anders_s Posted January 13, 2005 Posted January 13, 2005 Nu har tydligen RobinHood kommit igång med sin produktion av sin "IKEA plåt" konstruktion. Skulle ett sånt här kit gå att besiktiga i Sverige. Det är ju en variant av popnit konstruktion. http://www.robinhoodengineering.co.uk/ Quote
Tommy Posted January 13, 2005 Posted January 13, 2005 Vad jag hört finns det ingen som är besiktigad i Sverige! Det skall tydligen finnas lite tveksamheter om konstruktionen.... men vet inte vad det är baserat på eller av vem. Quote
heralue Posted January 13, 2005 Posted January 13, 2005 Tekniken är väl inte speciellt ny, har väl funnits på banbilar ?? Men ... man bör nog veta vad man gör. Quote
therealpinto Posted January 14, 2005 Posted January 14, 2005 (edited) Utan att se chassiet på riktigt kan man ju inte bedöma något säkert. Men Robin Hood har väl kanske inte utmärkt sig för att släppa de mest genomtänkta konstruktionerna tidigare. En monocoque som det här handlar om (såvitt jag begriper) är inte så rackarns lätt att konstruera så att den blir bra. Den är inte heller alltid så lätt att komplettera eller modifiera om det behövs. Bygger man en sådan gör man det lite "på egen risk". Det är inte tvärsäkert att konstruktionen godkänns i Sverige. /Gustaf Edited January 14, 2005 by therealpinto Quote
anders_s Posted January 15, 2005 Author Posted January 15, 2005 (edited) Att det inte finns någon besiktigad är inte konstigt då den släpptes nu i januari. Jag har sett en liknande konstruktion i någon biltidning för en massa år sedan dvs en popnitad och limmad chassie konstruktion. Eftersom det verkar vara ett rätt vanligt märke i alla fall i england borde grund konstruktionen vara nog bra. I Sverige tillåts vanliga rörkonstruktioner svetsade av "vem som helst" bara svetsarna ser visuellt bra ut. Det är ju inte så att man måste krocktesta sitt chassie. När ett vanligt "locost" chassie besiktigas, hur bedöms hållfasthet och vettighet då? Nåja hela idéen med min fråga var om någon hade något mer konkret än "man bör nog veta vad man gör". Det är ju roligt då någon kommer med något nytt och roligt alternativ, alla kanske inte har möjlighet att stå och svetsa en ram från skratch i sin verkstad. Edited December 13, 2006 by Jocke E Quote
Tommy Posted January 15, 2005 Posted January 15, 2005 Jag håller med om detta.... det skall bli roligt när 1:a chassit kommer till Sverige. Vilka hinder har denna chassikonstruktion för att bli godkännd i Sverige? :blink: Men detta är inte den enda lösningen om man inte vill svetsa själv.... Det finns många färdiga rörchassin att köpa! :thumbup: Quote
Michael Posted January 15, 2005 Posted January 15, 2005 Satsen säljs med tre olika plåtar vanlig svart rostfri och aluminium. Åtminstone var det tanken. Att få en godkänd som är bygd i stål skall nog gå relativt lätt men problemet kommer med aluminium och meterialutmattning :icon_angry: . Detta går att lösa då nästan alla flygplan är byggda i nitad eller limmad aluminium. Dock finns det en väsentlig skillnad flygplan underhålls på ett helt annat sätt än bilar man tvättar till och med av färgen då och då för att kunna undersöka eventuell sprickbildning. Detta är förbannat synd då jag själv är mycket tilltalad att kunna köpa en bil alla IKEA :thumbup: . Lev väl Michael w SJÖVIK Quote
therealpinto Posted January 15, 2005 Posted January 15, 2005 Hej Tyvärr kan man inte lita på att en konstruktion är bra eller genomtänkt bara för att den sålts i många exemplar i England. Robin Hood har faktiskt gjort ett flertal konstruktionsmissar på en del av sina kit, något som framgår rätt klart om man kollar runt på RHOCAR (ägarklubben för RH i England) till exempel. En nitad och limmad konstruktion kan mycket väl vara lika bra som eller bättre än en svetsad rörram. Att bedöma en rörram och svetsarna i den är SFRO vana vid, limmade/nitade konstruktioner är ovanligare och monocoquer svåare att bedöma, och svårare att åtgärda. Det skulle jag vilja hävda ställer högre krav på byggaren/konstruktören. /Gustaf Quote
