Björn Posted March 30, 2005 Posted March 30, 2005 Hej, Registrerade mig precis som medlem har. Ursakta att det inte finns prickar pa mina bokstaver, men jag sitter i Portugal, dar de inte har svenska tecken pa datorerna. Jag ar mycket sugen pa en RH lightweight, men det verkar som om de hela tiden skjuter fram lanseringen av kitet. Pa deras hemsida skyller dem senast pa att foretaget skall saljas. Vet nagon har om Nagon RH lightweight har levererats? Eller om nagot annat foretag (med lite battre kvalitetsrykte) har nappat pa samma ide? Quote
anders_s Posted April 8, 2005 Posted April 8, 2005 (edited) Har inte Quantum en liknande chassie konstruktion, till ett mycket högre pris. Fast jag tror att det är betydligt högre kvalité. Quantums konstruktion är nog helt klar, inte som RH där man skulle få en ikea variant och popnita själv. RH ideén är klockren tycker jag men de verkar ha slagit till bromsen då det gäller försäljningen. Edited April 8, 2005 by anders_s Quote
Björn Posted May 3, 2005 Author Posted May 3, 2005 Sag just pa robin hoods hemsida att de bytt agare tar bestallningar pa lightweight kitet och skall borja exportera! Kanske kommer det att bli enklare att kopa deras grejor o framtiden. Undrar om det ar nagon som gar och funderar pa en lightweight? Jag gor det iallafall... Quote
therealpinto Posted May 4, 2005 Posted May 4, 2005 Sök gärna här i forumet på Robin Hood, så får du lite fler omdömen. Det kan vara en god idé. /Gustaf Quote
Björn Posted June 8, 2006 Author Posted June 8, 2006 Hej, Hittade denna blog som torde vara intressant for alla som ar intresserade av Robin Hood lightweight. RH lightweight under uppbyggnad Jag har mailat med killen, och han sager att det ar ungefar sa enkelt som det verkar (det verkar som om delarna passar ihop). Skall bli intressant att se vad totalvikten blir samt om chassiet blir rakt. :) Quote
Arrowsmith Posted June 8, 2006 Posted June 8, 2006 Finns det en chans att ett sådant bygge kan bli godkänt här i sverige ? :blink: Efter att bara ha kollat på bloggen och förövrigt bara lite sporadiskt kikande på Rh lightweight så är jag personligen skeptisk till ett liknande "popnit bygge" halvfyllt med fogmassa... Visst, det funkar nog utan allt för kraftfull maskin under huven men hur många mil på svenska vägar blir det innan den börjar falla isär och vibrationerna har tröttat ut aluminiumen som börjar spricka lite här och var.... Är jag negativ nu ? :( Det känns iallafall mer gediget med fackverksram tycker jag.. Quote
Sören Posted June 8, 2006 Posted June 8, 2006 Jo, lite negativ är du nog, och lite orättvis också kanske. I mer än 50 år har man tillverkat flygplan med samma metoder, och det har funkat. :) Quote
Jonte Posted June 9, 2006 Posted June 9, 2006 Frågan är om du ska bygga här i Sverige eller Portugal där du befinner dig nu. SFRO har ju varit lite tveksamma till det konceptet här hemma, så då bör du kontakta närmsta SFRO gubbe i Sverige om du ska bygga här. Quote
Arrowsmith Posted June 9, 2006 Posted June 9, 2006 Jo, lite negativ är du nog, och lite orättvis också kanske. I mer än 50 år har man tillverkat flygplan med samma metoder, och det har funkat. :) Visst, jag kände mej negativ när jag skrev det. Och förvisso limmar och popnitar man flygplan som håller, det har du rätt i . Men jag skulle inte tro att det är varken samma alu. kvalité eller lim som merparten av RH's kunder använder sej av som flygplansfabrikanterna har... Jag är fortsatt skeptisk till konstruktionen... Quote
ezroller Posted June 12, 2006 Posted June 12, 2006 Visst, jag kände mej negativ när jag skrev det. Och förvisso limmar och popnitar man flygplan som håller, det har du rätt i . Men jag skulle inte tro att det är varken samma alu. kvalité eller lim som merparten av RH's kunder använder sej av som flygplansfabrikanterna har... Jag är fortsatt skeptisk till konstruktionen... Byggs inte formel ford-bilar och liknande just på detta sätt? Nitad alu som oxå limmas? Quote
leto Posted June 12, 2006 Posted June 12, 2006 Det finns väl en och annan locost med golvet fastsatt på det viset. Kanske t.o.m. någon som använt popnit från biltema och tätningsmassa gissar jag. Quote
Arrowsmith Posted June 12, 2006 Posted June 12, 2006 jo, men locost bilarna har ju en fackverksram iallafall där golvet är popnitat i.... Quote
leto Posted June 12, 2006 Posted June 12, 2006 En fackverksram där golvet är en bärande del, viktig för vridstyvheten. Quote
DIRAVI Posted June 12, 2006 Posted June 12, 2006 Det som skiljer våra besiktade bilar från både formelkärror och flygplan är ju ganska mycket, men en viktig detalg är driftstiden. På både flygplan och formelbilar så har man ett klart fördefinierat brukstid på en viss del, där man regelmässigt byter ut vissa delar med jämna tidsintervaller. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.