Acke Posted January 2, 2005 Share Posted January 2, 2005 TJo.. har en liten fundering här... då jag kommer köra rattlåsracing med bilen så vore en "linelock" bra att ha.. ( gör så att bara frambromsarna tar så man kan värma bakdäcken me burnisar..) men å andra sidan kommer jag köra bana oxså så då vore kanske en "bromsvåg" me dubbla huvudcylindrar oxså bra att ha.. så nu kommer frågan.. vad är "smartast" att välja ?? HYDRAULISK BROMSLÅS BROMSJUSTERING MED RATT BROMSJUSTERING MED SPAK mer info om sakerna finns här.. http://dalhems.com/safetyequip/bromstillbeh.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 2, 2005 Share Posted January 2, 2005 jag använder wilwoods regulator med ratt som du har på bild och en elektrisk linelock till främre kretsen :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 2, 2005 Share Posted January 2, 2005 en bild på grejorna men en dålig........ :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted January 2, 2005 Share Posted January 2, 2005 Jag tänkte köra med en ställbar reduseringsventil till bakbromsarna, bromsvåg funkar säkert jättebra men jag tycker det ser så "skramligt" ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted January 2, 2005 Share Posted January 2, 2005 Kan bara informera om att jag har en Tilton skruvreducering till salu, endast provmoterad. Nypriset är 1190kr, men jag är nöjd med 700kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 2, 2005 Author Share Posted January 2, 2005 ja de kan vara intressant.. är det en som denna eller ?? http://www.ecparts.co.uk/tilton/brake.htm har d bild på den ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 2, 2005 Author Share Posted January 2, 2005 halvt OT, men snacka om pedalporr.. :D http://members.ozemail.com.au/~earls/pedals2.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 2, 2005 Share Posted January 2, 2005 Linlock och Bromsvåg har väl inte något med varan att göra, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Docen Posted January 2, 2005 Share Posted January 2, 2005 OT.Detta tycker jag är riktigt snyggt.Pedalställ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted January 2, 2005 Share Posted January 2, 2005 Om du vill bromsa fast bilen ordentligt är det linelock som gäller.. Tror inte en reducering kan reducera tillräckligt, bakbromsarna ligger på ändå. Och framförallt så blir det rätt jobbigt att justera den varje gång du ska burna :) Det bästa lär väl vara att ha bägge två! Linelock och våg eller reducering... Linelock får du väl förmodligen inte ha när du besiktar bilen men, den behöver ju inte synas heller... (jag kan ha fel här) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 2, 2005 Share Posted January 2, 2005 Linelocken får inte sitta så man kan komma åt den från förarplatsen har jag för mig? Annars får man ha den tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 2, 2005 Author Share Posted January 2, 2005 OT.Detta tycker jag är riktigt snyggt.Pedalställ Handbromsen skulle man kunna leva med oxså... :wub: http://www.igmab.com/Handbroms.jpg sedan skulle man jag nog igentligen behöva både en linelock och en bromsvåg, men jag funderade om man kunde spara in lite pengar igenom att använda en pryl till båda sakerna... locost ni vet.. ;) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 2, 2005 Share Posted January 2, 2005 OT.Detta tycker jag är riktigt snyggt.Pedalställ Handbromsen skulle man kunna leva med oxså... :wub: http://www.igmab.com/Handbroms.jpg sedan skulle man jag nog igentligen behöva både en linelock och en bromsvåg, men jag funderade om man kunde spara in lite pengar igenom att använda en pryl till båda sakerna... locost ni vet.. ;) :) "linelock" och "bromsvåg / tryckreducerare" utför ju i mina ögon två totalt skilda arbeten. Någon bra kompromiss att uträtta båda deras jobb finns väl inte egentligen ?? Marcus A : funktionen för en linelock debateradesför ett år sedan i din tråd här: http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...341&hl=linelock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Næss Posted January 2, 2005 Share Posted January 2, 2005 Som det sies så utfører disse to forskjellige ting. På min bil er det Linelock og bremsevugge. Linelock må jeg ha da det