Jump to content

MK Indy II


Eklöf

Recommended Posts

Nu ska jag försöka presentera mitt bygge

Kittet kommer från ”MK Sportscars”. Jag har köpt start kittet och sedan lagt till lite prylar. Stört bågen med bakåtsträvare är extra.

Motor: 2,0l Ford Pinto från en Sierra -88.

Motorn är ner plockad och genom gången. Botten delen är balanserad av Lindells i Norrköping. Toppen är bara rengjord och planad men den ska också iväg på lite behandling vad det lider.

Växel låda och bakaxeln kommer från samma Sierra som motorn och har genom gått en ordentlig rengöring. Drivaxlarna har fått nya damasker och lager.

Tanken är att köra med insprutning och det kommer medföra att jag måste bygga ett nytt plenum för Sierra original får inte plats under huven. Hur detta ska se ut är ännu bara på idé stadiet.

De jobben som ligger närmast i tiden är att kolla över ramen och fundera på eventuella förbättringar. Jag kommer iallafall att triangulera kardantunneln.

Sedan måste mycket av delarna gradas och slipas till på vissa ställen. Länk armar mm ska även ytbehandlas, jag tror att det kommer att bli någon form av kromatering.

Ett annat jobb med hög prioritet är att oljetråget ska kapas ner några centimeter för att öka på markfrigången.

Vi får se vilket tempo bygget kommer att få för just nu veckopendlar jag till Stockholm och det känns som det kommer bli svårt att hitta tid till bilen, men det får ta den tid det tar att bli färdig.

Fortsättning följer.....

Kan någon skicka mig ett PM och förklara hur jag infogar bilder jag känner mig fortfarande helt dum i huvudet efter båt färden. Det gungar fortfarande 48 timmer efter att jag kommit i land. :wacko:

Bilder finns så länge att beskåda på:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=206071#206071

Link to comment
Share on other sites

Lägg in som filbilaga. dock får inte bilderna vara specielt stora.102400 byte

Kul att du har kommit hem med prylarna. Jag kommer mycket väl ihåg känslan :wohow: Det roliga är att det håller i sig under bygget åtminstone så här långt. Du kommer att märka att det mesta är väl genomtänkt och bygget går relativt lätt. Vi syns på vägarna till sommaren.

Michael W

SJÖVIK

Busningarna är lätta och demontera då det ej behövs så högt tryck :thumbup: denna räcker nästan

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...