Jump to content

Recommended Posts

Posted

Go kväll,

Ska snart lämna tillbaka tjänstepulkan och har en liten buckla på motorhuven, skulle vilja se om det går att dra/massera ut den.
Vet ni någon i området (Alingsås/Borås/Trollhättan/Göteborg/...) som kan göra sånt?

Har sett riktnings-kit (biltema t.ex.) som man limmar en propp och drar med den.
Funkar dom?

Svårt med foto på sånt här men ett försök 😉

image.thumb.png.6d870186aa842b3dfaf50a43bf32d917.png

/ Jocke

Posted

Kollat en del videos om PDR (Paintless Dent Repair) så chansade att köpa ett Biltema-kit idag....får testa lite. Annars har jag fått nys om en kille som kommer förbi lokala Volvo ÅF emellanåt....eller så får jag pynta riktning/lack (vagnskadeförsäkring)

Posted (edited)

Det där är en liten djungel. t ex. så ska du inte betala återförsäljaren för bucklor utan det ska komma från leasingfirman. och en viss mängd bucklor ingår i normalt slitage men många firmor låter leasingtagaren få betala deras kostnad för att iordningställa bilen inför nästa försäljning. kolla med konsumentombudsmannen så kan du säkert slippa lite onödiga kostnader. vill du dra ut bucklan själv så finns ju bosse bildoktormetoden ! limma på en smältlimstav och låt den kallna ordentligt dr sen ut bucklan med en serie försiktiga ryck, akta så att du inte repar lacken med något verktyg bara. Sen gäller det att få bort allt lim och polera lacken igen 

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/problem-med-leasad-bil-eller-leasingavtal/

Edited by Kjelland28
Posted

Jag har kört tjänstebil i ca 18 år som anställd på AB Volvo. Där är det Volvo Bil som är ÅF och där man hämtar/lämnar. Dom har varit galet petiga, tror jag har fått byte av framruta varje gång (ej pga stenskott utan att dom har ansett den vara "blästrad"). Har ju för varit skitsamma då AB Volvo tar kostnaden

Sedan ett antal år så kör jag tjänstebil (Polestar 2) i mitt egna AB. Då blir det lite extra intressant att slippa extra kostnader då firmans pengar är typ "mina".

Köpte som sagt ett kit där man limmar fast en plugg med smältlim och sen en dragstång, det är nog liknande bosse bildoktorn. Så blir att testa..

Posted

Som du kunde se i länken så är det leasing bolaget som, om det finns något som kan ligga utanför normalt på en bil som körts i normalt bruk, ska begära ersättning, Bil-Nilsson eller vem det nu är som du hämtat bilen hos är bara en leverantör till leasingbolaget och dom har ingen rätt att kräva dig på pengar för ev. skador. 🙂 Bara att säga att du enbart tar emot fakturor från leasing bolaget när det gäller bilen. 

 

Posted (edited)

Jag håller med dig Kjell men om det klassas som ett försäkringsärende så skadebesiktigas bilen hos en av förskringsbolagets utsedda partners och självrisken betalas till reparationsstället (ej till leasingbolaget). Övriga kostnader/avgifter som t.ex. saknade nycklar, takräcke,..etc så kommer det från leasingbolaget.

Försökte idag med min lilla buckla men nja, lite bättre men inte bra. Antingen får jag hjälp eller så är det bara att åka in och ta ev smäll. Dock bör Volvo Bil Gbg (alltså inte Bil Nilsson) kunna lägga 30-45 min på att massera ut denna och inte kräva lack etc.....men får se var det landar

Edited by Jocke4U

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...