blir väl kanske imorgon?!

En liten fråga.... går det att konvertera trumbromsar till skivor?!

EDIT: Jag såg att jag redan har ställt den frågan förut :whistling:

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Att konvertera till skivor brukar funka utmärkt, men du får nog svetsa på fästen för bromsoken.

Sen måste du nog skaffa ok med inbyggd handbroms tex audi 80/100 eller peugeot 405.

Vad jag har fattat så har inte trummor någon direkt nackdel i sevensammanhang, kanske lite högre ofjädrad vikt.

H Borken

Ps. letar Audiok pm:a om ni har liggande ds.

Link to comment
Share on other sites

Att konvertera till skivor brukar funka utmärkt, men du får nog svetsa på fästen för bromsoken.

Sen måste du nog skaffa ok med inbyggd handbroms tex audi 80/100 eller peugeot 405.

Vad jag har fattat så har inte trummor någon direkt nackdel i sevensammanhang, kanske lite högre ofjädrad vikt.

H Borken

Ps. letar Audiok pm:a om ni har liggande ds.

okej, det låter bra... vi får se ifall jag hittar några ok som funkar.... jag gillar inte trumor, de kärvar alltid å håller på.... men vi får se... jag kanske behåller dom och renoverar dom lite snyggt....

Link to comment
Share on other sites

Att konvertera till skivor brukar funka utmärkt, men du får nog svetsa på fästen för bromsoken.

Sen måste du nog skaffa ok med inbyggd handbroms tex audi 80/100 eller peugeot 405.

Vad jag har fattat så har inte trummor någon direkt nackdel i sevensammanhang, kanske lite högre ofjädrad vikt.

H Borken

Ps. letar Audiok pm:a om ni har liggande ds.

Sen så kan man ju ha hydraulisk handbroms, så behöver man inte ha ok med inbyggd handbroms.......

Saab900og post 88 har även de handbroms bak i bromsoken.

Citroen BX har bromsok fram med integrerad handbroms, kanske lite väl stora för bakmontage, men lätta då de är i aluminium.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Ps. letar Audiok pm:a om ni har liggande ds.

Citroen BX har bromsok fram med integrerad handbroms, kanske lite väl stora för bakmontage, men lätta då de är i aluminium.

Vad är det som är bra med just Audi-oken? Har inte sett några så jag bara undrar rent allmänt. :)

BX-oken är väl bara delvis i aluminium, eller?

Link to comment
Share on other sites

Ps. letar Audiok pm:a om ni har liggande ds.

Citroen BX har bromsok fram med integrerad handbroms, kanske lite väl stora för bakmontage, men lätta då de är i aluminium.

Vad är det som är bra med just Audi-oken? Har inte sett några så jag bara undrar rent allmänt. :)

BX-oken är väl bara delvis i aluminium, eller?

Hur menar du då? Kolvarna lär ju inte vara aluminium ;)

Link to comment
Share on other sites

En fråga.... hur fasen får man loss växelspaksknoppen?? den sitter ju som berget! är det bara att dra tills man blir blå, eller sitter den på något speciellt sätt??

Link to comment
Share on other sites

BX-oken är väl bara delvis i aluminium, eller?

Hur menar du då? Kolvarna lär ju inte vara aluminium ;)

Jag hade för mig att det liksom är en bygel av järn som håller samman halvorna som är i aluminium. Men jag kan ha fel...

Link to comment
Share on other sites

haha... jag som har noll koll på sånt... hur ska man gå till väga?? finns det någon som kanske redan vet var det är??

finns det någon bra hemsida där man kan få basic-information om vad ET är och hur det funkar....

Link to comment
Share on other sites

kanske en liten uppdatering sitter på plats nu när man fått lite tid över för garaget...

idag har jag plockat ner:

Växellådan

Kardan

Styrväxel

Imorgon hinner jag förhoppningsvis att få ner bakaxeln... läste precis att den ena stora muttern till lagret är vänstergängad... min har inga gängor längre :icon_oops: .... så det blir en vinkelslip och stämjärn imorgon....