Marcus a Posted January 15, 2005 Posted January 15, 2005 Om man skulle komma med en sådan konstruktin till dej Gustav och vilja besiktiga den vad skulle du säga då? Quote
therealpinto Posted January 16, 2005 Posted January 16, 2005 Hej Jag skulle först be att få se "ramen" innan man börjat snickra på den. Är jag då tveksam på konstruktionen skulle jag be om beräkningar som stöder att den kommer att hålla. Jag skulle också be att få en ordentlig redogörelse för hur den sammanfogas. Vilket lim, vilka miljökrav (temp, luftfuktighet etc,) krävs för att det ska funka, hur ska du göra för att säkerställa att de kraven uppfylls? Så skulle jag börja... /Gustaf Quote
Micael Posted January 16, 2005 Posted January 16, 2005 Ett annat lite problem med RH är att dom inte säljer till personer utanför UK. Det går ju i och för sig att lösa via någon kontakt i England men vad som värre är att alla deras bilar är högerstyrda. Quote
anders_s Posted January 17, 2005 Author Posted January 17, 2005 Vissa människor ser ett glas som är halvtomt och vissa ser ett som är halvfullt :-) Nu hade jag iofs inga direkta planer på att köpa en sån här byggsats, det lutar mot en Tiger Cat när möjlighet ges. Men ibland kanske man ska lyfta blicken lite, locost med rör ram är trots allt en ganska gamal konstruktion och att någon testat nya väger är bara intressant, det kanske är synd att det är RobinHood eftersom många verkar anse att de har en dålig konstruktion eller klen kvalité. Jag antar att man får ge sig tilltåls och se någon recension i framtiden. Quote
Jonte Posted January 17, 2005 Posted January 17, 2005 Du kan besöka forumet på http://www.locostbuilders.co.uk/ och se vad dom säger om RH, det finns ju mer erfarenhet i england av alla tillverkare Quote
Superswift Posted January 17, 2005 Posted January 17, 2005 Som banbil då? Borde den inte fungera där? Fast då kunde man ju satsa på en sånhär istället om man bara ska köra bana, det är ju rätt pengar för något som ändå kanske inte är så säkert på vägarna: http://www.sylva.co.uk/r1ot.html Quote
Ingenjören Posted January 18, 2005 Posted January 18, 2005 Kikade också på RH innan jag slog till på ett Tiger. Tyckte att det var intressant med deras rostfria rundrörschassie och också deras prisnivå men efter lite sökningar på diverse sajter från England vades RH helt bort. RH finns bara i högerstyrt och all form av konvertering måste göras på egen hand. Av locost-sajter i England får man inte direkt bilden av att detta är ett kvalitets-kit. Kommer speciellt ihåg en kommentar från en RH-byggare som sa:"this kit is crap" och förklarade att man behöver ett ton med brickor bara för att fylla ut de glapp som blir när länkarmar och bussningar monterats. Men...den här monocoque(tror det stavas så)-modellen kan vara något kanske? Quote
Micael Posted January 18, 2005 Posted January 18, 2005 Jag är nog en sån som ser ett glas halvtomt :D Men det har inget att göra med att RH bara säljer till UK och att dom är högerstyrda. Givetvis går allt detta att lösa, men det kan vara bra att veta. Hur vida det är med kvaltiteten har jag ingen aning om. Quote
mickebo Posted January 30, 2005 Posted January 30, 2005 Jag såg en sån på Autosport i Birmingham, det såg inte ut som den hade hög kvalité. Men man lyfte lätt nosen med en hand (ingen motor men kompletta hjulupphängningar m.m). Däremot hittade jag den perfekta motorn! den fanns i 2 varianter V8 och V16, V8:an vägde 70 kg och hade 322hk....... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.