Jump to content

Bubbla-motor??


Kenka

Recommended Posts

Är det någon som provat bygga med motor från en bubbla eller VW-buss? Är ju hyfsat lätta och finns hur mycket trim som helst....

Jag känner inte till någon som byggt med luftkyld motor.

Jag har hållit på att bygga en 110hk bubblamotor. Den hade nog kostat 25000kr att bygga färdigt. Då har jag ändå köpt många delar begagnat och gjort en del arbete själv på toppar osv. Nu håller jag på att sälja det motorbygget för att finansiera sjuan :hypocrite:

Tänk på att för dom pengarna får du en Hayabusamotor......

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte set någon som byggt locost, eller sevenderivat överhuvudtaget, med boxermotor. (förutom lömaxbilarna då)

Ett av problemen kan vara boxermotorernas bredd, som gör att de sticker ut genom karosssidan.

Sen så finns det precis som du säger väldigt mycket trimm yill vw-boxrarna, men det handlar oftast om att skrämma upp en motor som original ligger på 30-40 hkr till kanske det dubbla, sen finns det iochförsig prylar för att plocka ut mycket mer effekt med, men då börjar det handla om hyffsat stora pengar.

Men annars så vore det ju intressant att bygga med boxer, då man kan få riktigt låg tyngdpunkt och en kort motor.

Link to comment
Share on other sites

Men annars så vore det ju intressant att bygga med boxer, då man kan få riktigt låg tyngdpunkt och en kort motor.

Men då är det bättre med en boxersexa från porsche?

men de är dyra.... :icon_angry:

Link to comment
Share on other sites

Hur blir det med lådan? Eller var syftet att bygga en häckmotoriserad seven (mittmotor lär väl bli svårt) :D

Det var därför jag ställde frågan ;) Hade funderingar på om det finns någon vanlig låda som går att koppla ihop med boxermotorn.... Sen har jag ju inte kollat hur det är med bredden på motor kontra chassi, var bara en tanke jag fick när jag var nere i garaget och skruvade i Bajan...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag gillar Dr Porsche och hans koncept. Så inte för att dissa din idé (det finns dock säkert lådor som passar), men bygg en 550 Spyder med mittmotor istället. Fixar jag klart sjuan så blir det nog en sån nästa gång:)

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Audi använde ju en porsche boxer i RS4 eller? visserligen med 4wd men det kunde man kanske också ha? drivaxlarna kommer nog ut lite för långt bak...

hmmm, RS4 har väl antingen V6 med biturbo eller V8 !!

Link to comment
Share on other sites

Men annars så vore det ju intressant att bygga med boxer, då man kan få riktigt låg tyngdpunkt och en kort motor.

Men då är det bättre med en boxersexa från porsche?

men de är dyra.... :icon_angry:

Finns ju många andra vettiga alternativ, exempelvis alfa och subaru.

Problem med växellådor lär det inte bli så stora, är ju bara en adapterplatta så passar vilken motor som helst på vilken låda som helst.

Kan man köra B23 i porchar och bubblor kan man köra bubblamotor mot en typ9 med :)

Om man nu skulle vilja det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...