Jump to content

En massa frågor...


Marcus a

Recommended Posts

Hej hej...

Efter provkörningen idag så har jag konstaterat att en del slangar borde kanske kopplas in :)

Så här följer en del bilder med tillhörande frågor :

Vi börjar med vacumslangarna på insuget m.m.

Har markerat anslutningarna på bilden med siffro och skulle då vilja veta vart dom ska kopplas in och om det är någon jag har glömt...

1: vevhusventliationen vart ska den?

2: vacum som ska vart?

3: bränsletryksregulators plutten vart ska den?

4: vacum plutt här också om ska vart?

5: bromsservon

post-4-1109856449.jpg

Link to comment
Share on other sites

Undrar också vad det här är för grejor, vad dom ska vara och vad dom har för funktion...

1: Hör väl till air puls systemet, har inget sånt hur gör jag då? kommer man igenom besiktingen utan?

2:en stor ful plast grej :) vad?

3: någon slags magnetventil ser det ut som tycker jag.

4: ja vad är det och vart ska den?

post-4-1109856661.jpg

Link to comment
Share on other sites

Undrar också vad det här är för grejor, vad dom ska vara och vad dom har för funktion...

1: Hör väl till air puls systemet, har inget sånt hur gör jag då? kommer man igenom besiktingen utan?

2:en stor ful plast grej :) vad?

3: någon slags magnetventil ser det ut som tycker jag.

4: ja vad är det och vart ska den?

Lite mörk bild men nu ska vi se.

Du kan slopa Airpulse systemet helt och likaså nr 4

Pixbo ska ha full koll nu på allt detta, han har just fixat med detta ;)

Link to comment
Share on other sites

Lambda senorn vart på grenröret bör den sitta och vart ska sladdarna kopplas in för att fungera..

Hittar den inte i kopplings schemat, men är kanske helt fel ute:)?

Den bör väl sitta efter det alla rören går ihop och det ska finnas en kontakt över till denna i sladdhärvan (rund kontakt)

Link to comment
Share on other sites

okej, får man igenom besiktingen med avgaskrav å allt utan air puls systemet?

Sätter lambdan mitt på "kollektorn" då...

Har dragit ett helt nytt el system så inga kontakter som inte har med insrputingen är typ inte med :)

Link to comment
Share on other sites

okej, får man igenom besiktingen med avgaskrav å allt utan air puls systemet?

Sätter lambdan mitt på "kollektorn" då...

Har dragit ett helt nytt el system så inga kontakter som inte har med insrputingen är typ inte med :)

Jepp du får igenom det så, det fick iaf jag ;)

Har du Haynesmanualen och kopplar efter?

Link to comment
Share on other sites

Inget fel alls, jag kan kolla ikväll när jag har kommit hem vart Lambdasonden ska ta vägen i elschemat.

Ja du *s*tror den har något med reningen av avgaserna vid start av kall motor. Åtgärdas vid reg besiktningen med en ordentlig varmkörd motor ;)

Link to comment
Share on other sites

Hoppas på det:)

Kom på en fråga till....

Har en kylare från en nissan micra från slutet på 80 talet tror jag som sitter på min bil.

Det är en sån med påfylningslock på kylaren, Ska man ha expansionskärl med påfyllning också... Eller hur funkar det?

Link to comment
Share on other sites

*s*

precis som jag har det :D

Jag har ett expansionskärl från en SEAT sitter i min bil. Det går en slang från det kärlet till kylaren vid påfyllnadslocket.

Jag tog bort den där lilla som sitter på kylaren eftersom det inte fick plats.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Lite risig upplösning på bilderna men...

Bild nr 1:

1. Dras till röret mellan mängdmätare och luftfiltret

2. Vacuumanslutning till exempelvis flamfällan från vevhuset

3. Kopplas till vakuumanslutningen 4

5. Svårt att se men är det vakuum till servot du menar, dra det till pluggen "bakom" 4.

Bild 2 är för otydlig för att jag ska kunna se vad allt är...

