Jump to content

Recommended Posts

Posted
Är det krånligt att gjuta alumunium detaljer:)

Nej det är inte speciellt svårt beroende på hur höga krav du har på hållfasthet etc., har provat att sandgjuta lite mindre detaljer i oljebunden sand och det gick förvånansvärt bra!, har spekulerat lite i att gjuta stommen för ett eget spjällhus och ett torrsumpstråg till min motor, men det ligger en bit fram i tiden! :D

Kolla på Foundry101 för lite grundläggande principer!

Caswell Plating har även satser för anodizering av aluminium, fast vissa typer av gjutaluminium kan ge dåligt resultat vid infärgning!, men slutprodukten kan bli ganska vacker! :D

//Jocke

Posted

Får tacka så mycket, tror nog att jag ska kunna hitta det jag letar efter där :)

Sanden ser ju väldigt rolig ut att hålla på med :)

Vad är det för sand? Oljebunden = olja och sand kan det vara så enkelt?

Posted

Riktigt intressant. Man gjöt ju en och annan tennsoldat när man var liten, men jag trodde aluminium skulle vara nästan omöjligt. Men frågan är ju var man kan köpa sanden som man gör gjutformen av?

Posted

Har också testat detta lite grann, med varierande resultat.

Fast jag har haft svårt att hitta vettig sand, har fått blanda själv!

Nu har jag dock beställt lite från slöjddetaljer.se fast jag får vänta till februari då vissa grejjor är ordentligt restade.

Annars så behövs det en seriös ugn och antingen en massa träkol och bläster eller en rejäl gasolbrännare. Gjutflaskorna snickrar man själv och det går bra med en svetsad stålbägare.

H Borken

Posted

Är det bara sand och olja man blandar eller ska det vara något mera?

Man måsta ju kunna göra massa nyttiga och bra saker, mycket onyttigt också:)

Är det som det står på sidan att det ska vara mellan 1750 och 2050 farenhait(?) eller har jag missförstått :)?

Posted (edited)

nja

Jag har blandat fin blästersand med olika leror, kaolin och bentonit och fuktat binder ganska bra.

Det finns massor som man kan blanda med t ex melass fast inget slår den oljebundna som man kan köpa blir som betong när man har packat det.

Vad gäller temperaturen, så är det väl över 850 °C om jag inte minns fel, hursomhelst så kör man tills allt har smält och några minuter till sen är det bara att skumma av och hälla i gjutformen.

H Borken

Edited by Borken
Posted

Såg något afrikanskt program för massa år sedan när dom göt upp typ kok kjärl i aluminium dom slaktade massa skrivmakiner och dylikt gjorde sandformar sen hadde dom i ett ficklamps batteri i på slutet i götet innan dom hälde i det i formen?????

Posted
nja

Jag har blandat fin blästersand med olika leror, kaolin och bentonit och fuktat binder ganska bra.

Det finns massor som man kan blanda med t ex melass fast inget slår den oljebundna som man kan köpa blir som betong när man har packat det.

Vad gäller temperaturen, så är det väl över 850 °C om jag inte minns fel, hursomhelst så kör man tills allt har smält och några minuter till sen är det bara att skumma av och hälla i gjutformen.

H Borken

Blästersand och lera vet jag vad det är men resten får du gärna förklara vad det är för något :)

Den oljebunda kan man inte blanda själv eller?

Hur blir det med hålfastheten? Skulle man tex börja piratkopiera alu fälgar ;)

(bara som ett förslag)

En helt annan sak :icon_offtopic: Hur får man till gradertecknet ", så är det väl över 850 °C om jag inte minns fel"

Posted

I programet jag såg så hadde dom en uppochnervänd cyckel kopplad till nån fläckt typ en (turbu) som blåste ner i glödbädden blev nog varmt som bara den.

Posted
Hur blir det med hålfastheten? Skulle man tex börja piratkopiera alu fälgar  ;)

(bara som ett förslag)

hoho, locost :thumbup:

Alugjutning låter riktigt roligt ju :)

Posted

Kaolin är leran som används till att göra papper vitt och slätt, bentonit är en lera som bla används som kattströ.

Jag tippar på att det är svårt att blanda en riktig oljebunden sand. Jag har snackat med min lokale gjutare som håller på med mässing, och han får all sin sand från "beijer i malmö", jag har inte kollat upp den ledtråden än.

Hållfastheten beror väl lite på vad man använder för alu, t ex ren aluminium från strängpressade profiler och liknande blir skit när man gjuter, kolvar skall vara det bästa att gjuta med.

