Jump to content

pintomotorer


JAS

Recommended Posts

Hej.

Jag är en nybörjare som har lite undringar angående olika ford motorer och pinto i synnerhet.

Vad jag har förstått så finns det både dohc och sohc motorer till sierran. Min fråga är vilken skall man satsa på och om man kör på dohc motorn hur mycket skiljer det på den och cosworth motorn d.v.s kan man använda trim från/till en sådan för att få lite mera snurr på bitarna?

Min andra fråga: säkner man bara ner en dylik motor eller måste man anpassa oljetråg m.m. ( jag har tänkt köpa en MK indy)

M.V.H Joel

Link to comment
Share on other sites

Hej, och välkommen hit!!

Jag är precis i startgroparna själv på att köpa mig en sohc-motor... kommer att åka och titta på en bil imorgon, och förhoppningsvis ha med den hem till garaget för styckning!! :D

Vad alla har sagt till mig så är dohc-motorn alldeles för stor för att få plats med i en Seven... Därför faller valet naturligt till en pinto(sohc)-motor....

För min del är det också det med katalysator som faller in... Vägverket, eller vilka det nu är, har en viss miljöavgift... 7000:- var det senast jag kollade som man får betala om man inte har avgasrening, alltså katalysator... jag vill helst slippa att betala den pengen...

Om du kollar in min tråd under "Att bygga eller inte bygga, det är frågan" och sen "Vill börja bygga!" så finns där en del information... Jag har diskuterat lite olika motoralternativ där och du kan säkert få lite mer klarhet i vad du ska gå efter!!

Än en gång.... Välkommen :D

Link to comment
Share on other sites

Hej

Som sagt, läs tråden det hänvisas till ovan. Den säger massor...

DOHC har bara oljefiltret och bultmönstret mot växellådan gemensamt med Cossie 16v turbo, Pinton har däremot samma block som Cossie så den går att utveckla med Cossiedelar men det kostar ofta rejält.

Jag kan ju kort upprepa det jag skrivit på andra platser;

* DOHC är en underbar bruksmotor när den är fräsch men den är svårtrimmad (ont om delar) och ganska hög

* Pinto är lätt att trimma (gott om delar), men ganska tung och lite gammalmodig. Går sällan sönder och är lätt att skruva med. Pinto med kat är dock en rätt trist lågkompad historia som kräver en del jobb (byte av kolvar) om det ska trimmas.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

DOHC-motorn skulle vara för stor för en seven ser jag som desinformation, den är i storlek inte just större än en B23 som jag har i min bil, med riktigt låg huv, och inga huvscoop.

Sen har ju nisse DOHC-motor i sin och den är inte särskilt stor. (han håller på att byta den mot en zetec)

Link to comment
Share on other sites

ganska tung? vad pratar vi om här 150 -170 kg eller??

Min tanke är att även om den gamla pinto motorn är trött så går det med ganska enkla medel vad jag har förstått (kolv kam och portad topp) att få bättre sprutt i motorn. mitt mål är ca 150+ hk. Med tanke på vad zetech motorer verkar kosta så blir nog inte detta dyrare.

O.B.S jag gör allt motorjobb själv utom borrning .

Link to comment
Share on other sites

Ganska tung, tja, 130-140 kg nånstans brukar man prata om. Det går förstås att påverka en aning, vattenpump, generatorfäste finns i aluminium på vissa årsmodeller.

Ska man trimma och är händig är Pinton inget tokigt val, inte alls.

/Gustaf (jag är ju Pintofanatiker...)

Link to comment
Share on other sites

Min andra fråga: säkner man bara ner en dylik motor eller måste man anpassa oljetråg m.m. ( jag har tänkt köpa en MK indy)

M.V.H Joel

Till en Indy så måste du kapa oljetråget 5-6 cm.

Bilder finns på min sida

Link to comment
Share on other sites

Jag var inne på din hemsida jonte och det verkar som om det var din bil jag tittade på i påskas och det var den bilen som fick mig att vilja bygga en själv, mycket fin och lagom stor.

Det blir nog en pinto motor tror jag lagom dyr och så kan man göra saker själv utan att det kostar hur mycket som helst.

Link to comment
Share on other sites

Jag var inne på din hemsida jonte och det verkar som om det var din bil jag tittade på i påskas och det var den bilen som fick mig att vilja bygga en själv, mycket fin och lagom stor.

Det blir nog en pinto motor tror jag lagom dyr och så kan man göra saker själv utan att det kostar hur mycket som helst.

tackar

Vi är ju några här nu som bygger eller kommer bygga Indy, så nog ska du kunna få tips här.

Dessutom så har jag en Pinto och även Michael och det ska finnas ytterligare 2 som ska bygga med den motorn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...