Jump to content

Volvo B5204 S och M90 Låda.... synpunkter?


Theladon

Recommended Posts

Sitter här och ritar på mitt locost project och har lite funderingar om motorval.

Jag satte en regel innan jag började att försöka använda så många lättilgängliga delar som möjligt, helst svenska.

Därför kom idén med en 2 liters Volvo 850 femma upp, 2 liters sugmotorn är ju på ca 140 kus så lagligt å bra borde det bli med. :hypocrite:

Tydligen skall ju M90 lådan från en vitmotor passa rakt på 850 spisen.

Känns som ett vettigt alternativ, åtminstone på pappret.... :blink:

Synpunkter, någon?

//Andreas

Edit: M90 från vitmotor (960) va de ja!...FINNS INGA!

Men jag antar att en låda från 940 med adapter borde funka med.

Edited by Theladon
Link to comment
Share on other sites

Skissar själv på en liknande kombination, har en B5254 ifrån en GLT och en M90H ifrån en 960 ('97) och den, som du säger är bara att bulta på, men inte lätta att hitta.. :(

En nackdel med M90'n är att den ganska bred jämfört med ex. Ford's typ 9, den är något kortare däremot om jag inte tar fel!, B525x med en M90 väger ju en del trots att dom är helt i alu. oxå!

Men ljudet ifrån 5'an är rätt mysigt! :thumbup:, å så är jag lite svag för Volvo! :wub:

Är som sagt oxå på designstadiet så jag kan tyvärr inte säga om det finns några praktiska bekymmer, har teoretiskt inte hittat några iaf.! :D

Link to comment
Share on other sites

Ljudet från volvos femma är MYCKET mulligt :wub:

(i alla fall om man inte stryper ner med massa dämpare och exter, nä freeflowsystem och öppet luftfiler..mumma :)

Det finns en adapter på http://www.klracing.se/ för att få på en M90 från 940 på en vitmotor.

Lär bli billigare...och framförallt VÄLDIGT mycket lättare att få tag på.

//Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger med Volvo 5:a och m90 låda......lite grann svårt att hitta men jag har lyckats...ganska trångt i ett bookchassie men det ska gå bra....om det finns intresse så har jag en adepter från kL-racing liggandes , dom passar inte rakt av utan man måste greja lite med den men det gjort....

Kommer att montera 5 st mikuniförgasare på min 2,5 litersmotor...

snacka om gÖtt ljud..................mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Kommer att montera 5 st mikuniförgasare på min 2,5 litersmotor...

Örongodis! :wohow:, själv håller jag på och snickrar på en modell till ett spjällhus som jag så småningom ska sandgjuta i aluminium, gjorde lite expriment för ca. ett år sedan som verkade lovande, men det ligger en bit fram i tiden.. får nog dras med det stora originalinsuget tills vidare så att jag ser att allt funkar. Lätt att drömma bort sig! ;)

Link to comment
Share on other sites

VÅLVÅDELAR 2005-03-09 21:22

M90H2 4cyl rödmotor 8000kr

M90H2 4-6cyl vitmotor 10000kr

M56H 4-6cyl vitmotor 8000kr (med inbyggd hastighetsmätargivare)

19” BBS Centrumbult Magnesiumfälgar nylackade med nya Pirelli 215/35 14000kr

19” BBS Centrumbult Magnesiumfälgar originallack med regndäck 9000kr

18” AVON slicks 99% gummi kvar 4000kr

17” Pirelli R-däck 225/45 85% mönster kvar 4000kr

17” Bridgestone R-däck RE540S 225/45 95% mönster kvar 6000kr

Volvo 940 -98 styrväxel servo fabriksny 2500kr

Stort parti volvo M40,41,45,46,47 delar inklusive 10st demonteringsobjekt samt massor av sprängkåpor. Massor nya delar främst för M45 och m56 till ett uppskattat värde av över 100000kr hos volvo. 15000kr OBS! inget säljs löst!

En guldgruva för en växellådsrenoverare!

VDO 5" varvräknare med shiftlite och minne, NY 2500kr

850 Turbo bakvinge med bromsljus, 1000kr

B21 -78 Fabriksny komplett motor med sprut, start och generator 10000kr

Prutare och snackare undanbedes!

0521-13100 fråga efter pelle

pelle, vänersborg

zaccopelle@spray.se

Denna annons finns på resultatservice

Link to comment
Share on other sites

adapter platta hur och var löser du detta

boxar osv till sprut funkar dessa löst ??? utan absgivare o andra sensorer

eller har du tänkt köra eftersprut o tändning

läste att s80 startar inte om den tappar någon givare

i backspeglen

vore ju inte ql med massa antisladd abs osv osv väger nog ????

mvh

otto

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det beror ju på

vad man skall använda bilen till, En sån motor fungerar säkert aldeles ypperligt i en glassätarbil, men jag skulle satsa på en mycket lättare motor.

Sen så är ju inte växellådorna direkt smidiga heller.'

Räkna med att man kan spara minst 60-80 kg på en annan motor/växelådskombination jagar man vikt ytterligare skall 100 kg inte vara något omöjligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag och en kompis byggde turbo 5a i hans 940 för några år sedan.

Saker vi fick ändra på var.

Oljetråg. Ett kortat 960 tråg med oljesumpen bakom framvagns balken. 850 har ett fyrkantigt tråg. Fick även svetsa om oljeröret. Kanske är enklare att designa bilen efter tråget då den ändå ska byggas. ;)

Vattenröret från vattenpumpen svetsades om.

Fördelarlocket byggdes om för att gå fritt från torpeden. Har även sett bilar som har fördelaren flyttad till framkant på motorn. även här kan man säkert designa bilen efter fördelarlocket.

Elhärvan mellan boxen och motor rensades på allt onödigt som inte hade med motorstyrnig att göra. Boxen måste vara före 1996 för att slippa startspärrar. Tror det gäller alla Volvosprut.

Vi andvände M90 från 960. I dagens läge är en adapter ett billigare alternativ. Tycker även en m47 eller m46 borde hålla i en 7a som inte har så mycket vikt över bakhjulen.

Varför inte montera lågkomp kolvar i en 10 ventilare och en turbo. ;) enligt motor nr så är det då 140hk :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...