Sen kan man ju gjuta med zamac behövs bara en 650°C och blir tydligen riktigt bra(har inte testat), zamac är en zinc/alu legering som man tillverkar t ex bilhandtag i.

Mitt ° tecken finns på shift/§ fast jag kör ju med mac...

H Borken

Posted

Mycke lera finns det:)

Borken menar du Beijer byggvaruhandeln? eller något annat ställer?

Någon som har koll på vad "zamac" kostar eller vad man kan få tag i det?

Är det den lokala järnhandeln som gäller:)?

Marcus

Posted

Vill man försöka med Alugjutning så kommer en adress här , dom har allt .exvis oljesand , gjutdeglar och andra verktyg som kan tänkas behövas.

AB Tebeco Industriprodukter

Stålverksgatan 1 ,box 40

30102 Halmstad

035-219075

Man kan beställa en folder med olika produkter här: www.tebeco.se

tebeco@telia.com

Köpte min gjutsand av denna firma ,tror jag betalade ca:500 för 50 kg/säck.

*Gjuttemperatur är lämpligen ca:700 grader,(smälttemp ca:685) man måste vara lite försiktig när det gäller tempen i Alu för kommer du uppåt 720-730 + så blir Aluminiumet förstört(kornigt)

* gjuta egna fälgar kan jag säga att det ska man inte försöka sig på ,det som man använder är en teknik som kallas lågtrycksgjutning(för en 15-20 år sen) och numera så pressgjuter man vilket innebär gjuttryck på uppemot 1000 bar och gjutformarna till dessa är dyyyrt att ta fram.

*När det gäller gjutdeglar så går det att använda ståldeglar eller gjutjärn MEN INTE rostfria deglar då det fälls ut Krom i Alusmältan vilket inverkar negativt på Aluminiumet.

Finns även grafit och keramiska deglar men dom kostar lite mer.

* Man kan använda gamla Topplock ,insug, kolvar som gjutämne, men INTE gamla växellådor ifrån gamla bubblan för den innehåller magnesium och det kan gå illa om den fattar eld så undvik dessa lådor.

*går även att gjuta i gipsform men då MÅSTE gipset vara 100% torrt (torkad väl i ugn några dygn) annars så kan man råka ut för otrevliga explotioner när Alusmältan hälls i formen. :(

Caper :D

Posted

Där ser man det finns resurser närmare än man tror!

Det var helsike vad jag hade fel om temperaturen då, men va fan varmt som skam är det i alla fall. Var det sån rödsand som du fick tag på Jörgen? Är den OK att återanvända eller måste den köras i maskin efter gjutning?

Zamac vette fan hur man ska få tag på man får samla på sig skrot som ser ut som zinklegeringar å testa å smälta det.

H Borken

Posted

Otroligt, finns ju forum för allt :)

Får tacka för länkarna "Sjuan" och Jörgen, verkar ju finnas allt som man kan tänkas behöva:)

Jörgen vad har du gjutit för skoj?

Posted

Ang. sanden ifrån slöjddetaljer.se så är det den jag använde mig av, funkar kalasbra!, köpte en grundsats av dom för något år sedan som även innehöll släppmedel (nikt?)

Funkar att gjuta bly i oxå :D , kopierade några vikter till ett dykarbälte och sparade lite pengar!

Posted
Ang. sanden ifrån slöjddetaljer.se så är det den jag använde mig av, funkar kalasbra!, köpte en grundsats av dom för något år sedan som även innehöll släppmedel (nikt?)

Funkar att gjuta bly i oxå  :D , kopierade några vikter till ett dykarbälte och sparade lite pengar!

Kommer inte in på sidan...

Posted

Jag jobbade som gjutare i min gröna ungdom. Vi vattnade sandhögen med lervatten efter att vi slagit upp dagens gods. sedan siktade vi den på morgonen, och så var det bara att sätta igång och forma igen.

Posted

Vad har ni testat att gjuta upp? någon som gjutit upp växelådskåpor? tycker jag vore bra kunna beställa som man vill ha.

Posted
Där ser man det finns resurser närmare än man tror!

Det var helsike vad jag hade fel om temperaturen då, men va fan varmt som skam är det i alla fall. Var det sån rödsand som du fick tag på Jörgen? Är den OK att återanvända eller måste den köras i maskin efter gjutning?

Zamac vette fan hur man ska få tag på man får samla på sig skrot som ser ut som zinklegeringar å testa å smälta det.

H Borken

Olje bunden sand kan återvinnas utan problem efter varje gjutning och om det skulle vara lite skräp i så är det bara att rensa.

