Jonte Posted November 8, 2003 Share Posted November 8, 2003 Igårkväll inhandlas en styck Ford Sierra -88 för 2500:-, ett suveränt utgångsmaterial. 1 ägare (74-årig man) som har pysslat om den riktigt ordentligt, så maskinellt var den mycket bra. Lite synd att skrota den bara :rolleyes: Jag hade inte hjärta att tala om vad den skulle användas till, då kanske man inte hade fått köpa den. I torsdags blev man erbjuden ett garage 2 minuters gångväg från bostaden, tillträde sker 1 januari *jippie* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 8, 2003 Share Posted November 8, 2003 Grattis! Vet hur det känns :D Igår kom min motor till bygget - en 2-liters lågtrycksturbo från en Saab 9-3 årsmodell -99 med bara 4263 mil på mätaren ;) Har -88:ans Sierra skivbromsar bak eller är det trummor på den också? Vi har nämligen köpt två Sierror, en 85:a och en 87:a, och båda har trummor bak :unsure: /Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan76 Posted November 8, 2003 Share Posted November 8, 2003 Friberg: Alla Sierra v6 och alla med abs har skivor bak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted November 8, 2003 Author Share Posted November 8, 2003 Jepp, det är bara trummor bak men det går alltid att uppgradera senare, nu gäller det att få igång projektet på riktigt :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted November 8, 2003 Share Posted November 8, 2003 Igår kom min motor till bygget - en 2-liters lågtrycksturbo från en Saab 9-3 årsmodell -99 med bara 4263 mil på mätaren ;) Får man fråga vad du fick ge för motorn? Var kan man hitta saabs 2.0ltt med T5 från 9000 och 9-3(för det fanns väll T5 på dom med nått år?) till bra pris? bildelsbasen, några andra förslag? Jonte: :) Det låter riktigt fint! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 8, 2003 Share Posted November 8, 2003 Usäkta oss nu alla Locostbyggare som inte hänger på STCS:s forum! Det här kanske blir tråkigt för er ;) >>JohanB Den var dyyr! :blink: Fick betala 12500 kr för själva motorn och sedan tillkom priset för startmotor och generator och Trionic-box... totalt 16500 kr Men om man tänker på vad bara en turbo kostar och vad det kostar att behöva renovera en motor med alla lager och sånt så är det inte sååå hemst mycket. Sen har jag 3 månaders garanti på allt från och med start av motorn :) Jag köpte min hos Signalen i Mönsterås, men innan dess hade jag en på gång hos SDCC (Saab's egen skrot i Trollhättan som även sponsrar P-A:s bygge) och där skulle en komplett motor kosta 20000 kr inklusive allt. Fördelen med en motor från ng900/9-3 är att turbon är vänd så att insuget pekar frammåt och avgaserna bakåt när motorn är i bilen... Köper du en från 9000 skulle jag ändå monterat grenrör från ng900/9-3... eller göra som Tony har gjort på Ernst (kolla länken i hans signatur på STCS). Jag kommer nog försöka hitta ett insug från 9000 att sätta på motorn eftersom det som är på 9-3 bygger för mycket på höjden om man inte vill göra en bula i huven... Dock får man då bygga om detta så att gasspjället pekar mot fronten istället för bakåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 9, 2003 Share Posted November 9, 2003 Usäkta oss nu alla Locostbyggare som inte hänger på STCS:s forum! Det här kanske blir tråkigt för er ;)>>JohanB Den var dyyr! :blink: Fick betala 12500 kr för själva motorn och sedan tillkom priset för startmotor och generator och Trionic-box... totalt 16500 kr Men om man tänker på vad bara en turbo kostar och vad det kostar att behöva renovera en motor med alla lager och sånt så är det inte sååå hemst mycket. Sen har jag 3 månaders garanti på allt från och med start av motorn :) Jag köpte min hos Signalen i Mönsterås, men innan dess hade jag en på gång hos SDCC (Saab's egen skrot i Trollhättan som även sponsrar P-A:s bygge) och där skulle en komplett motor kosta 20000 kr inklusive allt. Fördelen med en motor från ng900/9-3 är att turbon är vänd så att insuget pekar frammåt och avgaserna bakåt när motorn är i bilen... Köper du en från 9000 skulle jag ändå monterat grenrör från ng900/9-3... eller göra som Tony har gjort på Ernst (kolla länken i hans signatur på STCS). Jag kommer nog försöka hitta ett insug från 9000 att sätta på motorn eftersom det som är på 9-3 bygger för mycket på höjden om man inte vill göra en bula i huven... Dock får man då bygga om detta så att gasspjället pekar mot fronten istället för bakåt. Tjena kul att du har införskaffat "grejorna". Skulle bara vilja tipsa om två saker. 