När det gäller elschema så täcker inte Haynes Pinto med kat (såldes ju bara i Sverige och Schweiz). Nu hittar jag inte mitt kompletta schema med signalen till lambdasonden ska vara en brun-vit kabel till stift 29. Förvärmningen till sonden går på stift 37 (svart) och signaljorden förmodligen till stift 26 (brun-svart).

Pulsairsystemet drar in luft i avgaserna så att de förbränns ytterligare i grenröret.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Lite risig upplösning på bilderna men...

Bild nr 1:

1. Dras till röret mellan mängdmätare och luftfiltret

2. Vacuumanslutning till exempelvis flamfällan från vevhuset

3. Kopplas till vakuumanslutningen 4

5. Svårt att se men är det vakuum till servot du menar, dra det till pluggen "bakom" 4.

Bild 2 är för otydlig för att jag ska kunna se vad allt är...

När det gäller elschema så täcker inte Haynes Pinto med kat (såldes ju bara i Sverige och Schweiz). Nu hittar jag inte mitt kompletta schema med signalen till lambdasonden ska vara en brun-vit kabel till stift 29. Förvärmningen till sonden går på stift 37 (svart) och signaljorden förmodligen till stift 26 (brun-svart).

Pulsairsystemet drar in luft i avgaserna så att de förbränns ytterligare i grenröret.

/Gustaf

Får tacka för det gustaf...

Drog ner på kvalliteten för att har bara tillgång till modem för tillfälet, men snålade kanske lite för mycket :) ska fixa nya bilder så vill jag gärna ha svar då ist :)

Är med på nästan allt nu...

Flamfällan från vevhuset hur ser den ut och vart sitter den :)?

Anslutningen för bromsserrvon ska alls sitta i det hål där det inte finns någon anslutning plutt, det satt ju en bromsservo i forden som jag tog grejorna ifrån, vart var den anlsuten isf?

Anslutnigen för lambdan kan jag koppla så som du säger eller är du osäker:)?

Jonte du får gärna kolla om du får någon tid över :)?

Link to comment
Share on other sites

Så nu har jag tagit nya kort på grejorna, hoppas det syns bättre :)

Har märkt med finna färger...

Kollade på lambda sensor också, det var 4 sladdar.

Två vitta en svart och en grå så vart ska dom ?

post-4-1109883468.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så nu har jag tagit nya kort på grejorna, hoppas det syns bättre :)

Har märkt med finna färger...

Kollade på lambda sensor också, det var 4 sladdar.

Två vitta en svart och en grå så vart ska dom ?

post-4-1109883558.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Flamfällan sitter på blocket under insuget, en runt plåtburk.

Visst har du kabelhärvan till motorn? Då passar kontakten till lambdasonden bara på ett ställe... Har du inte kabelhärva till en motor med kat, skaffa det, det skiljer rätt mycket på dem... Svart ska vara signal plus, grå signal minus, och de vita är till förvärmningen (polariteten spelar ingen roll). Signaljorden ska förresten till stift 49 enligt ett schema jag hittade nu.

Hade bilen som motorn kommer från bromsservo? Inte ABS? Hursomhelst, servots vakuumledning ska bara kopplas till insuget, var spelar inte så stor roll.

På bilden är det röda och bruna kolkanistersystemet, den röda ringen innehåller en av magnetventilerna som styr systemet. Det blå och gröna hör till pulsairsystemet.

När man använder en Pinto med kat måste man komma ihåg att det är mycket fler prylar än på en Pinto utan kat som ska kopplas in. Det är magnetventilerna till kolkanistersystemet, MAP-sensor och hastighetsgivare, till exempel.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kabelhärvan har jag kvar men använder den inte. Har du möjligt ett schema som

man skulle kunna få en kopia på? eller vet du vart man kan få tag på det?

