Cpt Tuttle Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 Hej! Någon här som har koll på Mazdas wankelmotorer? Om det finns olika modeller, bättre/sämre, billigare/dyrare, vanligare/ovanligare osv. Vad de kan ligga i för priskurs osv. Ja, all info välkommen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 Ganska behändiga motorer som det går att ta ut rikligt med effekt ur, men de är lite tunga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cpt Tuttle Posted February 14, 2005 Author Share Posted February 14, 2005 Vad ligger olika modeller på för vikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 (edited) Ganska behändiga motorer som det går att ta ut rikligt med effekt ur, men de är lite tunga. Utan att ha fakta så skulle jag nog säga att en wankel är nog rätt så mycket lättare än en vanlig fyrcylindrig bilmotor....och vilket ljud man skulle få sen :wub: .... Edited February 14, 2005 by Megablade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 Jag har en viktuppgift på 92kg utan insug och koppling men med svänghjul. Det var en motor från en RX-7 -88 tror jag. (Tegheim på http://forum.wankelregistret.net/ ), Det vill säga en variant av 13B. Jag tror inte det skiljer mycket mellan olika versioner av 13B, det beror mest på kringutrustningen. 12A har ju en cm smalare rotorer, så de borde väga nåt kilo mindre. De väger ju alltså betydligt mer än t.ex. en Suzuki Swift-motor, men mindre än en B23 eller Pinto. Rotorhusen är aluminium, men gavlarna och rotorerna är järn. Jag ska se om jag kan reda ut lite snabbt vad du har för alternativ. 13B finns i fyra olika varianter. Den första som fanns i RX-4 oxh RX-5 och har fyra hål på insugningssidan. Sen den versionen som satt i RX-7 FC (gen 2), den har 6 st insugningsportar. Den förbättrades på ett antal punkter 1989 med bland annat lättare rotorer, så den varvar några 100 varv till. Sedan kom 13B-REW som satt i RX-7 FD (gen 3). Vad REW står för har jag glömt, men det innebär att den har dubbla turbos iaf. Sist kommer den som går under namnet Renesis och sitter i RX-8. På den har avgasportarna flyttats till gavlarna, precis som insugningsportarna. I första generationen RX-7 satt 12A som är som en mindre version av den första generationen 13B. Jag tror man kan räkna med från 3-4000 och uppåt för första generationens 13B eller 12A. Jag har inte stenkoll, så jag rekommenderar att kolla på wankelregistrets forum, så hittar du de som kan dessa motorer på sina fem fingrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 14, 2005 Share Posted February 14, 2005 Enligt en bekant som bytte motor på sin RX7'a för ett antal år sedan fick han betala för 170 kg på frakten, men då ingick svänghjul startmotor och grenrör, samt pallen den låg på och buntbanden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
drzero Posted February 15, 2005 Share Posted February 15, 2005 (edited) wankelmotorer finns det hur mycket info om som helst googla lite så får du se dom väger lite mindre än vanliga fyror, är mindre till storleken, går att varva extremt bra,ger högt effektuttag på liten volym, minns inte om det var 1300cc turbo wankel som fanns med 240häst (original) mazda b13 turbo, men drar en hel del soppa också, har även hört att de ska vara mycket känsliga för spikningar vad jag har hört ska det räcka med EN spikning så ska det vara kört. Edited February 15, 2005 by drzero Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cpt Tuttle Posted February 15, 2005 Author Share Posted February 15, 2005 OK. Låter som att det lutar mer och mer åt wankel om man får tag i en... Är ju ändå 60 kg lättare än en B21... :D 13B verkar ju också ha funnits i någon 90-hästars upplaga, vilket man nu till och med borde få igenom i en sjua... Vore tillika skoj att experimentera med wankel... Vem fan bryr sig om att en sjua drar lite soppa... :twisted: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 15, 2005 Share Posted February 15, 2005 dom varar inte hur länge som helst och är dyra i renovering så i en sommar bil så kunde det vara kul... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted February 15, 2005 Share Posted February 15, 2005 Hittade bild på en westfield med wankel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 15, 2005 Share Posted February 15, 2005 dom varar inte hur länge som helst och är dyra i renovering så i en sommar bil så kunde det vara kul... Dyra och dyra... en kolvmotor är inte så billig att renovera den heller om man ska borra upp och i med överdimensionskolvar, slipa vevaxel, fräsa ventilsäten och allting. En helrenoverad wankel kan hålla väldigt länge om man kör med rätt stift (spikning), inte startar den utan att köra den varm (risk för "carbon lock") och inte misshandlar den allmänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arvika Posted October 13, 2006 Share Posted October 13, 2006 (edited) dom varar inte hur länge som helst och är dyra i renovering så i en sommar bil så kunde det vara kul... Tror du är ute och famlar i mörker... Jag har kört min 7:a 19400 mil nu. Fortfarande orörd motor! Och jag är INTE snäll mot den. Skötar man om dom så går dom hur länge som helst. Som någon skrev längre upp, spikningar är inte bra. Men spikar gör den bara om man laddar på för mycket laddtryck på turbomotorerna, eller om man mappar med för lite soppa. Originalmotorer från 86-89 (6-port N/A) ger 156hk i sjuan. Med ett vettigt avgassystem på en Locost så bör den hamna på runt 180 kusar. Väger runt 100kg. Varvar 8500-9000rpm utan att man tar livet av den. Det andra som inte Wankeln tål upprepade kokningar, det tar spänsten ur tätningarnas fjädrar. Annars är det bara att gasa hur mycket som helst... Helt underbara motorer! Renoveringskostnaderna är också små jämfört med Ottosnurror. Vill man ha mer effekt så är det inte heller några problem. Hållbara turbomotorer på 400hk bygger jag för 50-55000:- Sugmotorer på 250-280hk för ca: 30-35000:-, båda typerna levereras då med Microtech EFI inkluderat i priset. mvh Lars Edited October 13, 2006 by Arvika Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christer Posted October 13, 2006 Share Posted October 13, 2006 Tjena Arvika lars Hur har det gått med din kontakt i japan?? letar efter en rx8 låda 6vxl wankel seven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arvika Posted May 22, 2007 Share Posted May 22, 2007 Längesedan jag var inne här och kollade runt! Och visst går det att få tag på lådor i Japan... Men idag köper man ju en bättre låda från England för dryga 20K Tremecs lådor är oerhört hållbara och desutom mycket prisvärda... Här är en länk till deras sida: tremec Annars är det ju Wankelsnurror jag lägger mest tid på... Finns det något bättre?? :notworthy: mvh Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arvika Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Lyfter denna gamla tråd... Har i vinter möjligheten att bygga ett par motorer om någon är sugen? Om ni sett Christers WankelSeven i sommar? Då vet ni vad jag levererar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 liten fråga...i vilket härad är priset?? och vad ingår i sådant fall??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arvika Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 liten fråga...i vilket härad är priset?? och vad ingår i sådant fall??? Det beror på om du har en stomme att bygga på, eller om du vill att jag skaffar den? Nyckelfärdig Bridgeportad 13B (1308ccm) komplett med programmerbar insprutning hamnar om jag ska fixa hela biten på mellan 40-50' Effekten hamnar då i trakten av 275hk på en N/A motor. Turbomatning ger naturligtvis mycket mer, men är kanske inte det besiktningsvänligaste alternativet i en LoCost. :hypocrite: Upp till 500hk är det inga problem att klämma ur till rimliga priser. Med en periphialportning så ökar effekten med ca. 45hk på en sugmotor. Priset ökar också, då med ca. 5000:-kr. Nackdelen med PP-portning är körbarheten på gata. Tomgången blir enormt orolig och effektkurvan lite spetsigare. Om du själv fixar stomme, sprut osv. så blir allt naturligtvis mycket billigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.