Marcus a Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 Hej hej... Efter provkörningen idag så har jag konstaterat att en del slangar borde kanske kopplas in :) Så här följer en del bilder med tillhörande frågor : Vi börjar med vacumslangarna på insuget m.m. Har markerat anslutningarna på bilden med siffro och skulle då vilja veta vart dom ska kopplas in och om det är någon jag har glömt... 1: vevhusventliationen vart ska den? 2: vacum som ska vart? 3: bränsletryksregulators plutten vart ska den? 4: vacum plutt här också om ska vart? 5: bromsservon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 3, 2005 Author Share Posted March 3, 2005 Undrar också vad det här är för grejor, vad dom ska vara och vad dom har för funktion... 1: Hör väl till air puls systemet, har inget sånt hur gör jag då? kommer man igenom besiktingen utan? 2:en stor ful plast grej :) vad? 3: någon slags magnetventil ser det ut som tycker jag. 4: ja vad är det och vart ska den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 3, 2005 Author Share Posted March 3, 2005 Lambda senorn vart på grenröret bör den sitta och vart ska sladdarna kopplas in för att fungera.. Hittar den inte i kopplings schemat, men är kanske helt fel ute:)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 Undrar också vad det här är för grejor, vad dom ska vara och vad dom har för funktion...1: Hör väl till air puls systemet, har inget sånt hur gör jag då? kommer man igenom besiktingen utan? 2:en stor ful plast grej :) vad? 3: någon slags magnetventil ser det ut som tycker jag. 4: ja vad är det och vart ska den? Lite mörk bild men nu ska vi se. Du kan slopa Airpulse systemet helt och likaså nr 4 Pixbo ska ha full koll nu på allt detta, han har just fixat med detta ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 Lambda senorn vart på grenröret bör den sitta och vart ska sladdarna kopplas in för att fungera..Hittar den inte i kopplings schemat, men är kanske helt fel ute:)? Den bör väl sitta efter det alla rören går ihop och det ska finnas en kontakt över till denna i sladdhärvan (rund kontakt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 3, 2005 Author Share Posted March 3, 2005 okej, får man igenom besiktingen med avgaskrav å allt utan air puls systemet? Sätter lambdan mitt på "kollektorn" då... Har dragit ett helt nytt el system så inga kontakter som inte har med insrputingen är typ inte med :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 okej, får man igenom besiktingen med avgaskrav å allt utan air puls systemet?Sätter lambdan mitt på "kollektorn" då... Har dragit ett helt nytt el system så inga kontakter som inte har med insrputingen är typ inte med :) Jepp du får igenom det så, det fick iaf jag ;) Har du Haynesmanualen och kopplar efter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 3, 2005 Author Share Posted March 3, 2005 Japp den har jag... Något fel med den? Vad fyller air puls systemet för funktion då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 Inget fel alls, jag kan kolla ikväll när jag har kommit hem vart Lambdasonden ska ta vägen i elschemat. Ja du *s*tror den har något med reningen av avgaserna vid start av kall motor. Åtgärdas vid reg besiktningen med en ordentlig varmkörd motor ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 3, 2005 Author Share Posted March 3, 2005 Hoppas på det:) Kom på en fråga till.... Har en kylare från en nissan micra från slutet på 80 talet tror jag som sitter på min bil. Det är en sån med påfylningslock på kylaren, Ska man ha expansionskärl med påfyllning också... Eller hur funkar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 *s* precis som jag har det :D Jag har ett expansionskärl från en SEAT sitter i min bil. Det går en slang från det kärlet till kylaren vid påfyllnadslocket. Jag tog bort den där lilla som sitter på kylaren eftersom det inte fick plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 Hej Lite risig upplösning på bilderna men... Bild nr 1: 1. Dras till röret mellan mängdmätare och luftfiltret 2. Vacuumanslutning till exempelvis flamfällan från vevhuset 3. Kopplas till vakuumanslutningen 4 5. Svårt att se men är det vakuum till servot du menar, dra det till pluggen "bakom" 4. Bild 2 är för otydlig för att jag ska kunna se vad allt är... När det gäller elschema så täcker inte Haynes Pinto med kat (såldes ju bara i Sverige och Schweiz). Nu hittar jag inte mitt kompletta schema med signalen till lambdasonden ska vara en brun-vit kabel till stift 29. Förvärmningen till sonden går på stift 37 (svart) och signaljorden förmodligen till stift 26 (brun-svart). Pulsairsystemet drar in luft i avgaserna så att de förbränns ytterligare i grenröret. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 3, 2005 Author Share Posted March 3, 2005 HejLite risig upplösning på bilderna men... Bild nr 1: 1. Dras till röret mellan mängdmätare och luftfiltret 2. Vacuumanslutning till exempelvis flamfällan från vevhuset 3. Kopplas till vakuumanslutningen 4 5. Svårt att se men är det vakuum till servot du menar, dra det till pluggen "bakom" 4. Bild 2 är för otydlig för att jag ska kunna se vad allt är... När det gäller elschema så täcker inte Haynes Pinto med kat (såldes ju bara i Sverige och Schweiz). Nu hittar jag inte mitt kompletta schema med signalen till lambdasonden ska vara en brun-vit kabel till stift 29. Förvärmningen till sonden går på stift 37 (svart) och signaljorden förmodligen till stift 26 (brun-svart). Pulsairsystemet drar in luft i avgaserna så att de förbränns ytterligare i grenröret. /Gustaf Får tacka för det gustaf... Drog ner på kvalliteten för att har bara tillgång till modem för tillfälet, men snålade kanske lite för mycket :) ska fixa nya bilder så vill jag gärna ha svar då ist :) Är med på nästan allt nu... Flamfällan från vevhuset hur ser den ut och vart sitter den :)? Anslutningen för bromsserrvon ska alls sitta i det hål där det inte finns någon anslutning plutt, det satt ju en bromsservo i forden som jag tog grejorna ifrån, vart var den anlsuten isf? Anslutnigen för lambdan kan jag koppla så som du säger eller är du osäker:)? Jonte du får gärna kolla om du får någon tid över :)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 3, 2005 Author Share Posted March 3, 2005 Så nu har jag tagit nya kort på grejorna, hoppas det syns bättre :) Har märkt med finna färger... Kollade på lambda sensor också, det var 4 sladdar. Två vitta en svart och en grå så vart ska dom ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 3, 2005 Author Share Posted March 3, 2005 Så nu har jag tagit nya kort på grejorna, hoppas det syns bättre :) Har märkt med finna färger... Kollade på lambda sensor också, det var 4 sladdar. Två vitta en svart och en grå så vart ska dom ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 4, 2005 Share Posted March 4, 2005 Hej Flamfällan sitter på blocket under insuget, en runt plåtburk. Visst har du kabelhärvan till motorn? Då passar kontakten till lambdasonden bara på ett ställe... Har du inte kabelhärva till en motor med kat, skaffa det, det skiljer rätt mycket på dem... Svart ska vara signal plus, grå signal minus, och de vita är till förvärmningen (polariteten spelar ingen roll). Signaljorden ska förresten till stift 49 enligt ett schema jag hittade nu. Hade bilen som motorn kommer från bromsservo? Inte ABS? Hursomhelst, servots vakuumledning ska bara kopplas till insuget, var spelar inte så stor roll. På bilden är det röda och bruna kolkanistersystemet, den röda ringen innehåller en av magnetventilerna som styr systemet. Det blå och gröna hör till pulsairsystemet. När man använder en Pinto med kat måste man komma ihåg att det är mycket fler prylar än på en Pinto utan kat som ska kopplas in. Det är magnetventilerna till kolkanistersystemet, MAP-sensor och hastighetsgivare, till exempel. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 4, 2005 Author Share Posted March 4, 2005 (edited) Kabelhärvan har jag kvar men använder den inte. Har du möjligt ett schema som man skulle kunna få en kopia på? eller vet du vart man kan få tag på det? Har kollat med ford och dom har inte och vet inte vart man kan få tag på det heller. Skulle underlätta en hel del om jag kunnde få en sådan:) där borde väll Bilen är jag ganska säker på att det vara servo på den men är dock inte helt säker när du ifrågsätter det :) hur som helst så ska den bara in på insugets vacumanslutningar. Skiter då totalt i air pulsen (puls air)... Edited March 4, 2005 by Marcus a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 4, 2005 Share Posted March 4, 2005 Kabelhärvan har jag kvar men använder den inte. Har du möjligt ett schema som man skulle kunna få en kopia på? eller vet du vart man kan få tag på det? Har kollat med ford och dom har inte och vet inte vart man kan få tag på det heller. Skulle underlätta en hel del om jag kunnde få en sådan:) där borde väll Bilen är jag ganska säker på att det vara servo på den men är dock inte helt säcker när du ifrågsätter det :) hur som helst så ska den bara in på insugets vacumanslutningar. Skiter då totalt i air pulsen... Jag är också intresserad av lite Ford Sierra 87-88 el-scheman om det är ngn, som har i tex pdf el likn, :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted March 4, 2005 Share Posted