Har kollat med ford och dom har inte och vet inte vart man kan få tag på det

heller. Skulle underlätta en hel del om jag kunnde få en sådan:)

där borde väll

Bilen är jag ganska säker på att det vara servo på den men är dock inte helt

säker när du ifrågsätter det :) hur som helst så ska den bara in på insugets vacumanslutningar.

Skiter då totalt i air pulsen (puls air)...

Edited by Marcus a
Link to comment
Share on other sites

Kabelhärvan har jag kvar men använder den inte. Har du möjligt ett schema som

man skulle kunna få en kopia på? eller vet du vart man kan få tag på det?

Har kollat med ford och dom har inte och vet inte vart man kan få tag på det

heller. Skulle underlätta en hel del om jag kunnde få en sådan:)

där borde väll

Bilen är jag ganska säker på att det vara servo på den men är dock inte helt

säcker när du ifrågsätter det :) hur som helst så ska den bara in på insugets vacumanslutningar.

Skiter då totalt i air pulsen...

Jag är också intresserad av lite Ford Sierra 87-88 el-scheman om det är ngn, som har i tex pdf el likn, :D

Link to comment
Share on other sites

Det kan säkert var något som passa... får inte upp allt men ska hem nu och där finns det snabbar uppkoppling så det löser sej för hoppningsvis då :)

Får tacka så mycket sålänge

Ska kolla om det löser sej nu...

Men undrar nu också hur man kopplar in kolkanistersystemet!!!

//m

Link to comment
Share on other sites

Om jag då fattat det rätt så kan man koppla på ett T på returen till tanken och sätta kolkanisten där och andra änden till en anslutning på insuget och magnetventilen där imellan???

Link to comment
Share on other sites

Nä nu är jag inte med längre :)

kolkanisten är den större furkantiga grejen som är inringad i brun på bilden?

Under den finns två hål vad ska vart?

Vad är den andra runda grejen som sitter brevid och den plutten dom sitter under...

Måste ha BRA svar :)

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om jag har bra svar men....

Jag har bara 1 anslutning på mitt kolkanisterfilter

Sedan en slang som går till den runda burken i ena

änden och sedan fortsätter det upp till gasspjället. Den ska in strax under

spjällägessensorn på spjället.

Link to comment
Share on other sites

Vilka av er har erfarenhet av Zetec ?

Vad man kan ta bort och vad som måste vara kvar av alla slangar, givare mm...... :blink:

Jag som avgudar den gamla, enkla, råa förgasarmotorn, får värsta ångestatacken när jag ser massor av givare, vacumslangar och elektronik :lol:

Men nu så skall jag prova ändå ! :D

Link to comment
Share on other sites

Det är två hål under, tror jag iaf :)

Du har inte någon bild där man ser hur allt är kopplat?

Skulle vara jätte bra om du kunde fixa det...

Visst kan du få en bild.

Tror dock inte att den säger förtydligar mycket mer :D

post-4-1110140914.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ford har visst elschema till Sierra med Pinto och kat, det är därifrån min papperskopia (som jag inte hittar längre, undrar om någon lånat den) kommer. Det gäller bara att få tag på en mek eller liknande som orkar ta fram det.

I länken ovan ligger väl Haynes elscheman tror jag och där ingår som sagt inte Pinto med kat.

Kolkanistern ska dels kopplas till tankens avluftning (inte returen från motorn...), dels till insuget. En idé är kanske att kolla på en intakt bil på skroten, det kan vara lättare än att försöka beskriva det över nätet.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. jag har problem med att tanka se documentet efter jag tankat ner det.. :icon_blink:

jag mailade det till Jonte då det kan vara bra att ha i "filarkivet" vi tänkt starta.. :)

sålänge kan ni tanka den härifrån om ni oxså har problem med nertankningen...

pinto_kat.pdf

Link to comment
Share on other sites

Tyckte det stog att det var katalysator på schemana men det var samma som jag hade så det var det tydligen inte:)

Får tacka så mycket gustaf för schemat... Verkar ju vara kannon!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...