Jump to content

Recommended Posts

Posted

Om man köper ett kit från England idag och man inte avser använda Miata motor och låda, är det då likväl vettigt att beställa kitet avsett för Miata komponenter eller finns det fördelar med att beställa grejorna så att man istället hämtar delarna från Ford som jag tror fortfarande är möjligt att beställa.. 
jag tänker tex på utbudet av diffad slutväxel, bromsar, spindlar nav osv? 

Vad säger ni som byggt, reparerar och kör så det ryker  😀

Posted

Ja skulle fundera på vilken motor jag vill ha, och vilken typ av karakteristik jag vill ha från min bil.

Personligen gillar jag högvarviga sugande bilmotorer och lite mer mjukt och landsvägs betonat.

Ur mitt perspektiv är effekten enbart ett problem när jag pratar med icke invigda, jag har haft en tendens att växa vid 4.5k varv för att de börjar acca för mycket över det på allmän väg. Då har jag sugtrimmad Pinto, 3.62 bakaxel och en relativt tung bil.

Räcker det med en BP motor på ca 160 hk, och du har lite tight budget då är en Mazda singel donator en bra väg.

Vill du ha lite mer effekt och lättare drivlina, så är NC Miata trevlig såg att det fanns sunkiga sådana för under 2k pund.

Det går också utmärkta att bara köpa en lös 2.5 duratec och en Mazda låda för rimliga pengar, är nog hetaste alternativet för en sjua just nu enligt mig.

Framspindeln från en sierra fungerar i en sjua men är aningen tung med bara OK geometri och en bult cirkel som ger dyra fälgar. Där borde Mazdan vara bättre.

Bakaxelklump hade jag föredragit sierra för att den är smidigare att installera, skulle du gå på GBS så hade de iallafall förut en ganska rå metod att installlera den. Det sagt är det nog liten skillnad i utväxlingar eller tillgänglighet för diffar.

För mig hade valet mellan MK och GBS varit en kombination av estetik och dagsform hos företagen, vem svarar på tilltal och vilken av bilarna som ger mest habegär.

Jag valde GBS men det var 2010, priser har ändrats och så har min smak.

Posted

Tpau, stort tack för väldigt värdefull info och det tycks ju vara lite plus och minus när man jämför Ford kontra Mazda. 
Jag har landat i att bygga en sportig glassätarbil men ingen bil för race. ( börjar bli för gammal 🫣😅) Jag gillar dessutom lågvarviga och lite större motorer, så jag siktar på att åtminstone ha i en 3liters 6a och gärna på längden om det går. Alternativet är väl en V6 men inget är ännu hugget i sten. Slutar kanske med en 1,6 liters Miata motor för enkelhetens skull eller en orörd original Miata 😅

men du nämnde även komponenter från NC? Skulle det gå att använda grejor från den… tillverkarna pekar ju på NB ?? 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...