Nyfiken som jag var så, efter det att växellådan kommit fram från bilen ,skruvade jag av locket på ovansidan för att kolla hur det såg ut... jag satt och kollade lite på kuggarna och se hur allt funkar.... jag kan inget om växellådor... efter ett tag när ja satt där och lekte lossade en söt litet järn som satt på växelväljarstången... ja kan ju säga att de va ett helvete att få dit den för en som inte vet hur den ska sitta.... det tog mig och min far en timme eller så att fundera ut hur det skulle va.... men nu vet ja :lol: ... jag ska inte pilla där mer :prop:

Link to comment
Share on other sites

å fasen.... samma som på saaben min  :thumbup:

hur funkar det här med ET, ska man ha så liten som möjligt?!

Beror i stort på vilka styrspindlar man har.

Har du Taunus eller sierraspindlarna skall du ha så mycket (negativ) ET du hittar, skall du köra med 140 spindlar är nog ET kring 20 mm ganska lagom.

Sen så påverkar ju ET spårvidden med, så med mycke (negativ) ET så får du mindre spårvidd, kanske något att tänka på då man välger bärarmslängd och bakaxellängd.

Link to comment
Share on other sites

Vilka pedalställ är vettiga att använda till ett locostbygge?? jag skulle behöva hitta några bra.... nissan micra har det ju varit tal om, men det spelar egentligen inte så stor roll... bara dom inte tar för mycket plats och är utan servo på bromsen... kom med förslag så ska vi se hur det blir :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Håller med att det där med ET inte är helt lätt, hur som helst, jag har Volvo 140 spindlar fram och ET 38 fram bak där det sitter en 740 bakaxel har jag ET20.

Link to comment
Share on other sites

å fasen.... samma som på saaben min  :thumbup:

hur funkar det här med ET, ska man ha så liten som möjligt?!

Centrumhålet är större på Saabfäljarna än fordfäljarna! jag vet inte om det är så lämpligt att ha för stort centrumhål! Även centrumhålet i en fälj borde ta upp laster.

m ;o) h

Janne

Link to comment
Share on other sites

ET är egentligen inte något magiskt och svårt, det handlar ju bara om hur fälgen hamnar i sidled i förhållande till kontaktytan mellan falg och nav.

Det som ibland kan vara svårt är att veta är hur olika egenskaper påverkas av förendrat ET.

Den ET som uppges på fälgarna och som vi pratar om är generellt negativ ET den minskar altså spårvidden med Xmm/sida i förhållande till 0 ET Det finns fälgar med positiv ET, men de är ovanliga.

Generelt kanman säga att ET i första hand gör skilnad i framvagnen, bak är det ju enbart spårviddsförendrande, och inget egentligt problem. Fram påverkars mest kännbart styrradie(scrubradius/scrub), altså avståndet mellan en tänkt spindelaxels skärningspunkt med vägbanan och däckets centrum.

Har man väldigt stor styrradie så får man mycket kraftiga signaler från hjulen till ratten, det kan i extrema fall vara svårt att hålla kvar ratten i kurvorna om man pressar hårt och vägen är lite ojämn.

Har man ingen styrrade (nollpunkt) så upplever vissa förare det som att bilen får obefintlig vägkänsla och det kan med väldigt lite caster bli problem med rattåtergången.

Har man negativ styrradie (mycket negativ ET) så får man en bil som till viss grad är självrätande, den så att säga styr från ojämnheter snarare än emot. problemet som kan uppstå är att i en askarp kurva, när man lastar över hela vikten på ena hjulet så kan den gå in hårdare i kurvan, istället för att räta upp som en bil med possitiv styrradie gör.

styrradie förendras även av hjulets diameter.

Med ET 38 och 185/65-15 på 140-spindel får man ett styrradie på ca 17mm vilket jag skulle uppskatta ganska mycket om jag hade på min bil ;)

Med ET 38 och 185/65-15 på Afa 75-spindel så hamnar man på ca 64 mm, vilket jag skulle säga är en bit i överkant, men jag tror alfas fälgar har riktigt mycket ET original.

Ofta rekomenderas styrradie på ca 20 mm men jag vill gjärma åka med lite mindre styrradie.

håller man sig under 30-50 mm men behåller positiv styrradie, och inte har problem med rattåtergång så borde det fungera väl.