er påbudt med parkeringsbrems selv på løpsbilene. Om man setter denne på forkretsen slik at den også har sin funksjon i Dragracing så er det inen problem. Når det gjelder bremseregulering så vil jeg så absolutt anbefale vugge. Dette fordi du får en mye mer effektiv regulering og når du kjører på en asfaltbane så sitter du ikke å regulerer dette når du kjører. Det ar du justert på trening, og forandress stort sett et klikk eller to bortsett fra hvis det begynner å regne. Det som er den store utfordringen derimot er å få de riktige pumpene i forhold til caliprene foran og bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted January 3, 2005 Share Posted January 3, 2005 ja de kan vara intressant..är det en som denna eller ?? http://www.ecparts.co.uk/tilton/brake.htm har d bild på den ?? Den jag har är det skruvjustering på. Jag har ingen bild just nu, skall försöka att komma ihåg kameran nästa gång jag åker till garaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted January 3, 2005 Share Posted January 3, 2005 För stripkörning: Att bara justera med bromsvåg gör det onekligen mer spännande när du ska hinna ratta tillbaka till normalläge, växla och styra på de 10-13 sekunder som din repa tar på 402.... Annars blir ju stripkörandet alltid med nästan enbart frambromsar. Undrar om det ens godkänns om arrangörerna får veta? Linelock låter som ett gjutet alternativ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 3, 2005 Share Posted January 3, 2005 För stripkörning:Att bara justera med bromsvåg gör det onekligen mer spännande när du ska hinna ratta tillbaka till normalläge, växla och styra på de 10-13 sekunder som din repa tar på 402.... Annars blir ju stripkörandet alltid med nästan enbart frambromsar. Undrar om det ens godkänns om arrangörerna får veta? Linelock låter som ett gjutet alternativ... jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas ett sätt att lösa båda dessa saker som efterfrågas... Jag är ju övertygad att det ät separat linelock som gäller med, och har aldrig funderat djupare på någon annan "hybrid" lösning..... Nä , här är det säkra kort som gäller när det kommer till bromsarna..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 4, 2005 Share Posted January 4, 2005 OT.Detta tycker jag är riktigt snyggt.Pedalställ Handbromsen skulle man kunna leva med oxså... :wub: http://www.igmab.com/Handbroms.jpg sedan skulle man jag nog igentligen behöva både en linelock och en bromsvåg, men jag funderade om man kunde spara in lite pengar igenom att använda en pryl till båda sakerna... locost ni vet.. ;) :) "linelock" och "bromsvåg / tryckreducerare" utför ju i mina ögon två totalt skilda arbeten. Någon bra kompromiss att uträtta båda deras jobb finns väl inte egentligen ?? Marcus A : funktionen för en linelock debateradesför ett år sedan i din tråd här: http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...341&hl=linelock Oj då:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 9, 2005 Author Share Posted January 9, 2005 För stripkörning:Att bara justera med bromsvåg gör det onekligen mer spännande när du ska hinna ratta tillbaka till normalläge, växla och styra på de 10-13 sekunder som din repa tar på 402.... Annars blir ju stripkörandet alltid med nästan enbart frambromsar. Undrar om det ens godkänns om arrangörerna får veta? Linelock låter som ett gjutet alternativ... isf så kommer jag bara använda det då jag värmer däcken... efter däcksvärminingen så har jag tid att vrida tillbaka under tiden som jag rullar fram för att "staga" in... :) när jag startar så använder jag alltid handbromsen för att hålla drivlinan spänd.. fattigmans linelock me andra ord.. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted January 13, 2005 Share Posted January 13, 2005 Locost regulator. http://hometown.aol.com/dvandrews/bpvalve.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted January 14, 2005 Share Posted January 14, 2005 Hej jag tycker att du ska ta reduseringen från en amazon eller 140 dom går att justera bara att svetsa dit något att vrida med på bulten och det blir nästa gratis.Sen köper du en linelock för pengarna så slipper du sitta och skämas när du ska staga in :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.