Jump to content

Datalogger


DIRAVI

Recommended Posts

Jag har lite planer på att försöka snickra ihop en datalogger.

Eller försöka övertala någon annan att han absolut behöver en, så att han kan göra en extra åt mig, men han har fullt upp att bygga ihop några Megasquirt, för jag behöver ju ett sånt med. sen så håller han ju på att svetsa ram med, så tiden räcker inte just nu.

Så nu tänkte jag fråga er, nån som pysslar lite med elektronik och är intresserad av en Datalogger.

Jag skulle vilja ha en som kan logga ett antal parametrar.

ett antal temperaturer, säg 4-8 st.

4-6 olika tryckvärden, olja och insug, hydraultryck ex bromstryck.

treaxlig accelerations-givare

varvtal + hastighet.

spjällläge

Ja, vad kan man mer behöva för värden. vad för upplösning bör man ha.

display?

Någon som har rekomendationer, önskemål?

Någon som har kunskap att ta tag i planering och rita ihop en lösning som dessutom vill dela med sig av den till oss andra?

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Det beror lite på när ni vill ha grejerna.

Jag håller på med en liknande konstruktion, kommer också att använda MS, men det spelar kanske mindre roll.

Eftersom man håller på med så mycket annat så kommer den antagligen inte att finnas förrän framåt sommaren, men om intresse finns så har jag inget emot att sprida konstruktionen.

Det vore kul att höra vilka parametrar den ska kunna hantera, själv funderar jag på om det inte vore kul att föra över värden till PC efteråt, men då måste man hacka ett program i Windows också så det tar nog lite mer tid.

Själva kretsen byggs runt en PIC så den blir ganska simpel att förändra.

-- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Att ladda över data till en pc behöver inte innebära särskilt mycket windowsprogrammering, själv skulle jag nog föredra om möjligheten att föra över datan via seriel kabel eller motsvarande finns, och sen är det ju enkelt att hantera, min variant skulle förmodligen bygga på MySQL och nåt litet gränssnitt för X, eller nån PHP-lösning, för att plotta det lite snyggt. Men latar man kan man ju använda Openoffice's kalkylark, eller för dem som föredrar EXEL.

Men över till själva loggern.

Jag tycker det vore bra om det gick att logga upp till 15-20 kanaler fördelade på:

4-8 tempkanaler 2-6 tryckvärden varvtal och hastighet, treaxlad accelerationsmätare och spjällläge.

Man kanske kan göra en logger som kan logga ett antal kanaler, kanske 16, som inte i egentlig mening bryr sig om vad man ansluter för givare till respektive kanal, så man teoretiskt skulle kunna koppla in 16 tempgivare om man vill det.

Sen göra olika givare, för olika endamål. Jag vet inte hur de olika digitala givarna fungerar, när jag läste elektronik var det mer "4-20 mA" när man pysslade med mätutrustning.

Kan det vara så enkelt att en digital tempgivare pratar samma språk med centralenheten som en digital tryckgivare. isåfall så kanske det räcker med att berätta för centralenheten vilket mätvärde givaren har, och man skulle kunna göra det från PC.

Sen är det självklart önskvärt med möjlighet att logga många kanaler med hög upplösning länge, men det är kanske realistiskt med möjlighet att spara kanske 8 kanaler med en upplösning på 1 sekund i fem minuter, eller vad kostar lämpligt minne, eller finns det i PIC-processorn.

Sen ställbarhet för vilka kanaler som skall loggas, och upplösning från kanske 1/10 sec till 10 sec, eller vad är rimligt.

Väljer man då att logga *alla* kanaler i max upplösning så blir minnet fort fullt, och väljer man en eller ett par kanaler i min upplösning räcker det längre.

Jag har inte hittat billiga treaxliga accelerationsmätare, men ganska ok pris på tvåaxliga, och man kan kanske ta två (en och en halv) såna.

Men kontentan, jag vill kunna logga lite olika saker, och jämföra.

då är det exempelvis:

Acceleration i tre dimentioner.

Temperaturer: vatten, insugsluft, avgas, olja, kanske bromsskivor om jag skaffar IR-tempgivare

Tryck: laddluft, olja, bromsar, fjädertryck (på en citroen;) )

Motorns varvtal.