Sen så spelar ju även bilens vikt in i ekvationen, med en tung bil så blir ju även krafterna från hjulen som överförs i ratten större, så med lätt bilar som våra är vikten av liten styrradie mindre.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

å fasen.... samma som på saaben min  :thumbup:

hur funkar det här med ET, ska man ha så liten som möjligt?!

Centrumhålet är större på Saabfäljarna än fordfäljarna! jag vet inte om det är så lämpligt att ha för stort centrumhål! Även centrumhålet i en fälj borde ta upp laster.

m ;o) h

Janne

Centrumhålet är av yttersta vikt, då det är det som skall ta upp lasterna, och inte skruvarna.

Det är däremot väldigt vanligt med centreringsringar, på eftermarknadsfälgar snarast standard.

Ganska enkelt att svarva en ring som passar på navet och i fälgen.

Link to comment
Share on other sites

ET är egentligen inte något magiskt och svårt, det handlar ju bara om hur fälgen hamnar i sidled i förhållande till kontaktytan mellan falg och nav.

Det som ibland kan vara svårt är att veta är hur olika egenskaper påverkas av förendrat ET. 

Den ET som uppges på fälgarna och som vi pratar om är generellt negativ ET den minskar altså spårvidden med Xmm/sida i förhållande till 0 ET Det finns fälgar med positiv ET, men de är ovanliga.

Generelt kanman säga att ET i första hand gör skilnad i framvagnen, bak är det ju enbart spårviddsförendrande, och inget egentligt problem. Fram påverkars mest kännbart styrradie(scrubradius/scrub), altså avståndet mellan en tänkt spindelaxels skärningspunkt med vägbanan och däckets centrum.

Har man väldigt stor styrradie så får man mycket kraftiga signaler från hjulen till ratten, det kan i extrema fall vara svårt att hålla kvar ratten i kurvorna om man pressar hårt och vägen är lite ojämn.

Har man ingen styrrade (nollpunkt) så upplever vissa förare det som att bilen får obefintlig vägkänsla och det kan med väldigt lite caster bli problem med rattåtergången.

Har man negativ styrradie (mycket negativ ET) så får man en bil som till viss grad är självrätande, den så att säga styr från ojämnheter snarare än emot. problemet som kan uppstå är att i en askarp kurva, när man lastar över hela vikten på ena hjulet så kan den gå in hårdare i kurvan, istället för att räta upp som en bil med possitiv styrradie gör.

styrradie förendras även av hjulets diameter.

Med ET 38 och 185/65-15 på 140-spindel får man ett styrradie på ca 17mm vilket jag skulle uppskatta ganska mycket om jag hade på min bil ;)

Med ET 38 och 185/65-15 på Afa 75-spindel så hamnar man på ca 64 mm, vilket jag skulle säga är en bit i överkant, men jag tror alfas fälgar har riktigt mycket ET original.

Ofta rekomenderas styrradie på ca 20 mm men jag vill gjärma åka med lite mindre styrradie.

håller man sig under 30-50 mm men behåller positiv styrradie, och inte har problem med rattåtergång så borde det fungera väl.

Sen så spelar ju även bilens vikt in i ekvationen, med en tung bil så blir ju även krafterna från hjulen som överförs i ratten större, så med lätt bilar som våra är vikten av liten styrradie mindre.

Du kan en hel del du.. förklarar bra gör du också... blev mycket klokare nu :D ... tack så mycket :thumbup:

AlfaRonny: den såg ju helt okej ut, visste inte att de var så små... jag skule föredra att ha utan servo, men om jag får tag i en så liten och smidig så nappar jag absolut på den idén....

Link to comment
Share on other sites

En liten sak till angående ET.

Hittar man en fälg med mycket ET(negativ) och av någon orsak vill ha mindre ET så löser man det enkelt med spaceplattor.

EX en fälg med ET45 + 20mm spacer ger samma effekt som att ha en fälg med ET25

Kan ju vara praktiskt om man vill ha lika fälgar fram och bak med behöver mer ET fram än vad som är önskvärt bak.

Tänk bara på att en tjock spacer behöver ha styrning mot centrumhålet, både mot fälgen och navet.

