Jump to content

Vilken motor vill man ha?


Baalzamon

Recommended Posts

Jag har plötsligt kommit till insikt, och förstått vad en del personer här på forumet så många gånger har förklarat. En seven är kul inte för att den har många hästar, utan för att den är liten och lätt och fantastisk på kurvtagning. Det blev plötsligt uppenbart en dag när jag provkörde en bil med 300hk. Den var inte ett dugg skoj, min primära bruksbil med 113hk och mycket bättre väghållning var enormt mycket roligare.

Så mina gamla planer på gjutjärnssexa eller audifemma har liksom ändrats. Nu har jag insett att det är en motor med låg vikt och inte nödvändigtvis många hästar som gäller. Det är underbart att komma till insikt!

Vad för egenskaper vill jag ha på motorn? Den får gärna vara helt i alu och ha 16V. Det skadar ju inte om någon växellåda passar direkt på. Sedan vill jag ha insprutning, men det går ju att bygga själv med MS. Och så hade jag gärna rest den upp, det ser mycket snyggare ut än när motorn är tiltad som den är på de flesta bilar. Sedan är det ju alltid kul med trevligt ljud också, men det blir väll svårt att få ur en fyrcylindrig motor.

Så vad finns det för utbud? Efter mycket sökande här på forumet så är jag mest intresserad av Fiat eller Alfa. Det verkar som om det fanns någon växellåda som passar direkt på fiat TC? Till alfa är det ju värre, dom som inte är framhjulsdrivna har ju lådan bak. Men det går alltid att fixa med en adapterplatta.

Är det italienska motorer som bäst passar mina nuvarande krav, eller finns det andra alternativ som passar ännu bättre? Och i vilka bilar skall jag leta efter Fiat twincam eller Alfas fyrcylindriga som jag såg att ett par killar här på forumet använder?

Sedan återstår det ju att se vad jag gör med mitt förlängda motorrum som är gjort för en rak mustangsexa... Får väll bygga ett extra bagageutrymme eller något.

Link to comment
Share on other sites

hehe.. jo, sedan gör tid sin del oxså.. det man tycker om idag, behöver man inte nödvändigtvis tycka är bra om något år eller så.. :)

val av motor:

alfa som du skriver.. hade en underbar motor i min alfa gulietta.. :wub: dock vxlåda bak.. :icon_blink: bör gå att få billigt..

nissan 200 me turbo ?? bakhjulsdrift från början, bör vara lätt att få tag på, lätt att trimma.. :)

Link to comment
Share on other sites

Alfa är jag verkligen intresserad av. Kanske dock något nyare grejer, runt -90 eller något sånt. Nissan 200SX är jag lite rädd för. Tycker att jag har läst om ramlagerhaveri alldeles för ofta. Dessutom hade jag tänkt undvika turbo. Mycket manligare med en lätt trimmad sugmotor ;)

Blev lite intresserad av golf GTi 16V också. Estfield hade en bil med den motorn. Skall maila och se hur dom har gjort för att få dit växellådan från lada tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Kalle!

Skulle jag börjat idag skulle jag definitivt gått på MC-motorspåret!! Du får en bra motor (typ R1 eller motsv,) för runt 10', låg vikt!!! rimlig effekt, integrerad sekventiell växellåda. Klockrent! svårt att komma mycket billigare undan om man inte vill köra med traktormotor ;) Att motivera att köra med billig tung gjutjärnsmotor för att sedan trimma upp den till bättre effekt verkar ju helsnurrigt, vikten kommer man ju aldrig ifrån och pengarna som det kostar att nå de effekter som annonseras i Bilsport eller andra halvseriösa forum kommer nog att utgöra större delen av hela byggbudgeten.

Och det är ju som nämnts tidigare inte effekten som gör det möjligt att åka undan på kurviga vägar/banor utan vikten (eller brist på vikt).

//B

Link to comment
Share on other sites

Klart du skall ha Fiat TC.

Kompakt motor (dock gjutjärnsblock)

Varaktig konstruktion (de 1:a kom väl på 60-talets slut, fram till 90-talet)

Varvvillig

Många gemensamma komponenter.

Jag var först inne på en 1800-kubikare från Fiat 124 Sport Coupe (vacker bil) men fann sedermera en 130TC från Ritmo Abarth 130 hk std (Abarth är för Fiat vad ABT är för Audi etc.))

Image1.jpg

Visst är den vacker !!

Min låda är från Fiat 124 Sport Coupe (helaluminium) men Ritmo:n var ju framhjulsdriven ?? Problem ?? Nej, passar direkt förutom att jag fick sätta i ett lager (50 spänn) istället för bussningen på vevaxelns utgång samt kapa ingående axel i växellåda 6 mm = KLART !!!

Ventilerna är ganska okej 43,5mm/36 mm och toppen har en utformning som var före sin tid.