Efter ett antal gjutningar (många) så blir sanden torrare och då finns det speciell olja att köpa och blanda i sanden och sen är den som ny igen

"släppmedel" kallas Nikter och finns också att köpa ,inte så dyrt.

Bästa gjutlegeringar kan oftast tas ifrån växellådor, dock ej bubblan ,(svårt) insug brukar vara bra med.

Kolvar som man hittar på skroten funkar fint det med.. :thumbup:

Sanden som Slöjddetaljer för är en oljesand och den är bra.

Caper :D

Posted

Jag har alltid funderat på varför trottelhus typ jenvey är så rackarns dyra. Det är ju ingen raketteknik precis. Ett rör med spjäll och ett hål för spridaren.

Kan det vara för att det är mycket bearbetning efter gjutningen, typ fräsning etc??

Nu blev man ju lite sugen på att gjut nåt i allafall.

  • 9 months later...
Posted

Lyfter den här gamla tråden, eftersom jag funderar på att börja gjuta. Det jag lurar på, är om ni tror att betong skulle funka som gjutform? Skulle vara rätt enkelt att köpa en säck cement och fixa en gjutform. Slöjddetaljer säljer ju bara 1kg-påsar med riktig gjutsand, så det skulle ju gå åt några stycken för att få till en gjutform för en sprängkåpa. Dessutom kanske det går att återanvända en gjutform gjord i betong? Frågan är hur man skall få ur grejen man gjutit utan att förstöra formen bara... Vad tror ni?

Posted

Om du ser till att göra formen i massor med delar så ska det nog inte vara några större problem att få isär den.

Men det är svårt tror jag, annars så är det bara att ta fram bilmaskinen:)

Använd isf något slags flyttspackel el dyligt dels för att få en slät yta och dels för att som namnet antyder flyter ut bättre i alla skrymslen :)

Posted
Lyfter den här gamla tråden, eftersom jag funderar på att börja gjuta. Det jag lurar på, är om ni tror att betong skulle funka som gjutform? Skulle vara rätt enkelt att köpa en säck cement och fixa en gjutform. Slöjddetaljer säljer ju bara 1kg-påsar med riktig gjutsand, så det skulle ju gå åt några stycken för att få till en gjutform för en sprängkåpa. Dessutom kanske det går att återanvända en gjutform gjord i betong? Frågan är hur man skall få ur grejen man gjutit utan att förstöra formen bara... Vad tror ni?

Jag gjorde en betongform till en båtköl en gång. Vi svetsade upp en plåtlåda, gjorde en modell av kölen i trä som vi fixerade i lådan. Sedan var det bara att fylla i betong och vibrera. Det var lite bökigt att bryta loss modellen som fick brytas sönder. Det blev lite små luftfickor på undersidan av vibbreringen antar jag. Men det var enkelt att spackla med flytspackel. Sedan fixerade vi kölbultarna i ett rack ner i formen,fyllde på med 3500 kg smält bly. Resultatet blev toppen och formen går att använda flera gånger.

Eddy

Posted

Problemet är väl att aluminiumet håller en mycket hög temperatur, en betongform kan inte evakuera de gaser/vattenångor som uppstår vid gjutning = livsfara eller bara en jäkligt bubblig gjutning.

Gjutsand däremot kan nog funka riktigt bra om man gör en fin modell med bra släpp överallt, men det känns ganska avancerat.

Sen bör man hitta bra gjutalu typ från detaljer som redan har vart gjutna, kolvar sägs vara bland det bästa man kan få tag på..

Slöjddetaljers gjutsand är förövrigt riktigt bra, men det går att hitta billigare på lokala gjuterier.

Jag vill gärna inte dissa ett sådant projekt, men testa på något mindre avancerat först som typ en kloss :)

H Borken

Posted

På Eskilstuna Faktorimuseum kan man som grupp boka tid och få prova att gjuta mindre saker (typ max 10X10X5 cm). Det kanske kostar en mindre summa. Formen gör man hemma och tar med sig.

Jag gjorde denna: kapsylöppnare :)

Posted

Tack för alla svar! Det där med bubblorna hade jag inte tagit med i beräkningen. Dumt, men det kanske går att lösa på något vis. Flytspackel, det tål dom höga temperaturerna alltså? Intressant, det kan vara bra att veta.