Hastighet (kardanens varvtal)

Spjälläge.

Sen vore det bra om den har en display, och några knappar, för att kunna slå av och på de olika kanalerna, samt självklart, en möjlighet att läsa över datan till en dator, räcker med att kunna ta över tabellerna och sedan kan man hantera dem som man vill.

Sen möjlighet att konfigurera själva loggern, altså berätta för den vad och med vilket span en viss kanal registrerar.

ex Kanal 5: Temp 0-150 grader C. Kanal 6 tryck 0-10 Bar och så vidare.

Den typen av konfigurering är ju att föredra om man kan göra från dator, så blir det inte lika hysteriskt knappande. det räcker ju med en enkel tabell som man kan ändra via datorn.

Egentligen två olika typer av konfiguration, en som man bör ha dator för att kunna göra, altså grundinställning för att loggern skall spara korekta värden, och en man bör kunna göra på loggern för att välja vilka kanaler som skall sparas, och hur ofta.

Ojoj, sen är ju frågan om vad som är realistiskt, praktiskt möjligt, och vad som bör stykas. själv ser jag inte delarna som har att göra med Datorbiten som något problem, då det är den miljö jag oftast jobbar i, men vet inte hur avancerat det är att få till exempelvis seriel komunikation för att föra data fram och åter på en PIC-processor.

Sen är det ju som med alla sånahär roliga prylar, man vill helst ha dem i går, men inser att innan sommaren finns endå inte så mycket tid att förverkliga något sånthär.

Hur snabb är en PIC-processor, hur mycket minne kan den hantera, internt? externt? skulle det exempelvis kunna hantera data från 8 kanaler 10 ggr/sec och hur många cyckler skulle den kunna lagra (kanalerXfrekvensXtid)

Hoppas mitt inlägg inte blev alltför virrigt.

//Magnus

Link to comment
Share on other sites

Kretsen jag håller på med gör ungefär det som du frågar efter.

Sensorer är ju alltid lite struligt, jag gillar varianten som ger en pulsad utsignal, med olika bredd på pulserna som mätvärden.

Till dem kan man ha långa kablar och de är relativt okänsliga för störningar.

Finns både för tryck och temp vilket gör konfigurationen ganska enkel.

Prestanda och minneskapacitet räcker bra på någon av de större PIC varianterna så det tror jag inte är något problem.

Kul om du kanske skulle kunna göra den del av projektet som berör Windowsmiljön, jag trivs bättre med assembler och hårdvarunära saker än sånt som PytteMjuk har satt ihop.

Att ha ett RS232 interface är inget större trixande, hastigheten borde ju räcka väl eftersom det inte är några större datamängder som ska över.

Fasen, nu börjar man ju nästan känna pressen att göra projektet klart....

Jag är en fanatiker av analoga instrument och vill egentligen inte ha någon display i bilen, även om det kanske är lättare att ändra i layout på en sådan.

Dock tycker jag att det är läckert att kunna spela upp en logg i de analoga instrumenten i bilen, kan ju vara kul att kolla på efter ett race.

Kombinerar man det med att suga över informationen till en PC för närmare analys så borde kanske det räcka.

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Den programering jag sysslar/sysslt med ligger en bit upp, ganska nära användarna, men i de fall jag byggt grafiska interface har de oftast varit i webmiljö, och det var drygt fem år sedan jag sysslade med Windows (visual basic/visual C++/domino) utan har mest fokuserat på linuxprogramering, borde lägga ner en del tid på att snickra grafiska X-gränssnitt med, har pysslat lite med det men tiden brukar oftast omprioriteras.

Men jag ser det inte som någon omöjlighet att jag skulle kunna ta på mig att svänga ihop konfigureringsverktyg och presentationsverktyg, både i unix-miljö, och till windows.

Självklart så skall du lägga ner lite tid på att få klart detta, jag kan ställa upp med det stöd som jag kan tänkas fixa.

Du som vet vad för givare som finns, eller förstår skilnaden mellan dem i katalogerna, skulle du kunna berätta några exempel (pris) på lämpliga givare.

Accelerationsmätare.

Temgivare med olika mätområde, kanske även IR för mätning på bromsskivor.