Link to comment
Share on other sites

jag skule föredra att ha utan servo, men om jag får tag i en så liten och smidig så nappar jag absolut på den idén....

Varför inte micrans originalservo?

den använder jag och där passar huvudcylindern från en Volvo 240 "Bolt on" t.ex.

Link to comment
Share on other sites

intressant... då finns det rätt många fler alternativ än vad jag först trodde... vad jobbigt det blev... sierrans vill jag inte använda, tycker den är alldeles för stor och klumpig.... ska se vad jag kan få tag på... vad finns det från volvo som man kan använda sig av?? finns det ett komplett ställ som är vettigt?? känns som om man får ta något hyffsat vanligt, så man vet att man kan få tag på de till ett bra pris...

Link to comment
Share on other sites

nu kommer det en liten fråga... jag höll på att pilla i gagaret en snabbis innan ja skulle in å repa med symfoniorkestern jag är med i (man får ta alla tillfällen man får =P)...

jag släppte de där fyra bultarna som håller lagret för att kunna få loss det från klumpen bak, men tji fick jag.. den gick ju inte att dela... jag stod där å drog en stund och plupp, så kom hela axeln ut ur klumpen... ska den gå att dela??

jag bifogar en bild på grejerna... där den blå pilen är sitter ju en led... går den att dela där??

EDIT: Ska lägga till att jag förstörde mitt spärrskaft å knäckte 13-hylsan innan jag fick loss den ena bulten :(

post-6-1115845116.jpg

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Om du skall byta gummidamasken så får du ta bort kåpan som sitter över leden! Den fläks bort, alterativt använder du vinkelkap försiktigt så att du inte förstör leden innanför. För att sätta i hop det hela så får du bege dig till ford och köpa nya kåpor (samt gummi damask) och pressa på dem över knuten och sedan knacka till kanten på kåpan så att de hålls på plats. Det är bökigt! :( Bakaxlarna med skivor är enklare tror jag.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi se..

Som jag har förstått det skall drivaxeln inte sitta fast i klumpen utan den är bara och dra ut.

Däremot sitter drivaxeln fast i andra änden i ett hjulnav med kullager osv. För att lossa navet från axeln måste man ju skruva bort stora muttern längst ut, därefter dras navet av med en avdragare(tar med en bild för jag vet inte namnet)

ArchiveProduct_images19Large19-1124_l.jpg

De fyra skruvarna håller fast navet i bärarmen och dom måste också lossas för att få loss drivaxlarna fast det har du ju redan gjort.

jag tror det skall vara så här...

:D

Link to comment
Share on other sites

Janne L: Jag hade tänkt byta till skivor bak... är det bara så att jag måste byta den klumpen (med de fyra skruvarna) som sitter innanför lagerhållaren??

JonteN: Det jag funderade på mest var att dela axlarna åt där pilen pekar... det måste ju gå... men om jag inte behöver göra det för att byta till skivor, så skiter jag i det... ska bara klämma i lite nytt fett å på med en ny ring...

Finns det nya hjulbultar att köpa som man kan banka på??

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Coffe!

Svante har bytt från trummor till skivor bak! Han skall tydligen ha ritning till en adapter! Finns en bild i tråden "hur få loss bakaxel". Den tråden var aktiv för ca 2-3 dagar sedan.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

En fråga angående min bakaxel... ska drivaxlarna bara vara att dra ut ur klumpen?? efter det att jag lossade på de fyra bultarna som sitter vid lagret, så var det bara att dra axeln ur klumpen... jag tycker att det är lite småskumt och undrar om det ska va på detta viset??

Link to comment
Share on other sites

En fråga angående min bakaxel... ska drivaxlarna bara vara att dra ut ur klumpen?? efter det att jag lossade på de fyra bultarna som sitter vid lagret, så var det bara att dra axeln ur klumpen... jag tycker att det är lite småskumt och undrar om det ska va på detta viset??

På min var det också så, det skall visst finnas två typer av drivaxlar på sierrorna, tripod och lobro heter dom(enligt haynes-manualen).

På tripod, som jag (och du??) har är det bara att dra ut.

På lobro sitter drivaxeln fast i diffen med 6 bultar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...