Fiat 130 TC (dubbla Solex 40) är inte vanliga men däremot Ritmo 105TC (1595 cm3) (enkel weber) 105 hk std

Annars kan man ta Lancia Prisma 1600 (hette nog även SAAB)

Fiat Croma har oxå denna motor DOCK har man vänt toppen (insug höger sida/avgas vänster sida), dessa var på 1995 cm3 och fanns även i turbo-version.

Lancia Delta (även 16V) har ju oxå justa motorer som är från samma familj (finnes även med kompressor)

Är du i Småland så får du gärna dyka in och kolla på mitt bygge.

Här har du lite länkar:

TC-info:

http://www.ele.tut.fi/~vvieri/tc/tclist.htm

Engelskt Fiat tuning

http://www.guy-croft.com/page17.html

Link to comment
Share on other sites

Tackar så väldigt mycket för den infon! Precis vad jag ville veta! Blev plötsligt väldigt sugen på att åka ner till småland...

Fiats motorer står högt på listan just nu. Skall kolla lite mer på golf och celica GTi 16V bara.

Edit:

Lozec: MC-motor skulle i och för sig kunna vara ett alternativ, men jag har ingen övrig motorcykelerfarenhet, så det känns inte helt rätt just nu.

Edited by Baalzamon
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med fullständigt om att så mycket hk behövs inte. När jag tog första provturen med

vår Estfield i veckan var det fullt tillräkligt med pulver jag lovar. (318i motor 115 hk).

Min miata har 115 hk och väger det dubbla och den är kul :)

Folket på Estfield har byggt många bilar med Lada (samma som Fiat) prylar och de är fina

små grejor att få ner i bilen.

http://www.racetech.ee/a/cars/f2-det_lada1300race.htm

Men varför inte använda BMW motorn du har redan ? Du måste fixa ett oljetråget men sen är du ju hemma på låda och bakaxel.

/Joachim

Link to comment
Share on other sites

Jo jag är inne på M40 också, men det är ju inte någon 16V motor tyvärr. Fast det behövs ju i och för sig inte. På vilket sätt måste man modifiera tråget? Hur hög är motorn förresten, beräknar du att få dit huven utan problem? Det går ju i och för sig att bygga om insuget, men sånt där vill jag pilla med senare, kanske vintern efter att bilen är klar eller så.

Just nu är det mycket som snurrar i huvudet, jag har väldigt svårt att bestämma mig. Hur vill jag ha det egentligen? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

.. men det är ju inte någon 16V motor tyvärr.

Nej men det är väl inga problem att skrämma upp den till 150 hk om man vill senare.

Varför är de nödvändigt med 16 v ? Finns ju fördelar med enklare motor också.

tråg biler på rejsa tråden:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16362

Håller på och ändrar det lite så mer olja kommer i och flyttar tappen bak. Tråget funkar bra men jag vill vara säker på oljan

I tråden ser du också hur hög motorn blev i bilen.

Bilen känns mycket potent när man provar :)

Om du väljer BMW motorn kan du kopiera mitt tråg :)

Edited by Joachim
Link to comment
Share on other sites

Nu blev jag än mer sugen på att bygga med M40... Hur gjorde du med oljetråget, sticker inte oljepickupen ner ganska ordentligt? Att höja upp det 11cm låter ju ganska mycket. Jag kommer inte ihåg exakt hur det såg ut under oljetråget, trotts att jag har skruvat ner det en gång när jag spacklade igen sprickor.

Behöver du fortfarande elsystem förresten?

Thosan: Honda är en möjlighet, men snurrar dom inte åt fel håll? Boxer hade ju varit trevligt, men dom är live väl breda. Jag har redan funderat på alfas boxerfyra, men den bygger liksom ut åt fel håll i mitt motorrum som är gjort för en rak sexa... :)

Link to comment
Share on other sites

BMW är den rätta vägen :)

M10 an som jag bygger med får plats ganska hyfsat, sticker upp en 23 cm och ner en 4-5 med orginal tråg. En 2 l med rätt kolvar och topp ger väl en 140 hk med orginalkam, det tycker jag räcker.....en stund.

Joachim hur funkade er hardy lösning? bilder?

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Kan inte argumentera på den punkten :(

Jag hoppas att lite lull-lull å ett megasquirt ska få det att se hyfsat ut i alla fall :) Kamkedjan talar för M10 också, sen det här med turboladdade m10:or :)

Fast jag har inte löst kardanproblemen ännu så det slutar med att jag byter till en pinto bara för det är enklast.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Hur gjorde du med oljetråget, sticker inte oljepickupen ner ganska ordentligt?

Jo men det var inga problem la ett L format rör ner i bulan bak på nya tråget(den som syns på rejsa tråden). Jag tar en bild och visar när jag har öka på bulans volym.Nu har jag 12 cm frigång med bra tråg :)

På M10 kan enligt estfield använda tråg från 5-serien (70-talet) som är grundare.

