kentg Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 Hej! Vad är det för fördelar om man väljer att betala miljöavgiften? Väljer Locostbyggare oftast att betala avgiften eller bygger man med kat, lamdasond o kolkanister? Var placeras katalysatorn ( i en snygg,dyr, fabrikstillverkad ljuddämpare i rostfritt) i så fall? Mvh Kent :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 Fördelen med att betala avgiften är just då att du slipper "kat, lamdasond o kolkanister"... Du kan ju allså ha en hur skitig motor som helst, vilket då såklart både ger fördelar och nakdelar. Katalysatorn sitter ju med fördel mellan grenrör och ljudämpare :) En fråga som varit uppe tidigare är om det finns några kattar som inte så så förbaskat dyra och snygga, men tror det fanns så vettiga alternativ... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 Hej! Vad är det för fördelar om man väljer att betala miljöavgiften? Väljer Locostbyggare oftast att betala avgiften eller bygger man med kat, lamdasond o kolkanister? Var placeras katalysatorn ( i en snygg,dyr, fabrikstillverkad ljuddämpare i rostfritt) i så fall? Mvh Kent :thumbup: Våra byggen ! En Volvobaserad Dala7.... Här valde vi en äldre b23 motor från -84 Priset för motor och låda = nästan NADA Däremot ingen avgasrening .... Jag ville absolut ha förgasare till detta bygge. Vi valde då att betala miljöavgiften i stället. Efter att hört mig för lite skulle det kunna bli samma pengar att få den ombyggd och avgasrenad med kat, lamdasond o kolkanister mm. Vår Mk Indy.... Här blev det anorlunda. Här betalade vi för en 16v Zetec från -94 med all elektronik,kat, lamdasond o kolkanister mm. Ett dyrare utgångsläge men slipper miljöavgiften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 Jag valde kat av den orsak att jag inte vill betala miljöavgiften och att jag fick tag i en Sierra med kat. Dessutom så tänkte jag på miljön oxå ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 Jag ser inga fördelar med att betala miljöavgiften, det är i de flästa fall bra nog mycket mer åengar än vad en avgasrenad motor kostar, och ger inga egentliga fördelar. Sen finns det jättefina kattar, kolla på jontes, har även sett ett par med katalysator inbyggd i främre delen av ljudämparen, synns inte alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 Jag ser inga fördelar med att betala miljöavgiften, --klipp-- Hur gör man om man vill ha tex, Weber el Delorto förgasarmotor då ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 Hej Man är ju inte helt "fri" från avgaskrav om man pröjsar dispensavgift, 4,5% CO och sluten vevhusventilation gäller ändå. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kentg Posted March 7, 2005 Author Share Posted March 7, 2005 HejMan är ju inte helt "fri" från avgaskrav om man pröjsar dispensavgift, 4,5% CO och sluten vevhusventilation gäller ändå. /Gustaf Hej Gustaf! Det är alltså 4,5% CO o sluten vevhusvent som gäller när man betalar miljöavgift. Tack för svaret. :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kentg Posted March 7, 2005 Author Share Posted March 7, 2005 Hej! Vad är det för fördelar om man väljer att betala miljöavgiften? Väljer Locostbyggare oftast att betala avgiften eller bygger man med kat, lamdasond o kolkanister? Var placeras katalysatorn ( i en snygg,dyr, fabrikstillverkad ljuddämpare i rostfritt) i så fall? Mvh Kent :thumbup: Våra byggen ! En Volvobaserad Dala7.... Här valde vi en äldre b23 motor från -84 Priset för motor och låda = nästan NADA Däremot ingen avgasrening .... Jag ville absolut ha förgasare till detta bygge. Vi valde då att betala miljöavgiften i stället. Efter att hört mig för lite skulle det kunna bli samma pengar att få den ombyggd och avgasrenad med kat, lamdasond o kolkanister mm. Vår Mk Indy.... Här blev det anorlunda. Här betalade vi för en 16v Zetec från -94 med all elektronik,kat, lamdasond o kolkanister mm. Ett dyrare utgångsläge men slipper miljöavgiften. Jag har ju en Pintomotor -87 från donatorbilen. Det har 115 hk och -87:an är visst en bra grund för att vässa upp lite. Jag har tänkt att motorn får vara orginal till att börja men att andningen förbättras lite med bättre filter o avgassystem än orginal. Senare ska motorn få sig en genomgång o vässas lite så att den blir lite rappare. Det finns ju så mycket annat som behöver fixas vid sevenbygge. Alternativet är ju som ni har gjort med en 16 v Zetec med hela paketet. Har ni köpt den på skroten eller hel bil och demonterat? Det är ju en hel del grejor som ska med o dessutom ska dom fungera. Det gör det ju om man köper bilen besiktigad o klar. Mondeo komplett ligger på 15-18 tkr och dom motorer jag frågat på skroten ligger på (utan att prutat o kollat närmare) runt 10 tkr inkl. motorstyrning men utan kat, lamda o kolkanister. Hur gjorde ni? Zetec är ju förstås lättare,modernare och renare förstås men det ser ut att sticka iväg i pengar. Hälsningar Kent :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 Jag ser inga fördelar med att betala miljöavgiften, --klipp-- Hur gör man om man vill ha tex, Weber el Delorto förgasarmotor då ;) Ja, då bygger man med Delorto, eller weeber, och pröjsar miljöavgiften. Då är det ju för att man vill ha särskilda förgasare. Och vill man ha nåntig är det ett starkt skäl, men jag ser ingen fördel med förgasare, framför motsvarande insprut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 Alternativet är ju som ni har gjort med en 16 v Zetec med hela paketet. Har ni köpt den på skroten eller hel bil och demonterat? Det är ju en hel del grejor som ska med o dessutom ska dom fungera. Det gör det ju om man köper bilen besiktigad o klar. Mondeo komplett ligger på 15-18 tkr och dom motorer jag frågat på skroten ligger på (utan att prutat o kollat närmare) runt 10 tkr inkl. motorstyrning men utan kat, lamda o kolkanister. Hur gjorde ni?Zetec är ju förstås lättare,modernare och renare förstås men det ser ut att sticka iväg i pengar. Hälsningar Kent :thumbup: Vi köpte en krockad Escort -94:a och plockade allt det vi ville ha och sålde resten till rallyåkare som ville ha reservdelar ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kentg Posted March 7, 2005 Author Share Posted March 7, 2005 Alternativet är ju som ni har gjort med en 16 v Zetec med hela paketet. Har ni köpt den på skroten eller hel bil och demonterat? Det är ju en hel del grejor som ska med o dessutom ska dom fungera. Det gör det ju om man köper bilen besiktigad o klar. Mondeo komplett ligger på 15-18 tkr och dom motorer jag frågat på skroten ligger på (utan att prutat o kollat närmare) runt 10 tkr inkl. motorstyrning men utan kat, lamda o kolkanister. Hur gjorde ni? Zetec är ju förstås lättare,modernare och renare förstås men det ser ut att sticka iväg i pengar. Hälsningar Kent :thumbup: Vi köpte en krockad Escort -94:a och plockade allt det vi ville ha och sålde resten till rallyåkare som ville ha reservdelar ! Det är ingen dum idé det där. :wohow: Hälsn Kent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.