1, det blir väldigt trång mellan turbo och torped (avstånd fötter till trubo grenrörs sväng) tänk på detta när du placerar motorn . (man vill ju ha motorn så långt bak det går ) 2, jag har sett ett 9-3 insug som man sågade rakt av och snurra neråt och svetsa i hop ! plats mässigt så ser det ut att fungera kanon (vet dock inte hur det blir rent funktions mässigt) Själv kör jag dock med 9000 insug, mest pga av att de fanns ett liggande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted November 9, 2003 Share Posted November 9, 2003 Usäkta oss nu alla Locostbyggare som inte hänger på STCS:s forum! Det här kanske blir tråkigt för er ;)>>JohanB Den var dyyr! :blink: Fick betala 12500 kr för själva motorn och sedan tillkom priset för startmotor och generator och Trionic-box... totalt 16500 kr Men om man tänker på vad bara en turbo kostar och vad det kostar att behöva renovera en motor med alla lager och sånt så är det inte sååå hemst mycket. Sen har jag 3 månaders garanti på allt från och med start av motorn :) Jag köpte min hos Signalen i Mönsterås, men innan dess hade jag en på gång hos SDCC (Saab's egen skrot i Trollhättan som även sponsrar P-A:s bygge) och där skulle en komplett motor kosta 20000 kr inklusive allt. Fördelen med en motor från ng900/9-3 är att turbon är vänd så att insuget pekar frammåt och avgaserna bakåt när motorn är i bilen... Köper du en från 9000 skulle jag ändå monterat grenrör från ng900/9-3... eller göra som Tony har gjort på Ernst (kolla länken i hans signatur på STCS). Jag kommer nog försöka hitta ett insug från 9000 att sätta på motorn eftersom det som är på 9-3 bygger för mycket på höjden om man inte vill göra en bula i huven... Dock får man då bygga om detta så att gasspjället pekar mot fronten istället för bakåt. Var hos SDCC i Trollhättan förra veckan och kollade lite motorer,både sug och turbomotor. Hade rätt gott om dom, en av dom var en 2,0 sugmotor komplett med startmotor,generator och komplett databox med härva. Hade gått 1700 mil och dom ville ha 18000:- för den. Frågade om det fanns billigare motorer men under 10000:- finns det inga säger dom. Dom har öppet Onsdagar 12 - 17 om det är nån som är intresserad. Caper ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 9, 2003 Share Posted November 9, 2003 >>LUPUS Tanken att dela och vända 9-3-insuget har jag också funderat lite på, men det ser lite trångt ut eftersom man har motorfästen, startmotor och generator att dela plats med då... Än så länge kommer jag nog inte att bry mig så mycket om detta - nästa sak som skall skaffas blir svänghjulskåpan för att montera motorn ihop med Fordlådan. Lika bra att handla tills pengarna är helt slut ;) >>Jörgen Kolla runt lite efter motorer på andra skrotar. Det går att tjäna några sköna tusenlappar på att köpa "långt borta" och sedan få den skickad eftersom de bara tar ca 500:- att skicka en motor med posten! Både SDCC och Signalen hade samma pris på frakt till Helsingborg... Ha ha... en av skrotarna här i Helsingborg ville ha 35000 kr för en komplett motor B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 10, 2003 Share Posted November 10, 2003 Kolla runt lite efter motorer på andra skrotar. Det går att tjäna några sköna tusenlappar på att köpa "långt borta" och sedan få den skickad eftersom de bara tar ca 500:- att skicka en motor med posten! Både SDCC och Signalen hade samma pris på frakt till Helsingborg...Ha ha... en av skrotarna här i Helsingborg ville ha 35000 kr för en komplett motor B) Hej , köpte själv min motor på sdcc , men detta var för 2 år sedan innan de "marknads anpassa " alla priser för anställda , tror att man hittar motorer billigare på annat håll nu (i och för sig inte så nya och med så få mil på som på sdcc), kom ihåg att 10 000 mil på en saab motor inte är hela världen (knappt inkörd) , en motor från 94-95 bör gå att hitta för 5-8 ' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban Posted November 10, 2003 Share Posted November 10, 2003 Hej ! Köpte min 1995 2.0T motor med kabelhärva o trionicbox för 5000kr på skroten. Den saknade startmotor,generator o turbo. Så att betala ca 7500kr för en helt komplett motor är skäligt. Skrotengubbar är tyvärr som torghandlare,man måste pruta lite ! Kolla på www.bildelsbasen.se Mvh Robban Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted November 23, 2003 Author Share Posted November 23, 2003 Sådär Efter 12 timmars skruvande och svärande så är alla delar som behövs ur bilen. Imorgon kommer skrotfirman och hämtar resterna. Så nu är det projekt upprensning som följer. Fan va el det är in en bil *suck* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.