Borken Posted February 5, 2005 Posted February 5, 2005 Ohoj Är det nån som vet vilken gänga det är på flänse på en escortbakaxel? Testade med en standard M10 men se den passade inte. Gängan ser tätare ut än M10 och kanske mindre diameter men det är inte en M8?? Vad bör man ha för skruvar? Den volvokardan jag skall använda har 8mm hål på medbringaren, håller det med 4 M8? Jag antar att man använder 12.9 och gänglåsning. H Borken Quote
Thomas Posted February 5, 2005 Posted February 5, 2005 Engelsk axel = tumskruvar 3/8 unf är ca 9,52mm och 5/16unf ca7,94mm Använd stålkvalite 10,9 eller 12,9 Quote
Borken Posted February 5, 2005 Author Posted February 5, 2005 Tackar! Det är nog en tysk variant =locket bak M10*1 låter mycket sannolikt Men var hittar man sån skruv, verkar inte vara preferens 1? H Borken Quote
Micael Posted February 5, 2005 Posted February 5, 2005 Finns på Sifverts i stockholm. Dock vet jag inte vilken hållfastighet det är, tror att det är 8.8 Quote
Baalzamon Posted February 5, 2005 Posted February 5, 2005 (edited) Jag har ingen aning om hur det ser ut, men det kanske finns en möjlighet att gänga upp till M12? I såna fall är det ju enkelt att hitta bult med högra hållfasthet. Edited February 5, 2005 by Baalzamon Quote
Borken Posted February 5, 2005 Author Posted February 5, 2005 Jepp Har kollat runt lite och det verkar som om m10*1 inte ens är pref 2. Blir nog till att gänga upp som du säger. Känns lite knas då volvomedbringaren hade 8 mm hål? Verkar vara lite i nederkant? Kan meddela att 2 feta stålpuckar är svarvade så nu är snart kardanaxelhelvetet löst..... :thumbup: H Borken Quote
Baalzamon Posted February 5, 2005 Posted February 5, 2005 Skönt att det löst sig med kardanaxeln. Men det blev inte alu ändå alltså? Quote
Borken Posted February 5, 2005 Author Posted February 5, 2005 Näpp, hittade ett ämnesrör i rätt storlek hos den lokala skrothandlaren för rätt pris=0. Men fan vet om jag inte kör alu ändå, om jag hittar bra bitar vill säga :) Quote
Jörgen Posted February 5, 2005 Posted February 5, 2005 I taunus axelns fläns så är det M10x1(tysk) och det för att kunna dra ett högre moment. Borrar du upp för M12 Grov så blir det inte många gängor som kommmer att dra :( Se även till att använda 12.9 klass på bultarna så det håller. Caper :D Quote
Leffe Posted February 6, 2005 Posted February 6, 2005 Bultarna finnes säkert hos din lokala ford handlare och dom är inte dyra,och då får du rätt kvalite också. mvh leffe Quote
Borken Posted February 6, 2005 Author Posted February 6, 2005 Jo jag tänkte på det där fenomenet också! Kankse man skulle ta en fingänga som går enklet att hitta, eller försöka med fordhandlaren. Alternativt gänga ståladaptern och skruva från baksidan. H Borken Quote
Mathias78 Posted February 6, 2005 Posted February 6, 2005 en gäng har full styrka efter 8 gängvarv, så för att få full styrka på en M12x1.75(std) så bör man ha 14mm gänga... en ganska bra tumregel :thumbup: Quote
Borken Posted February 6, 2005 Author Posted February 6, 2005 Då lärde man sig nått nytt igen, jag har nog en gång lärt mig att man ska ha ungefär lika mycket gänga som diametern. Borken Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.