Jump to content

Passar dessa fälgar???


JonteN

Recommended Posts

Har lite funderingar på fälgar...

Jag har hittat ett par fälgar som jag funderar på att köpa till min (blivande) sjua:

15-tummare med 195/55:or på ET 18 eller 20.

Nu till problemet, kommer dessa att passa på min Mk? Ni som byggt/bygger indy tror ni dessa fälgar får plats under bakskärmarna och kommer styrgeometrin fram att fungera? Vad har ni för fälgar själva?

Har läst att sierran hade ET 35 orginal nämligen..

Det här med ET..... :blink: :blink: :blink:

Backspace fattar jag alldeles utmärkt vad det är för ngt, logiskt och enkelt = Bra

Men... Finns det ingen klar och enkel formel eller beskrivning på hur detta med ET funkar?? :(

Har läst lite i gamla trådar men är nog för trög för att fatta.....

Hoppas nån kan hjälpa :( :o

Link to comment
Share on other sites

Det här med ET..... :blink:  :blink:  :blink:

Backspace fattar jag alldeles utmärkt vad det är för ngt, logiskt och enkelt = Bra

Men... Finns det ingen klar och enkel formel eller beskrivning på hur detta med ET funkar?? :(

Hoppas nån kan hjälpa :(  :o

Hmm, skall försöka mig på en liten förklaring om ET:

ET (offset) är måttet mellan fälgen anläggningsyta mot navet och centrum på fälgen.

Se bild.

post-3-1111955405.jpg

Link to comment
Share on other sites

OK ET = Offset Alltså, Tack då vet jag det!

Grym bild förresten :D

Sjukt att man inte kan reda ut såna enkla saker ibland :icon_oops:

Då till det faktiska problemet, hur mycket kan ET skilja utan att hjulgeometrin påverkas negativt?

Om man har ET 20 på en fälg borde man väl kunna "komma upp i" ET 38(35) med hjälp av spacers?

Link to comment
Share on other sites

OK ET = Offset Alltså, Tack då vet jag det!

Grym bild förresten :D

Sjukt att man inte kan reda ut såna enkla saker ibland :icon_oops:

Då till det faktiska problemet, hur mycket kan ET skilja utan att hjulgeometrin påverkas negativt?

Om man har ET 20 på en fälg borde man väl kunna "komma upp i" ET 38(35) med hjälp av spacers?

Nej, det vi pratar om här är *negativ* ET, så om du har en fälg med ET20 och monterar 20 mm tjocka apacers så får du ET0 :(

Sen så är inte ET i förhållande till orginalbilen helt kritiskt, många bilar, exempelvis taunus har redan original helt *fel* ET på fälgarna.

För att få vättig styrradie med taunusspindlar så skulle det behövas ET på 100 eller så, skall du köra med taunusspindlar satsa på de fälgar du hittar med mest ET, så får du trevligare uppförande.

Men det fungerar endå, jag kör med ET0 på mina taunusspindlar, det är inte särskilt trevligt, men det går.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ett bra tips av min besiktningsman...

Om man tänker en linje genom spindelns rotationscentrum alltså genom övre och undre kulled, där den når marken skall vara någonstans där däcket ligger an mot marken.

När han besiktigade min bil hade jag ett par fälgar med ET22 och där stämde inte den teorin så jag fick en notering på mitt protokoll om att kanske jag borde byta fälgar.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ett bra tips av min besiktningsman...

Om man tänker en linje genom spindelns rotationscentrum alltså genom övre och undre kulled, där den når marken skall vara någonstans där däcket ligger an mot marken.

När han besiktigade min bil hade jag ett par fälgar med ET22 och där stämde inte den teorin så jag fick en notering på mitt protokoll om att kanske jag borde byta fälgar.

Ja, ganska ok, men lite väl groft.

Avståndet mellan din tänkta styraxel, och slitbanans mitt, kallas styrradie.

sitter däckcentrum utanför styraxeln har man positiv styrradie.

Jag skulle rekomendera 15-25 mm styrradie.

Det som händer om styrradien blir större, är att krafterna som överförs från vägbanan till ratten blir större, man känner exempelvis av det om man i det före vi har i dag sätter ner ena frammhjulet i snödrivan, att det vrider åt det hållet i ratten, eller om man presar bilen i kurvan så att ena frammhjulet tar upp en majoritet av framvagnens tyngd, och underlaget är lite ojämt, sitter man då som jag med en styrradie på ca 120 mm så får man ha underarmar som Björn Waldegård i en turbosaab med hård lamelldiff och slicks ;)

Har du positiv styrradie, så blir krafterna i ratten omvända, så om du kör på ett hinder med ena hjulet så försöker bilen svänga bort från hindret, men det kan även resultera i att bilen får en ratt som vill slå in i svängen, istället för att återgå till rakt fram om du släpper ratten.

Sen kan man självklart bygga sin framvagn på en massa olika vis, men man bör ha en uppfattning om vad som händer när vissa mått går mot extremerna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...