Och självklart skall jag börja med mindre saker! Faktum är att jag har några gamla insug liggande, och tre skrotmotorer att plocka kolvar ifrån. Blir väll en jäkla massa slagg eftersom det är svårt att rengöra riktigt, men det går väll att skumma av antar jag. Sedan har jag nog några gamla skeva lättmetallfälgar också, det bör räcka ett bra tag :)

Posted

Ang. flytspackel så vet jag inte, men det är möjligt att använda gips som man har torkat extremt väl i ugn och helst förvärmt lite. Fast jag rekommenderar ändå riktig gjutsand det blir riktigt stabilt och man får en hyfsad yta se på alfaronnys kapsylöppnare :thumbup:

Slagget är ofta bara att skumma av, däremot så ska man inte hålla på att överhetta smältan för länge, dom trevliga legeringarna tenderar att smita.

Har man stora grejjor (fälgar t ex) som skall ner i smältan så kan man dynga dom på grillen och värma så mycket som går, och därefter ge dom en omgång med storsläggan då brukar man få små trevliga bitar att stoppa ner i ugnen.

H Janne

Posted
Vad har aluminium för smältpunkt?

Ren aluminium smälter vid 660,33 grader, men det som finns i bildelar är diverse legeringar som alla har olika smältpunkt

Posted
Jag har alltid funderat på varför trottelhus typ jenvey är så rackarns dyra. Det är ju ingen raketteknik precis. Ett rör med spjäll och ett hål för spridaren.

Kan det vara för att det är mycket bearbetning efter gjutningen, typ fräsning etc??

Nu blev man ju lite sugen på att gjut nåt i allafall.

För tusan ,använd INTE betong för aluminiumgjutning ,risken för explosition är mycket stor.

Gjutsand är det bästa , enkelt och bra.

Jörgen :)

Posted
För tusan ,använd INTE betong för aluminiumgjutning ,risken för explosition är mycket stor.

Gjutsand är det bästa , enkelt och bra.

Jörgen :)

Varför exploderar det? Är det gaserna som Borken pratade om som gör det? Hur som helst, jag får väll skaffa lite gjutsand.

Posted

Jepp vattenånga är inte roligt vid dom temperaturerna....

Kanske borde jag ha varnat än mer, tänk även på att om man spiller flytande alu på fuktig mark så kan det skvätta bra, å smält aluminium kan göra mycket skada.

H Janne

Posted

Jo på tal om det där med °-tecknet....

Man trycker med windows Alt+0176 (på det numeriska tangentbordet) så blir det en °!!

Posted

° :D

vet du någon sida där alla specialtecken är listade ??

edit: hittade dom själv efter bara ½minuts letande..... :D

ñýa tecken.. :P

  • 3 years later...
Posted

Lyfter den här gamla tråden.

Var det nån av er som testade att gjuta nåt?

Jag är lite sugen på ge mig på detta.

På denna sida så bygger dom spilloljebrännare och lyckas till och med att smälta stål. http://www.backyardmetalcasting.com/

Posted

Jag har gjutit en del ämnen, bla annat ett par sånna sierrasvampar.

Men jag har kört utan flussmedel och det blir lite väl bubbligt för att jag ska våga använda det i någon bärande detalj.

Jag använde förmodligen fel legering (hårddiskchassin) skulle kört med beg kolvar eller topplock istället.

Kolla även in på http://www.antracit.se/ det handlar mest om smide men det finns lite om gjutning också.

Det mest intressanta är att det är några som byggt smidesässjor av gamla oljebrännare, borde gå fin fint att smälta aluminium med en sån.

/Janne

Posted

Kalle P. som var motortrimmare på Växjö bildelar förr gjöt insug till optiflowtoppar de gjorde. de smälte ner gamla kolvar.

Posted

Det är lite sånt jag är sugen på. Att gjuta ett insug känns lite överkurs. Men man kanske kan gjuta lamphållare, gångjärn till noskon, etc.

  • 2 months later...
Posted
Det är lite sånt jag är sugen på. Att gjuta ett insug känns lite överkurs. Men man kanske kan gjuta lamphållare, gångjärn till noskon, etc.

Hej Jag e ny här på forumet. undrar om styren plast för att göra pluggar till prototyper. Någon som har några bra sidor ?

med vilket lim man samman fogar för man vill inte ha skit i smältan.

Har gjutit med gips förut och använt orginal delar som plugg men nu ska det bli mer avanserat.

Anders

  • 10 years later...
Posted

Hej allihopa. Undrar om det någon som håller på med mässing gjutning. Är själv gjutare , jobbat med mässing i 12 år nu. Riktigt spännande yrke där man kan få olika utfall på gjutningen och massa andra konstigheter. 

Finns det nåt forum ?  

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...