Behöver du fortfarande elsystem förresten?

Nej hittade ett dem-objekt som jag har rensat friskt :)

Men du som har en 318i bil är ju i guld sits - du har ju allt !! Vad skall du ha för bakaxel ? delad ? då kanske BMW's funkar där också ?

M40 motorn är ju också en nyare motorkonstruktion vilket alltid är trevligt. M40 hänger väl med fram till -95 tror jag. Nuför tiden gör väl BMW inga 4:or längre ?

Joachim hur funkade er hardy lösning? bilder?

Vi har 240 axel rätt på den bara med knut och splines längre bak, det verkar funka nu har jag inte kört så mycket men inga oljud, tyst mjukt och fint.

Den blev nästa för tyst bilen - vi kanske tog i för hårt med avgas + katten. Nu behöver jag inte oroa mig för buller provet i alla fall.

Kan du beskriva vad du upplever som är problem ?

Skall du ha delad/stel axel ? Vilken axel ?

Fast egentligen skulle väl man ha en wankelmotor en RX7:a 86-88 lite och fin bra effekt :)

Edited by Joachim
Link to comment
Share on other sites

Honda har block i aluminium på bilmotorerna

Jo, som Baalzamon skriver så snurrar Hondas motorer åt "fel" håll... (fast dom gör ju så bra motorer så de kanske e alla andra som går fel ?? :blink: )

dock falerar teorin då de enda Hondamotorerna som går åt rätt hål är F20 som sitter i S2000 och K20 som sitter i CTR (Civic Type R )

och då jag har en S2000motor så kan det inte vara fel ... :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Hur gjorde du med oljetråget, sticker inte oljepickupen ner ganska ordentligt?

Jo men det var inga problem la ett L format rör ner i bulan bak på nya tråget(den som syns på rejsa tråden). Jag tar en bild och visar när jag har öka på bulans volym.Nu har jag 12 cm frigång med bra tråg :)

På M10 kan enligt estfield använda tråg från 5-serien (70-talet) som är grundare.

Behöver du fortfarande elsystem förresten?

Nej hittade ett dem-objekt som jag har rensat friskt :)

Men du som har en 318i bil är ju i guld sits - du har ju allt !! Vad skall du ha för bakaxel ? delad ? då kanske BMW's funkar där också ?

M40 motorn är ju också en nyare motorkonstruktion vilket alltid är trevligt. M40 hänger väl med fram till -95 tror jag. Nuför tiden gör väl BMW inga 4:or längre ?

Joachim hur funkade er hardy lösning? bilder?

Vi har 240 axel rätt på den bara med knut och splines längre bak, det verkar funka nu har jag inte kört så mycket men inga oljud, tyst mjukt och fint.

Den blev nästa för tyst bilen - vi kanske tog i för hårt med avgas + katten. Nu behöver jag inte oroa mig för buller provet i alla fall.

Kan du beskriva vad du upplever som är problem ?

Skall du ha delad/stel axel ? Vilken axel ?

Fast egentligen skulle väl man ha en wankelmotor en RX7:a 86-88 lite och fin bra effekt :)

Just nu lutar det åt att använda M40 ändå. Som du säger så är ju allt klart. Bakaxeln behöver jag inte i och för sig, den delen av bilen är redan i stort sett färdigbyggd. Delad axel från M5 blev det, robust samt diffbroms :)

För övrigt så gör faktiskt BMW fyrcylindriga motorer fortfarande. M43 är det som gäller nu tror jag, en vidarutveckling av M40. Den har visst insug i plast med varierbar storlek samt en massa andra knepiga grejer.

Link to comment
Share on other sites

Jag lånar tråden lite....

:icon_oops:

Jo problemet är väl att jag har en bmwlåda med hardyanslutning = pigg i mitten å tre hål som skall kopplas mot en stel escortaxel. Jag har en volvoaxel(med gliddel) som är nästan ok i längd men inga medbringare som stämmer .

:(

Funkar det med hardy så blir problemen lindrigare.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Jo det borde gå, fick bilder på det i en annan tråd. Och förslagsvis att det gick å lösa med en e28 kardan, fast dom medbringarna passade inte heller :(

Kan man svarva adapters i alu tror ni?

H Borken

Link to comment
Share on other sites

. Delad axel från M5 blev det, robust samt diffbroms

Wow va bra det blir. Sen en annan fördel med M40:an är att den är lutat till höger vilket ger en bra viktfördeling i bilen när föraren sitter åt vänster :)

Då får du hastighetsmätaren gratis ju. Jag får pyssla med cykeldator eftersom jag har en 240 axel. På 318i sitter hastighetsmätaren på diffen.

