Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

lite funderingar inför nästa bygge 

Ren lag tolkning alltså 

 


Finns det någon på transport styrelsen / SFRO som tolkat eller ens funderat på hur man hanterar funktioner så som hjul motorer och därmed vissa säkerhets utmaningar på amatörbyggen .  Mao alla hjul kan ha olika moment som är styrda populärt kallat trq-vectoring 
 

i princip så kan man ju styra ett sådant fordon ” by wire” även om styrningen i sig är konventionell 

 

Edited by LUPUS
Posted

Kort sagt, nej, det är inget som konkret diskuterats.

Jag skulle säga att man får ta avstamp i en av grundreglerna;

3 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon ska vara trafiksäkert och vad avser material, konstruktion och utförande vara byggt på ett sätt som ger godtagbar trafiksäkerhet. Dess köregenskaper ska vara sådana att trafiksäkerheten tillgodoses upp till fordonets konstruktiva största hastighet.

Den täcker ganska mycket men det är klart att det blir en del specifika saker att ta hänsyn till om man har drivande hjul som teoretiskt sett kan bete sig lite som de vill.

Gustaf

 

Posted

Det är väl mera fel som är problemet , vid fungerande system skall det inte vara några problem . 
men den lagtexten duger nog som utgångs punkt . Strävar man bara efter ”Ingen drivning” åt något håll brukar det ju anses som fel säkert i grunden ( som vilken soppa pump som helst kan ju stanna ) 

jag kanske över tänkte 🤔 problemet 

 

tack för svar 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...