March 4, 2005 Kolla om det här är nåt av intresse? El scheman Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 4, 2005 Author Share Posted March 4, 2005 Det kan säkert var något som passa... får inte upp allt men ska hem nu och där finns det snabbar uppkoppling så det löser sej för hoppningsvis då :) Får tacka så mycket sålänge Ska kolla om det löser sej nu... Men undrar nu också hur man kopplar in kolkanistersystemet!!! //m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 4, 2005 Share Posted March 4, 2005 En avluftningsslang från tanken går in i kolkanistern via en t-koppling,där slangen på ventilen som du ringat in i rött går vidare till nippel på sidan av insuget. mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 4, 2005 Author Share Posted March 4, 2005 Okej, verkar ju inte så krångligt :) Sitter väl någon kontakt på den också kan jag tänka. Vad fyller den för funktion? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 Kontakten får signal från styrenheten att öppna och släppa in ångor i insuget.Det finns en schematisk bild under F.A.Q. mvh pixbo :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 5, 2005 Author Share Posted March 5, 2005 Får kolla det :) Tack tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 5, 2005 Author Share Posted March 5, 2005 Om jag då fattat det rätt så kan man koppla på ett T på returen till tanken och sätta kolkanisten där och andra änden till en anslutning på insuget och magnetventilen där imellan??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 5, 2005 Author Share Posted March 5, 2005 Nä nu är jag inte med längre :) kolkanisten är den större furkantiga grejen som är inringad i brun på bilden? Under den finns två hål vad ska vart? Vad är den andra runda grejen som sitter brevid och den plutten dom sitter under... Måste ha BRA svar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 Vet inte om jag har bra svar men.... Jag har bara 1 anslutning på mitt kolkanisterfilter Sedan en slang som går till den runda burken i ena änden och sedan fortsätter det upp till gasspjället. Den ska in strax under spjällägessensorn på spjället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 6, 2005 Author Share Posted March 6, 2005 Det är två hål under, tror jag iaf :) Du har inte någon bild där man ser hur allt är kopplat? Skulle vara jätte bra om du kunde fixa det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 Vilka av er har erfarenhet av Zetec ? Vad man kan ta bort och vad som måste vara kvar av alla slangar, givare mm...... :blink: Jag som avgudar den gamla, enkla, råa förgasarmotorn, får värsta ångestatacken när jag ser massor av givare, vacumslangar och elektronik :lol: Men nu så skall jag prova ändå ! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 Det är två hål under, tror jag iaf :)Du har inte någon bild där man ser hur allt är kopplat? Skulle vara jätte bra om du kunde fixa det... Visst kan du få en bild. Tror dock inte att den säger förtydligar mycket mer :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 Ford har visst elschema till Sierra med Pinto och kat, det är därifrån min papperskopia (som jag inte hittar längre, undrar om någon lånat den) kommer. Det gäller bara att få tag på en mek eller liknande som orkar ta fram det. I länken ovan ligger väl Haynes elscheman tror jag och där ingår som sagt inte Pinto med kat. Kolkanistern ska dels kopplas till tankens avluftning (inte returen från motorn...), dels till insuget. En idé är kanske att kolla på en intakt bil på skroten, det kan vara lättare än att försöka beskriva det över nätet. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 Hej Nu hittade jag elschemat, har gjort en halvkass pdf av det men filen är 627 kb så den går väl inte att ladda upp här? Nån med webplats som kan ta emot den på mail? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 maila mig så fixar jag upp den.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Här går det all tanka ner.. obs ca: 640 kb stor.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Hmm.. jag har problem med att tanka se documentet efter jag tankat ner det.. :icon_blink: jag mailade det till Jonte då det kan vara bra att ha i "filarkivet" vi tänkt starta.. :) sålänge kan ni tanka den härifrån om ni oxså har problem med nertankningen... pinto_kat.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 9, 2005 Author Share Posted March 9, 2005 Tyckte det stog att det var katalysator på schemana men det var samma som jag hade så det var det tydligen inte:) Får tacka så mycket gustaf för schemat... Verkar ju vara kannon!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.