Tryckgivare med olika mätområde.

hur gör man med exempelvis TPS- som ju ofta är en potentiometer, då behövs en AD-omvandling.

varvtal förmodar jag man tar signalen till varvräknaren och hastighet den till hastighetsmätaren.

Sen så tycker även jag visarinstrument är trevligast när man kör, men display på loggern ser jag mest som ett redskap för enklare config av loggern, tillsammans med ett par knappar, man behöver ju inte ha den synlig under färd, utan kan placera den uppfälld bakom panelen om man vill.

Det jag vill kunna göra med displayen och knapparna är att markera vilka givare som skall loggas, med vilken upplösning, och start och stopp på loggningen, samt radera minnet. Övrig konfig via seriel kabel.

Link to comment
Share on other sites

kostar lite flis men känner man sig lite rik kan man ju köpa en sådanhära..  :)

MPM Dashlogger

www.wiseunits.com

Min pappas företag som tillverkar lådorna till dem :D

Men jag tycker de saknar vissa viktiga funktioner, och ser att priserna drar iväg uppåt taknocken om man skall ha några givare.

åhhh... kan inte du kolla om vi LocostSweden kan få bra rabatt då ?? :wohow: :whistling:

Link to comment
Share on other sites

kostar lite flis men känner man sig lite rik kan man ju köpa en sådanhära..  :)

MPM Dashlogger

www.wiseunits.com

Min pappas företag som tillverkar lådorna till dem :D

Men jag tycker de saknar vissa viktiga funktioner, och ser att priserna drar iväg uppåt taknocken om man skall ha några givare.

åhhh... kan inte du kolla om vi LocostSweden kan få bra rabatt då ?? :wohow: :whistling:

Hehe, jag tror inte de sälger såna lådor(kapslingar) annat än till kunden som har fått den designad, då det skulle krångla till kundkontakterna lite ;)

Link to comment
Share on other sites

En väldigt intressant diskussion ni fick ihop nu :)

jag ska läsa igenom en sida som handlar om PIC-processorn, sen så ska jag fundera lite på hur jag skulle kunna lösa allt... använder du dig av PIC'en Jonas?? Det verkar nästan vara det bästa att bygga allt runt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sensorer...

Skulle ju skriva lite om sensorer så här kommer lite tankar...

Vad gäller temperatur så finns det två typer som jag gillar, den ena skickar en pulsad signal med olika bredd på pulsen beroende på temperatur, och den andra använder Dallas bussen och ger ifrån sig ett nio bitars ord som beskriver temperaturen.

De varianter som ger en spänning linjär mot temperaturen är känsligare för störningar och kabellängder.

Valet mellan de andra två är väl kanske mest om man vill använda dallas bussen eller inte, den är dock smidig med sin enkla kabeldragning eftersom flera sensorer sitter på samma kabel.

Ett par varianter från Elfa:

Pulsbredd: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=...&dok=227425.htm

Buss: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=...&dok=227567.htm

Vill man mäte tempen utan att röra vid föremålet, med IR avläsning finns det sensorer också så klart, jag har tittat på en från Elfa som dock bara mäter upp till 100 grader, vilket är aningens för lite om vi pratar om bromsskivor. Nackdelen med denna är att temperaturen fås fram genom en 6'gradsekvation, och det är inte kul att lösa i en PIC.

Den finns här: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=...=0&dok=4898.htm

För att mäta acceleration i olika led så finns det hyfsat billiga sensorer, och dyra med beroende på krav så klart. Ett par varianter:

Billig: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=...dok=2021267.htm

Dyrare: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=...=0&dok=9747.htm

För tryck så är det billigast, tror jag, med sensorer som ger en linjär spänning i förhållande till trycket.

Finns ett antal på Elfa också.

En variant: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=...=0&dok=4930.htm

Kärnan i kretsen kommer i mitt fall att vara baserad på någon av de större varianterna i PIC familjen.

En PIC18FXX2, finns här: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=...=0&dok=7220.htm

Lite pyssel att få ihop det är det som sagt, finns det någon på forumet som är en klippa på att göra kretskort layouter så vore det intressant, jag har inte blivit kompis med det riktigt.

Gör det mesta på veroboard...

Lite info i alla fall.

-- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...