LUPUS Posted November 3 Share Posted November 3 (edited) lite funderingar inför nästa bygge Ren lag tolkning alltså Finns det någon på transport styrelsen / SFRO som tolkat eller ens funderat på hur man hanterar funktioner så som hjul motorer och därmed vissa säkerhets utmaningar på amatörbyggen . Mao alla hjul kan ha olika moment som är styrda populärt kallat trq-vectoring i princip så kan man ju styra ett sådant fordon ” by wire” även om styrningen i sig är konventionell Edited November 3 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 3 Share Posted November 3 Kort sagt, nej, det är inget som konkret diskuterats. Jag skulle säga att man får ta avstamp i en av grundreglerna; 3 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon ska vara trafiksäkert och vad avser material, konstruktion och utförande vara byggt på ett sätt som ger godtagbar trafiksäkerhet. Dess köregenskaper ska vara sådana att trafiksäkerheten tillgodoses upp till fordonets konstruktiva största hastighet. Den täcker ganska mycket men det är klart att det blir en del specifika saker att ta hänsyn till om man har drivande hjul som teoretiskt sett kan bete sig lite som de vill. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 3 Author Share Posted November 3 Det är väl mera fel som är problemet , vid fungerande system skall det inte vara några problem . men den lagtexten duger nog som utgångs punkt . Strävar man bara efter ”Ingen drivning” åt något håll brukar det ju anses som fel säkert i grunden ( som vilken soppa pump som helst kan ju stanna ) jag kanske över tänkte 🤔 problemet tack för svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.