Jag skall ta lite bilder på tråget och kardan i morgon och lägga upp.

/Joachim

Link to comment
Share on other sites

Vore fint om du kunde ta lite bilder!

Ett litet tips, 240 fick elektronisk hastighetsmätare -86 eller -87. Så det är bara att leta upp en sån axel och plocka över tandhjulet och kåpan till din axel. Men sedan blir du väll tvungen att ha volvos hastighetsmätare också om det skall visa rätt.

Link to comment
Share on other sites

Visst har alfa, lantia och fiat varianter på samma motorer, så växellådor borde gå att uppbtringa.

Andra intresanta motorer kan vara

Suzuki swift GTI 16V (liten men lätt)

Peugot405MI16/Citroen BX19GTI16V ganska lätt och stark. (148-160 hkr)

Opel C20XE (kadett 16V) ganska lätt och stark

Fords Ztec.

vw/Audi 1.8t

Saab ltt

Link to comment
Share on other sites

Surfade runt lite och fick upp ögonen lite på toyotas 4A-GE motor.

Verkar vara riktigt rolig :)

Kostar nästan ingenting och finns tydligen hur många som helst på skroten.

Har suttit i corollan och ar en 16v på 1.6 liter.

Effekt på runt 110-130 hk och riktigt högvarvig :D

Språngkåpa passande typ-9 fanns på Raw engineering för 175 pund.

4ages.jpg

kunde kanske vara nåt??

Nån som är toyota-kunnig och vet lite mer???

Synd bara att man har en tajt budget för jag blev faktiskt riktigt sugen!! :wohow: :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Växellåda från toyota starlet fram till -84 skall visst passa rakt på. Men om dom är så där enormt vanliga vet jag inte. Så vitt jag vet så var det bara på corolla GTi 16V dom satt i Sverige? Hur som helst, det är någon här på forumet som använder en sådan tror jag. Var det inte Bengt Norell? Sök lite och se vad du hittar.

Link to comment
Share on other sites

Växellådan från Daihatsu Charmant (Toyota T-50) passar rätt på, du gör klokt i att byta till Saabs kopplingscylinder om du inte är enbent eller har extremt smala fötter.

Org. cylinder hamnar där gaspedalen normalt sitter.

Motorn är liten och kompakt och hittills har jag inte hittat nåt som jag är missnöjd med.

Ett tips: köp en upprostad bil istället för en lös motor på skroten, då får du hela kabelhärvan, databox, bensinpump (sitter i tanken) kolkanister mm som du har nytta av. Detta blir oslagbart billigare än att köpa varje grej löst.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

finns tydligen hur många som helst på skroten.

Var väl kanske inte helt rättvisande....

Svårt det här med sökinställningar på bildelsbasen... :icon_oops: :icon_oops: :icon_oops:

Men ett par stycken hittade jag i alla fall!!!

Samt några på blocket...

Gti 1

Gti 2

Så några finns det ju i alla fall.

Hur som helst verkar det vara en trevlig motor!! :) :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

finns tydligen hur många som helst på skroten.

Var väl kanske inte helt rättvisande....

Svårt det här med sökinställningar på bildelsbasen... :icon_oops: :icon_oops: :icon_oops:

Men ett par stycken hittade jag i alla fall!!!

Samt några på blocket...

Gti 1

Gti 2

Så några finns det ju i alla fall.

Hur som helst verkar det vara en trevlig motor!! :) :icon_oops:

Som jag har fattat det så satt den i GTi:n mellan 88-92 (eller var det -93?), så den ena bilen duger nog inte. Men jag är inte helt säker.

Link to comment
Share on other sites

finns tydligen hur många som helst på skroten.

Var väl kanske inte helt rättvisande....

Svårt det här med sökinställningar på bildelsbasen... :icon_oops: :icon_oops: :icon_oops:

Men ett par stycken hittade jag i alla fall!!!

Samt några på blocket...

Gti 1

Gti 2

Så några finns det ju i alla fall.

Hur som helst verkar det vara en trevlig motor!! :) :icon_oops:

Som jag har fattat det så satt den i GTi:n mellan 88-92 (eller var det -93?), så den ena bilen duger nog inte. Men jag är inte helt säker.

Olika motorgenerationer men båda heter 4A-GE, så jag antog att båda går bra.

Lite 4A-GE info

Fast det verkar ju finnas hur många versioner som helst av både bilar och motorer så man kanske har villat bort sig helt.:blink: detta var vad jag fick ut av länken ovan iaf.

/ Jhonatan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

men men.. 4a-ge har man tittat på ..

men de skulle va roligare o få tag i storebrodern

TRD Group A type AE101 princip samma motor men är på 2l.. men användes mest i ban tävlingar

o här är de roliga ---> 240hk 11.000rpm :twisted:

dom som tittar på anime :wub: borde känna igen den.. Initial D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...